Testissä Rainbow IL-C4.2S BMW mallikohtainen erillissarja

Testissä Rainbow IL-C4.2S BMW mallikohtainen erillissarja

Rainbow uudisti BMW mallikohtaiset Intelligence Line erillissarjat vuodelle 2019. Mallistosta löytyy kolme versiota; IL-C4.2G, IL-C4.2S ja IL-C4.2PRO, joista testasimme keskimmäisen 299€ hintalapulla varustetun S-version. Kyseiset Rainbowin kotisivuilla ilmoitetut mallimerkinnät hieman hämmentävät, koska paketissa/ohjekirjassa/kaiuttimissa lukee BP-G4.2, BP-S4.2 ja BP-PRO4.2 ja näillä mallinimillä sarjoja on myynnissä muualla maailmassa. Kotisivuilla ilmoitetut tekniset tiedot soveltuvuus taulukoineen ovat myös puutteellisia ja oikeat löytyivät mukana tulevasta ohje vihkosesta. Kyseessä on kuitenkin niin uusi sarja, että valmistaja ei ilmeisesti ole vielä kerennyt päivittämään tietoja ajan tasalle.

Ulkonäöllisesti sarja vaikuttaa erittäin laadukkaalta alurunkoineen ja kilpailijoista poiketen sisältää jakosuotimet myös keskiäänille, joka on hyvä ratkaisu etenkin perusaudioon asennettaessa. Suotimissa tuntuu paino ja ne ovatkin astetta kovemmalla 12dB/okt suodolla varustetut. Diskanteille löytyy luonnollisesti tason vaimennus katkaisijalla. Kytkentä tapahtuu plug&play tyyliin, eli mitään johtoja ei tarvitse katoa. Sarjan johdoissa myös riittää pituutta reilusti, joten asennettavuus eri mallisarjan autoihin on taattu. Ainoa miinus on tiivisteiden puuttuminen, eli sellaiset kannattaa itse leikellä esim. BiPlast 5:sta.

Herkkyys sarjalla on korkea 90dB/W/m ja impedanssi normaalia hieman alhaisempi 3.4 Ohm, jolloin vahvistimelta tai soittimelta saadaan hieman enemmän watteja hyötykäyttöön.

Ohjevihkosta löytyy myös toistokäyrä, jonka perusteella sarja on kehitetty tuottamaan mahdollisimman tasaisen taajuusvasteen. Taajuusvasteen ylä- ja alarajat ovat myös kovimmat kaikista BMW mallikohtaisista sarjoista. Diskantit ovat melko painavat ja isokokoiset silkkikalotit neomagneeteilla, toiston ylettyessä 30kHz:iin. Suotimien ylipäästörajat ovat 70Hz keskiäänille ja 3500Hz diskanteille.

Tehonkestoa sarjalle ilmotetaan kokoluokalle tyyppilliset 50 Wrms / 100 Wmax.


Tekniset tiedot ja kytkentä:



Yhteensopivuus

Sarja sopii kaikkiin bemareihin kaikille asennuspaikoille noin vm.2003 alkaen, joissa käytetään 4" elementtejä kolmella kiinnityskorvakkeella (E6x, E9x, kaikki F-sarjalaiset jne...). Etuoviin asennettaessa vaatii diskanttipaikkojen löytymisen tai sellaiset on tilattava merkkiliikkeestä. BMW:n vakiopaikoissa käytetään kahta eri pulttijakoa ja elementtien kiinnitys tapahtuu joko perinteisesti edestäpäin kiristämällä ovipeltiin tai takapuolelta ovipahviin. Muissa asennuspaikoissa esim. keskikaiutin, takakatto jne. on sama juttu.

Rainbow on nerokkaasti ratkaissut asennettavuuden laittamalla sarjaan kaksi eri pulttijakoa irroitettavalla adapterilla. Ainoa miinus on tiivisteiden puuttuminen, mutta molemmin puolin elementtejä löytyy tasainen pinta johon kannattaa leikata esim. BiPlastista tiiviste.


Adapterit irroitettuna pulttijako on kapeampi ja sopii esim. E6x oviin.


Kuvassa esimerkkinä F30 ovikaiutin vertailuna:



Asennus

Testiautona toimi 5-sarjan F11, jossa oli ennestään Audison K4E erillissarja kiinni. Ensimmäisenä asennettiin diskantit, joiden suhteen ilmeni pieni ongelma, eli jostain syystä ne eivät menneet pohjaan asti. Pieni tarkastelu kuitenkin paljasti, että vaikka kaulus on oikean kokoinen, niin diskantin suojaritilä kaareutuu liian jyrkästi ja ottaa edestäpäin kiinni, eivätkä kynnet pääse tarraamaan kauluksen yli. Ratkaisuna tähän on vuolla mattopuukolla hieman muovia pois kuvan osoittamista kohdista (punaisella). Ainakaan E9x kohdalla tätä ongelmaa ei ole, vaan diskantit napsahtavat suoraan paikoilleen.


Keskiäänielementeille leikattiin BiPlastista tiivisteet ja jakosuotimet kiinnitettiin sopiviin kohtiin, missä ne eivät ota mihinkään kiinni. Kiinnittämisessä käytettiin velcro tarranauhaa sekä varmistus palasilla BiPlastia. Koska johdoissa on reilusti pituutta voi paikat valita melko vapaasti. Ylimääräiset löysät johdoista niputettiin nippusiteellä ja lopuksi diskanttikolmiot ja ovipahvit painettiin paikalleen.



Testaus

Verrokkina toimi Audison Prima APBMW K4E erillisarja, josta kokemusta on jo useamman kuukauden ajalta. Alkuun vaihdettiin Rainbowin sarja vain toiselle puolelle ja kuunneltiin eroja erityylisillä musiikkimateriaaleilla. Eripari Kaiuttimet olivat myös päivän verran arkikuuntelussa, jonka jälkeen toinenkin puoli vaihdettiin ja testausta jatkettiin pari päivää. Vahvistimena toimi Match UP 7BMW, jolla kokeiltiin eri ylipäästösuotimia ja valmis setuppeja, sekä ilman mitään säätöjä. Muita kaiuttimia mykistettiin erojen havainnoimiseksi.

Matchin valmis setupeissa ylipäästö on kaikissa 24dB @ 125Hz ja tätä on käytetty myös Audisonien kanssa. Nyt testattaessa kuitenkin todettiin, että molemmat kaiuttimet toistavat erittäin hyvin myös tätä alemmaksi. Jakotaajuus tiputettiin 24dB @ 80Hz, jolloin bassoniskut toistuvat erittäin napakasti molemmista sarjoista. Kovemmilla voimakkuuksilla liike tosin tuntui melko suurelta ritilän läpi, joten jakotaajuus nostettiin myöhemmin 100Hz:iin kauttimien kestävyyden varmistamiseksi.


Ilman korjausta ja SUV setuppi, joka todettu hyväksi Audisonien kanssa.



Äänenlaatu Rainbow vs. Audison

Heti ensimmäisenä huomio kiinnittyi Rainbowin parempaan herkkyyteen, eli äänenvoimakkuus oli suurempi (n.2dB) samoilla tasoilla soitettaessa. Tähän tietenkin vaikuttaa alhaisempi impedanssi 3.4 vs 4Ohm. Herkemmästä soinnista on kuitenkin selkeä hyöty perusaudioon asennettaessa, jossa vahvistimena toimii auton soitin. Keskiäänien jakosuotimet myös auttavat saavuttamaan suuremman äänenvoimakkuuden perusaudiossa ilman särkemistä.

Toinen selkeä ero on n.100Hz yläbassojen iskuissa. Rainbow toistaa iskut todella terävästi, kun Audison on hieman pehmeämmän kuuloinen.

Kolmas ero tulee selvästi kirkkaammasta ja tarkemmasta toistosta 500-1500Hz alueella (lauluääni). Ilman korostuksia laulu tuli jopa hieman liikaa pintaan, kun taas SUV ekvalisoinnilla sointi oli juuri sopiva. Audison ei aivan pysty toistamaan yhtä kirkkaasti ja sävyä voisi kuvailla hieman loudnessmaiseksi. Rainbowissa on taas enemmän studiotasoinen ääni. Monelle kuitenkin juuri Audisonien soundi saattaa olla miellyttävämpi, mikäli taajuuskorjainta ei ole käytettävissä. Rainbow kuitenkin voittaa kokonaisuudessaan puhtaammalla ja terävämmällä toistolla.

Diskanttien osalta molemmat silkkikalotit kuulostivat hyvin tasaväkisiltä eripari kaiuttimilla kuunneltaessa. Molemmissa ovissa Rainbow kuitenkin kuulosti aavistuksen heleämmältä ja tarkemmalta. Koko- ja painoeroa diskanteilla on melkei tuplat Rainbowin hyväksi.

Molemmat sarjat ovat erittäin hyviä ja hinta/laatusuhde kohdillaan. Rainbow kuitenkin on enempi high-end tason sarja, jonka taajuuskäyrästä näkee, että se on kehitetty toistamaan mahdollisimman tasaisesti ilman suurempia kuoppia ja korostuksia. Tämä toki näkyy myös 90€ suurempana hintalappuna. Perusaudioon Rainbow on erinomainen valinta suuremmalla herkkyydellä ja midbassojen jakosuotimilla.

Rainbowit jäivät pysyvästi kiinni Audiokit F11 demoautoon ja koekuuntelu Tampereen seudulla on mahdollista.

Päivitys 23.5.2019: Maahantuojalta saatavilla myös S ja PRO mallit. S-malli on paperikartiolla ja pienemmällä 20mm diskantilla (svh.259€). S-version hinta nousi 269->299€ ja erona suurempi 25mm diskantti ja pinnoitettu kartio keskiäänissä. PRO-versio on samalla 25mm diskantilla, mutta kartion materiaali on jonkin sortin komposiittia suuremmalla 92dB herkkyydellä ja hinta 399€.


Sarja löytyy kaupasta: https://www.audiokit.fi/tuote/rainbow-il-c42s-bmw

G versio: https://www.audiokit.fi/tuote/rainbow-il-c42g-bmw

PRO versio: https://www.audiokit.fi/tuote/rainbow-il-c42pro-bmw


- Kimmo / Audiokit





Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.