xHP BMW vaihteistojen optimointi
Disclaimer: xHP ei korjaa mikäli vaihteistossa ilmenee mekaanista vikaa. Vaihteistovalmistaja ZF suosittelee öljyt vaihdettavaksi huuhtelemalla 80-120tkm välein, tai viimeistään 8v sisään. Optimointi muuttaa vaihteiston toimintaa aina sporttisemmaksi, mutta monella tapaa logiikkaa on paranneltu jokapäiväiseen ajoon, eikä D/Comfort asennossa huomaa juuri muuta kun nopeamman ja sulavamman vaihteistoin toiminnan. Normaalissa kaupunkiajossa voi myös odottaa polttoaineenkulutuksen pienentyvän 5-15%, koska vaihteisto vaihtaa nopeammin isommalle eikä luistata vaihtoja niin paljoa. Valittavana on 3 eri tason päivitystä, joiden suurimmat erot tulevat lähinnä vaihteiston Sport ja Manuaali asennoissa. Jo pelkkä Stage 1 päivitys vähentää momentinmuuntimen luistatusta etenkin pakkasilla, ja myös käyttäytymistä mäkiolosuhteissa on paranneltu. Erittäin suositeltava toimenpide, mikäli haluat vaihteiston toimivan parhaalla mahdollisella tavalla. Saatavuuden omaan autoosi voit tarkistaa: https://www.xhpflashtool.com/ -> Check Support.
Mikä on xHP?
Saksalaisen RBT Tuning GMBH:n kehittämä BMW autojen ZF 6HP, 8HP ja DCT vaihteistojen ohjelmointitoimenpide, jolla optimoidaan vaihteiston toiminta "Flashaamalla" ohjainlaite (TCU). Projekti alkoi 2017 pienellä harrastajaryhmällä, joka ihmetteli saman vaihteiston erilaista käyttäytymistä eri BMW mallien välillä. Tästä alkoi pitkällinen kehitystyö ja satojen tuhansien kilometrien testaus läppärin kanssa. Ensimmäisenä optimoinnit tulivat E60/E90 mallien tehokkaimmille versioille, mutta nykyään optimointi on saatavana myös moneen F-sarjan autoon ja lisää vaihteisto/mallivariaatioita tulee jatkuvasti saataville.
Optimointi on mahdollista suorittaa itse Android puhelimella hankkimalla tarvittavat kaapelit ja asentamalla xHP sovellus Google kaupasta. Itse sovellus ei maksa mitään ja sillä voi esimerkiksi tarkistaa yhteensopivuuden omaan autoon ilmaiseksi. Ohjelmointilisenssit (Flash Licence + Map Pack) vaihteistotyypistä riippuen maksavat 239,9 - 429,99€.
Englanninkielinen manuaali, sekä usein kysytyt kysymykset PDF muodossa luettavissa: TÄSTÄ.
Hinnasto
Me jälleenmyyjänä joudumme aina ostamaan ns. Super-lisenssin, eli edullisinta 6HP General-lisenssiä Stage 1 kartalla emme pysty tarjoamaan yhtä halvalla kun suoraan xHP:ltä.
BMW 6-vaihteisille automaatteille 279€
BMW 8-vaihteisille automaateille 329€
G-sarja ja DTC vaihteistot 399€
Kysy tarjous hifiasennuksen yhteydessä!
Ajanvaraus: info@audiokit.fi / 0400 624194
Miksi meiltä?
- Turvallinen ammattilaisen tekemänä
- Ei vaadi Android puhelinta, omia D-CAN + USB-otg kaapeleita tai tehokasta laturia
- 24h tyytyväisyystakuu, jonka sisään vakio-ohjelma palautettavissa ilman kustannuksia
- Optimointi odottaessa alle 30min
- Palautettavissa aina vakioksi
- Kartan vaihto (Stage 1 / Stage 2 / Stage 3) veloituksetta kohtuullisen ajan sisään. Myös vakioksi palautus.
6HP optimointitasot
Ominaisuudet vaihtelevat hieman eri vaihteistojen kesken, mutta yleisesti seuraavat parannukset saavutetaan. xHP optimointi myös päivittää vaihteiston perusohjelman aina uusimpaan saatavilla olevaan versioon.
Stage 1
- Optimoidut D vaihtokohdat sporttiseen mutta taloudelliseen ajokokemukseen
- Vaihtaa aikaisemmin ja nopeammin isommalle vaihteelle
- Polttoainesäästö 5-15%
- Parempi toiminta ylä-/alamäkiajossa
- Optimoitu vaihteiston lämpiäminen kylmänä
- 1, 2 ja 3 vaihteiden nopeampi lukitus (ei luistata niin paljoa)
- Manuaaliasennossa laskettu minimikierrosrajaa, millä vaihteisto vaihtaa automaattisesti pienemmälle
- Hieman nostettu vääntörajoja, mikä auttaa mikäli moottori ohjelmoitu
- Vaihdenäyttö D asennossa mittaristossa (mikäli mittaristossa tuki)
Stage 2
- Optimoidut D ja S vaihtokohdat parempaan kiihtyvyyteen osa- ja täyskaasulla
- Terävämmät ja sporttisemmat ylöspäinvaihdot D/S/M
- Parempi toiminta ylä-/alamäkiajossa
- Optimoitu vaihteiston lämpiäminen kylmänä
- 1, 2 ja 3 vaihteiden nopeampi lukitus (ei luistata niin paljoa)
- Manuaaliasennossa laskettu minimikierroksia, kun vaihteisto vaihtaa automaattisesti pienemmälle
- Nopeampi rattivaihteiston reagointi (mikäli varusteena)
- Reilummin nostettu vääntörajoja, mikä auttaa mikäli moottori ohjelmoitu
- Vaihdenäyttö D asennossa mittaristossa (mikäli mittaristossa tuki)
Stage 3
- Optimoidut D ja S vaihtokohdat parempaan kiihtyvyyteen osa- ja täyskaasulla
- 25% nopeampi D ja 50% nopeampi S/M asennossa
- Aito manuaalitila M asennossa, ei vaihda automaattisesti isompaa
- Automaattinen kierrosten täsmäys alaspäin vaihtaessa S/M asennossa
- Parempi toiminta ylä-/alamäkiajossa
- Optimoitu vaihteiston lämpiäminen kylmänä
- 1, 2 ja 3 vaihteiden nopeampi lukitus (ei luistata niin paljoa)
- Manuaaliasennossa laskettu minimikierroksia, kun vaihteisto vaihtaa automaattisesti pienemmälle
- Nopeampi rattivaihteiston reagointi (mikäli varusteena)
- Reilummin nostettu vääntörajoja, mikä auttaa mikäli moottori ohjelmoitu
- Vaihdenäyttö D asennossa mittaristossa (mikäli mittaristossa tuki)
8HP optimointitasot
8HP vaihteistoihin tuli eri ajotilamoodit (Eco Pro, Comfort, Sport ja Sport+). xHP päivittää aina vaihteiston perusohjelman uusimpaan saatavilla olevaan versioon ja aukaisee samalla kaikki vaihteiston tukemat ajotilamoodit.
Stage 1
Taloudelliseen ja mukavaan ajokokemukseen.
- Optimoidut D ja Eco Pro vaihtokohdat sporttisempaan mutta taloudelliseen ajokokemukseen
- Vaihtaa aikaisemmin ja nopeammin isommalle vaihteelle
- Polttoainesäästö 5-15%
- Vaihdenäyttö D asennossa mittaristossa
- Nopeampi vaihteiden lukitus (ei luistata niin paljoa)
Stage 2
Pääosin samat ominaisuudet kun Stage 1 Comfort ja Eco Pro ajomoodeissa, mutta vielä nopeammat vaihdot mukavuuden kärsimättä.
- Optimoidut D ja S vaihtokohdat parempaan kiihtyvyyteen osa- ja täyskaasulla
- Noin 25% nopeammat vaihdot keskimäärin
- Herkempi reagointi kaasun painallukseen -> vaihtaa pienemmälle
- Vaihdenäyttö D asennossa mittaristossa
- Nopeampi vaihteiden lukitus (ei luistata niin paljoa)
- Nopeampi rattivaihteiston reagointi (mikäli varusteena)
Stage 3
Sporttisin vaihtoehto, jonka suurimmat erot tulevat vaihteiston S ja M asennoissa (kun Sport+), joilla vaihteiston toiminta on viritetty niin huippuunsa kun se mekaanisesti kykenee. Eco Pro ja Comfort ominaisuudet samat kuin Stage 1 ja 2.
- Optimoidut D ja S vaihtokohdat parempaan kiihtyvyyteen osa- ja täyskaasulla
- 25% nopeampi D ja 50% nopeampi S/M asennossa
- Aito manuaalitila M asennossa, ei vaihda automaattisesti isompaa
- Automaattinen kierrosten täsmäys alaspäin vaihtaessa S/M asennossa
- Salamannopea rattivaihteiston reagointi (mikäli varusteena)
- Vääntörajoitukset poistettu ja linjapaine nostettu parempaan tehopitoon ohjelmoiduissa autoissa