Testissä Match UP 7BMW:n MEC bluetooth moduuli

Testissä Match UP 7BMW:n MEC bluetooth moduuli

Autohifi on ajan saatossa jäänyt paljon jälkeen kotihifestä ja signaalinsiirto tapahtuu pääosin häiriöherkällä RCA-kaapelilla. Uudemmissa ja paremmilla hifeillä varustetuissa autoissa onneksi jo käytetään MOST-väylää myös audiosignaalin siirtoon, mutta toisaalta lähes kaikissa perusautoissa soittimet integroidaan kojelautaan eikä muuta vaihtoehtoa ole kuin ryöstää jostain kaiutintasoinen signaali, mikäli haluaa kytkeä lisävahvistimen. Bemarin 676 hifi-optiossa signaali vahvistimelle on sentään balansoitu linjatasoinen, mutta melko todennäköisesti keskusyksikön bluetooth tekniikka on jo vanhanaikaista. Joka tapauksessa äänilähteen digitaalinen signaali muunnetaan ensin soittimessa analogiseksi, mistä se siirtyy tässä tapauksessa Match UP 7BMW vahvistimen signaaliprosessorille AD-muuntimen kautta, joka taas käsittelyn jälkeen muuntaa sen takaisin vahvistetuksi analogiseksi kaiutinsignaaliksi. Jokainen AD-DA muunnos heikentää äänenlaatua alkuperäiseen nähden. DSP pystyy joitain korjauksia tekemään, mutta paras vaihtoehto on tietenkin siirtää signaali digitaalisena suoraan vahvistimelle.

Match on lähestynyt aihetta kahdella eri ratkaisulla. Useisiin Audiotec-Fischerin DSP-vahvistimiin on saatavana erilliset USB-HD tai BT moduulit, joilla signaali siirretään suoraan digitaalisena esim. kännykästä vahvistimelle. USB-HD on näistä kahdesta tietenkin parempi, mutta esimerkiksi Spotifyn valmiiksi pakattua musiikkia kuunneltaessa tästä ei juuri ole hyötyä ja johto pitää laittaa puhelimeen kiinni samanlailla kuin AUX-kaapeli. BT moduuli toimii vastaavasti kuin kannettava bluetooth kaiutin; siihen otetaan yhteys ja laitetaan musiikki soimaan. Nykyisten A2DP ja aptX koodekkien kanssa voidaan puhua jo melko hyvästä signaalista ja äänenlaadusta.


Asennus

Ensiksi vahvistin täytyy irroittaa auton telineestä sekä johdot vahvistimen päästä. Auton virtojen on hyvä olla sammutettuna. Mikäli vahvistin on asennettu mukana tulevan pohjalevyn kanssa (F-koriset), täytyy levy ensiksi irrottaa. Tämän jälkeen ruuvataan päätylevyn 2 ruuvia irti, jonka jälkeen pohjalevyn pääsee li'uttaan irti ja piirilevy tulee näkyville. Moduuli painetaan paikalleen varovasti mutta tiukasti pohjaan asti ja paketti kasataan uuden päätylevyn kanssa käänteisessä järjestyksessä. Ennen sivulevyn asennusta täytyy moduulin antenniliitännästä irroittaa kiristysruuvi ja laittaa se lopuksi takaisin kevyesti kiristäen. Ja tietenkin antenni ruuvata paikalleen.




Asetukset

Moduuleita käytettäessä langallinen kaukosäädin on hyvä, muttei välttämätön. Vahvistimen voi asettaa priorisoimaan signaalin kun bluetooth yhteys löytyy ja äänenvoimaakkuuden säätö tapahtuu tällöin puhelimesta. Yhdistäminen tapahtuu nopeasti ja automaattisesti. Ja mikäli haluaa kuunnella auton bluetoothin läpi täytyy puhelimen bt asetuksista kytkeä yhteyden (HEC) multimediasignaalin toisto pois päältä.

Tässä testissä käytössä oli vanhempi URC.2 kaukosäädin, joka on toiminnaltaan vastaava kuin URC.3. DSP PC-TOOLin DCM välilehdeltä näkee heti, että moduuli on kytkettynä. Tässä tapauksessa kaukosäätimen toinen säädin laitettiin ohjaamaan subwoofereiden tasoa ja toinen BT-moduulin äänenvoimakkuutta. Painonappi määriteltiin aktivoimaan moduulin BT-yhteys. Huonona puolena tässä ratkaisussa on, että menettää mahdollisuuden vaihtaa ääniasetuksia kahden muistipaikan välillä lennosta.



Seuraavaksi pitää asettaa AUX/MEC sisääntulojen kanavat kohdilleen vahvistimen ulostuloihin. Kuten voi loogisesti olettaa, niin stereosignaali muodostuu kahdesta kanavasta. Auton omassa soittimessa on kuitenkin 4 kanavaa, eli etu+taka erikseen. BT moduulia käytettäessä siis menettää faderin kokonaan. Ulostulot ovat muuten valmiiksi määritelty samanlailla kuin suoraan johtosarjaan kytkettynä, mutta vasen ja oikea kanava täytyy aktivoida raahamalla joka ulostulolle erikseen. Mikäli ei halua täysin menettää takakaiuttimia, voi ulostulon laatikkoa tuplaklikata ja määrittää kuinka paljon ääntä niille annetaan. Tässä tapauksessa taso muutettiin 20%:iin, joka ei vielä pilaa etupenkkien stereokuvaa, mutta kuuluu takapenkille kohtalaisesti. Keskikanavaan ja subbareille raahataan molemmat kanavat, jolloin kukin saa puolet vasemmasta ja puolet oikean kanavan tasosta.



Koekuuntelu

Puhelimena testissä käytettiin Samsung Galaxy S8:sia, jossa on dual-BT lähetin eli se yhdistää ja lähettää kahteen eri bluetooth kanavaan samaan aikaan samaa signaalia. Tällä tavoin pystyi kaukosäätimen napista vaihtamaan lennosta tuleeko musiikki auton läpi vai suoraan vahvistimeen. Äänilähteenä toimi Spotify premium paras äänenlaatu asetuksella. Ensimmäinen huomio koekuuntelussa oli korostuneemmat ja tarkemmat keskiäänet. Subbareiden tasoa nostamalla tilanne tasoittui ja huomio kiinnityi todella dynaamisempaan bassontoistoon. Useista biiseistä löytyi uusia yksityiskohtia bassolinjoista, joita ei auton soittimen läpi kuule isoillakaan sub tasoilla toiston alkaessa puuroutumaan. Hiljaisessa taustakuuntelussa ei eroja juuri ole, mutta jo vähän reippaammalla äänentasolla ja penkinalus subbareiden tasoa nostamalla toistoon tulee jykevyyttä, mikä ei kuitenkaan rasita kuuloa. Stereokuvan kokonaisdynamiikka on kautta taajuusalueen parempi ja korostuu mitä suuremmalla voimakkuudella kuuntelee.

Kaiken kaikkiaan erittäin hyvä tuote ja hinta huomioiden yksi parhaita äänenlaatuun vaikuttavista päivityksistä. Tosin Audiokitin F11 demoautossa on kaikki kaiuttimet vaihdettu paremman erottelun omaaviin Audison Prima APBMW erillissarjoihin ja subbareihin, joten vaikutusta vakiokaiuttimien toistoon on vaikea sanoa, mutta todennäköisesti vaikutus on samansuuntainen. Ratin volyyminappien toimimattomuus moduulia käytettäessä on kuitenkin pieni miinus, mutta jos matkat taittuu pääosin yksin ja tykkää kuunnella hieman kovempaa, on tämä ehdottomasti harkitsemisen arvoinen tuote.

Verkkokaupasta moduuli löytyy TÄSTÄ.


-Audiokit


Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.