Testissä Rockford Fosgate T3-BMW kaiuttimet ja asennus F13 koriseen 6-sarjalaiseen

Testissä Rockford Fosgate T3-BMW kaiuttimet ja asennus F13 koriseen 6-sarjalaiseen

Ikävä kyllä kaiuttimien valmistus lopetettu :(

Aiempi esittely kyseisistä kaiuttimista löytyy -> TÄÄLTÄ.

Tällä kertaa päätimme ottaa huippulaadukkaan Saksalaisvalmisteisen Rockford Fosgaten erillissarjan testiin keskikaiuttimen kera ja mitata millaista taajuusvastetta ne antavat 5-sarjan F11 ovissa. Testilaitteistona toimi pieni mutta tarkka Dayton Audio iMM-6 mittamikrofoni, jota käytettiin puhelimeen asennettavalla Audiotool sovelluksella. Kaiuttimista soitettiin USB tikulta pakkaamatonta WAV formaatin vaaleanpunaista kohinaa eli pink noisea. Vahvistimena toimi Match UP 7BMW, ja poikkeuksellisti ensimmäinen mittaus suoritettiin ilman jakosuodinta eli kaiuttimet toistavat silloin kaikki taajuudet mihin ne pystyvät. Pikku seikkana manittakoon, että F10/11 ovikaiuttimet eivät ole oven sisään avoimet eli välissä on sentin paksuinen vaahtomuovinen kosteussulku, joten bassoa näistä on turha odottaa. Joissain malleissa kuten 3-sarjan F30/31 ja uudemmassa 5-sarjan G30/31 keskiäänien kiinnitys on erilainen eli takaa avoimet ovikoteloon, joten ainakin teoriassa sointi saattaa olla hieman napakampi. 4" kaiuttimilta ei kuitenkaan bassoa kannata paljoa odottaa, vaan sitä varten bemareissa on penkkien alla 6,5/8" bassot, joita toisinaan subwoofereiksi myös kutsutaan.

Rockford T3 erillissarjoissa on diskantille 2 eri tasoa; Reference ja +3dB. Edellisten asennusten perusteella +3dB on kuitenki suositeltava, koska diskanttien toisto on todella pehmeä ja heleä, joten niitä ei kannata suotta vaimentaa. Mikäli diskantti on omaan korvaan liian kirkas, niin aina voi iDrivestä säätää Treblen tasoa pykälän pari alemmas, jolloin päästään samaan kutakuinkin lopputulokseen kun mitä Reference asetuksella. Jakosuotimien komponentteja tarkasteltaessa Reference asetuksen takana on vastus, eli oikeammin tasot ovat perinteiset 0 ja -3dB.


Asennus 5-sarjan F11

Erillissarjasta on 3 eri rungolla olevaa versiota, joten sopivuus jokaiseen bemariin missä 4" kaiuttimet vakiona on täysin plug&play. Jakosuotimen komponentit on OE tyyliin diskantin johdossa kutistemuovin sisässä, joten niidenkään kanssa ei asennuspaikan suhteen tule ongelmia. Tässä asennuksessa käytettiin LED valaistuja Bowers & Wilkins Style diskanttikolmioita, joten diskanttien päältä oli leikattava kartioita suojaavat muovirivat pois, jotta ne menivät pohjaan asti. Vakio diskanttikolmioissa tai listoissa ei tarvitse näin tehdä.




Puolikas T3-BMW erillissarja asennettiin keskikaiuttimeksi.



Vastemittaus ja säätö


Erittäin tasainen vaste ilman suurempia kuoppia tai korostumia. Ilman ylipäästösuodinta myös alimpia taajuuksia tulee hieman läpi, mutta 4" kaiuttimien vaste vaimenee voimakkaasti yleensä 150Hz alapuolella spekseistä riippumatta ja penkinalusbassot jatkavat tästä alaspäin.



Sama Match / Helix MTK-1 mikrofonilla mitattuna, mutta tällä kertaa jakosuodin Butterworth 24dB/Okt @ 125Hz. Vaste mukailee melko hyvin optimia; ainoastaan pientä vaimentumaa 1,25kHz kohdalla ja alle 300Hz taajuuksilla.


Vasteen säätäminen signaaliprosessorilla

Matchin PC-Tool säätöohjelmalla on mahdollista suorittaa automaattisäätö, mutta tämä kannattaa tehdä ainoastaan ovikaiuttimille ja lopputulokseen kannattaa suhtautua hieman kriittisesti. Lähinnä jos kovin suuria korjauksia on tehty pienellä taajuusalueella, niin näitä kannattaa hieman tasoitella ja kuunnella musiikilla. Pieniä notkoja ei korva kuule, ja soundi on yleensä kokonaisuudessaan parempi jos DSP:llä on tehty vain pieniä korjauksia. Tähän vaikuttaa nimenomaan kaiuttimien laatu ja luontainen toisto. Bemareissa on myös E6x alkaen hifioptiosta riippuen keskikaiutin, tai ainakin paikka sille lähes kaikissa korimalleissa 1-srj perusaudioo lukuunottamatta, joten tämän avulla  pystyy hieman paikkaamaan puutteita ovikaiuttimien toistossa. Tässäkin tapauksessa 1,25kHz automaattikorostusta laskettiin reippaasti ja vastetta mitattaessa keskikaiuttimen kanssa tämä jopa hieman loiveni, mutta pientä korostusta keskikaiuttimelle laitettiin ja vaste saatiin melko pienellä korjauksella lähes optimiksi. Kokonaistaso keskikaiuttimella kuitenkin kannattaa pitää ovikaiuttimiin verrattuna pienellään, jotta sen toisto ei vaikuta kovin paljoa vasteeseen. Yleensä tasoa saa tiputtaa UP 7BMW vahvistimella 4-6dB. Takakaiuttimilla pystyy periaatteessa tekemään saman korjauksen, mutta tämä ei ole missään nimessä suositeltavaa eikä takakaiuttimien toisto saa vaikuttaa juuri yhtään etupään toistoon. Pientä ilmavuutta soundiin ne kuitenkin tuovat, eli kokonaan niitä ei tarvitse mykistää. Sen verran kuitenkin, että takapenkilläkin äänen pitäisi päätä kääntämättä tulla edestäpäin.


Lopillinen taajuusvaste kaikkien kaiuttimien kanssa mukaan lukien DD Audio 3012 D2 HiDef subbari.


Etu ovikaiuttimien korjaukset DSP:llä.


Koekuuntelu ja loppuarvio

Hinta ja laatu kulkee monesti käsi kädessä eikä Rockford Fosgate T3-BMW tee poikkeusta. Hunajakennorakenteiset keskiäänien kartiot muistuttavat hyvin paljon mm. E9x Individual Audion kaiuttimia, joka oli aikoinaan melko arvokas hifioptio. Vaste ilman korjauksia on vakiona erittäin hyvä. Keskiäänet antavat napakkaa midiä todella reippaasti suuremmillakin tehoilla/äänentasoilla eikä minkäänlaista säröytymistä tai pohjaamista ole havaittavissa ainakaan 24dB/Okt @ 125Hz ylipäästöllä.  Vokaalit toistuvat raikkaasti ja selvästi, mutta erillissarjan paras osa-alue on ehkä diskanttien toisto, joka on erittäin erotteleva mutta silti pehmeän heleä. Vaikka tässäkin testissä jakosuotimet laitettiin +3dB asentoon, niin toisto ei ole missään nimessä rasittava vaan ilo kuunnella hyvällä musiikkimateriaalilla kaikkia diskantien pieniä vivahde-eroja, mitä ei monella kilpailevalla erillissarjalla kuule.

Jos parasta haluaa niin Rockford Fosgate Power T3-BMW on oikea valinta.



6-sarjan F13 Harman Kardon kaiutinpäivitys

Kesällä ennen testiä päästiin asentamaan koko sarja bassojen kera upeaan 6-sarjalaiseen, jossa vakiona Harman Kardon hifit (varustekoodi S677A). Vakiobassot kyseisessä optiossa on Rockfordien tapaan 4ohm, joten siltä osin nämä ovat erittäin hyvä laadukas vaihtoehto parempaan äänentoistoon ilman tarvetta vaihtaa vahvistinta. Erillissarjoista F13 sopiva versio oviin on T3-BMW1, joka on hieman korkeammalla rungolla ja liittimet sijaitsevat rungon sivussa. Sama versio sopii mm. 3-sarjan F3x malleihin. Keskikaiuttimeksi sopiva versio kaikkiin bemareihin on kapeammalla pulttijaolla oleva T3-BMW3.




Ovikaiuttimien vaihto

F13 ovissa ei ole laisinkaan ikkunakarmeja ja diskantit on mm. X4 tapaan poikkeuksellisesti oviverhoilussa keskiäänen yläpuolella. Coupen ovi on myös tavallista pidempi, joten kiinnitysruuveja ja nastoja on useampi eikä irroitus ole aivan helpoimmasta päästä. Ovipahvit äänieristettiin sisäpuolelta 2mm Silent Coat butyylimatolla ja 5mm BiPlast PU pehmytmatolla. Nopean testin jälkeen diskantit taso päätettiin laittaa +3dB, jolloin niistä saatiin kaikki heleys irti.





Keskikaiuttimen vaihto

Melko suoraviivainen operaatio eli ritilä irti, T20 torxit auki, vanhat pois ja uudet tilalle. Ainoastaan Rockfordien isompien jakosuotimien kanssa joutui hieman etsimään sopivaa paikkaa kaiuttimien alta, koska tilaa ei ole paljoa. 


Kuvissa vertailuna vakio Harman Kardon elementit.



Penkinalusbassojen vaihto


Impedanssi 4ohm täsmää vakio Harman Kardoneiden osalta, jotan näidenkin osalta vaihto on 100% plug&play. F13 on poikkeuksellisesti kuusi T50 torx pulttia penkin kiskoissa, joista neljä on takana.



Säätö ja koekuuntelu

Heti ensikuuntelulla soundissa oli huomattavasti enemmän tarkkuutta ja dynamiikkaa. Etenkin läpikuultavissa silkkikalotteissa on huomattavasti heleämpi ja erottelevampi toisto kun vakio metallikaloteissa. Bassontoisto on myös aavistuksen napakampi, mutta uusien elementtien ollessa kyseessä ei toisto ole koskaan parhaimmillaan heti alkuun, vaan vaatii jopa useamman kuukauden soittelun, jotta ripustukset pehmenevät ja Fs arvo tippuu. Pieni parannus ensikuuntelussa kuitenkin antaa jo osviittaa, että huomattavasti paremmat bassot kyseessä kun vakiot. Mitään maanjäristysbassoa on kuitenkin turha toivoa vakiovahvistimen tehoilla, mutta aina on optiona lisätä subwoofer konttiin sitä varten.

Taajuusvaste mitattiin Dayton Audio iMM-6 mikrofonilla Audiotool sovellusta käyttäen ja säädettiin iDriven ekvalisaattorilla, mikä tulee aina Top Hifi optiossa (Harman Kardon, Logic 7). Ekvalisaattorin tarkkuus ei ole aivan huippuluokkaa, mutta yllättävän hyvä vakioksi ja tällä saatiinkin vaste melko hyvin kohdilleen. Lopullinen säätö tehtiin vielä korvakuulolla hieman korjauksia miedontaen.




- Kimmo / Audiokit


Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.