Testissä Match UP 7BMW DSP-vahvistin

Testissä Match UP 7BMW DSP-vahvistin

Match toi tänä vuonna markkinoille varta vasten Bemareihin suunnitellun 100% plug'n'play DSP-vahvistimen, jonka Audiokit asensi ja testasi heti tuoreeltaan. Lähes vastaavaa sai jo viime vuonna mallimerkinnällä PP 86DSP, johon maahantuoja Audioimport on rakentanut bemariin sopivan johtosarjan. PP 86 on kuitenkin geneerinen useisiin autoihin käyvä vahvistin, eikä se käy askartelematta bmw:n vakiopaikalle. Kyseinen vahvistin löytyi ennestään Audiokitin demoautosta F11 korisesta 5-sarjalaisesta, joten tässä artikkelissa verrataan myös näiden kahden ominaisuuksia ja äänenlaatua. Vahvistin siis käy kaikkiin Bemareihin, joissa on tehtaan HiFit varustekoodilla 676. Eli kontista vasemman posken takaa pitää löytyä hopeanvärinen vahvistin, muttei kuitenkaan EQ-säätöjä I-drivesta koska silloin kyseessä pykälää paremmat Top-HiFit.

Suurimmat erot PP 86DSP vs. UP 7BMW:

- PP 86 antaa jokaiselle 8:lle kanavalle 55Wrms 4 Ohmiin tai 70Wrms 2 Ohmiin. Kanavia kuitenkin tarvitaan vain 7, eli yksi jää ylimääräiseksi. 70W 2 Ohmin subeille on myös hieman alakanttiin.

- UP 7BMW tarjoaa tasan 7 kanavaa, joista etu-taka-keski saa 65Wrms 4 Ohmiin ja subbarit 2 x 160Wrms 2 Ohmiin. Subbareille tuleva teho siis yli kaksinkertaistuu ja muutkin saavat extra 10W per kanava.

- Audiotec-Fischer tarjoaa UP 7:lle viisi eri BMW korimallikohtaista DSP setuppia. Nämä on oikeasti säädetty auton akustiikka ja kaiuttimet huomioiden. PP 86 setuppeja ei ole saatavana kuin Audiin tai Seatiin. Audioimport kuitenkin ajaa 86:een BMW-mallikohtaiset asetukset ennen toimitusta, mutta niissä on lähinnä kanava-asetukset, viiveet ja suotimet säädetty ilman taajuuskorjausta.

- UP 7 tarjoaa uusia FX ominaisuuksia, kuten RealCenter, Augmented Bass Processing, StageXpander ja ClarityXpander. Näistä lisää alempana.


Asennus

F-sarjalaisissa vaihto on todella yksinkertaista. Ruuvi auki ja ylöspäin vetämällä vahvistin nousee irti. Audioimport on myös tehnyt videon kuinka homma hoituu: Youtube

E-sarjan bemareissa vahvistimen teline on erilainen eikä pohjalevy välttämättä käy. Tällöin vahvistin täytyy kiinnittää esimerkiksi 2-puoleisella teipillä tai velcro nauhalla.

E60/61 alkuperäinen vahvistin on kiinni kuvan mukaisesti kahdella lukitusraudalla (3), jotka pitää kammeta ruuvimeisselillä sivulle päin vahvistimen alta pois, jolloin vahvistin irtoaa.


Otimme muutaman kuvan verrokkina OE vahvistin sekä PP86. Huomaa UP 7:n todella pieni fyysinen koko.


Vakiovahvistin paikallaan.


Match UP 7, PP 86 ja vakiovahvistin.


UP 7 ja asennuslevy. Vahvistin on oikeasti Made in Germany!


UP 7 asennettuna.


Käyttöönotto

Kun vahvistin on paikoillaan ja töpseli kiinni, syttyy toiselle puolelle pieni vihreä "status" valo valmiustilan merkiksi. Tässä vaiheessa saattaa kaiuttimista alkaa kuulumaan jo jotain ääntä, mutta varsinaisia asetuksia ei laitteen sisässä vielä ole. Seuraavaksi täytyy Audiotech-Fischerin sivuilta ladata uusin DSP PC-TOOL. Linkki lataussivulle löytyy TÄSTÄ.

Samoilta sivuilta löytyy myös eri Match vahvistimien Sound Setupit. Alasvetovalikoista valitaan vahvistin, automerkki ja malli. Tällä hetkellä UP 7:aan on saatavilla on viisi eri setuppia: Cabrio, GT, Limousine, SUV ja Touring -malleihin. Tiedossa ei ole minkä vuosimallin autoihin setupit on equtettu, mutta viiveet on ainakin suurinpiirtein säädetty korimallien mukaan siten, että molemmille etupenkeille tulee suht ok stereokuva. Kaikkia setuppeja kuitenkin voi ja kannattaa kokeilla, ja valita niistä paras säätäen viiveet oman korimallin setupin mukaan. Paras lopputulos kuitenkin saadaan säätämällä etäisyydet kuljettajan paikalle. Esimerkiksi SUV versio soi F11 5-sarjan farkussa Audisonin kaiuttimilla parhaiten.

Setupit löytyvät TÄÄLTÄ.

Tämän jälkeen laitetaan mukana tuleva USB-kaapeli laitteen ja läppärin välille ja käynnistetään sovellus. Suosittelemme, että läppäri on yhdistetty nettiin, koska meidän tapauksessa ensimmäisenä laite haki ja päivitti uusimmat firmware-ajurit vahvistimen sisään. Seuraavaksi painetaan softasta "load" ja haetaan kovalevyltä äsken tallennettu setuppi. Ääni alkaa tämän jälkeen heti kuulumaan kaikista kaiuttimista. Suljettaessa sovellus kysyy tallennetaanko setuppi, johon pitää vastata kyllä/save ja valita/nimetä muistipaikka. Tämän jälkeen voi töpselin irrottaa.

UP 7BMW ensivaikutelma ja DSP PC-TOOL ominaisuudet

Vaikka PP 86 soi hienosti ja lujaa, niin UP 7:n ensisävelet löi allekirjoittaneen täysin sanattomaksi. Ero oli todella raju. Suurin tekijä on varmasti oikeasti säädetty DSP, mutta varmasti suuremmilla tehoilla ja FX ominaisuuksilla on oma vaikutuksensa. Soundi on pienilläkin voimakkuuksilla todella heleä ja erotteleva, sekä basso täyteläinen. PP 86 vaati hieman enemmän volyymia ennen kuin dynamiikka tulee esille, ja kukapa jaksaa aina luukuttaa stereoita täysillä. PP 86:n kohdalla joutui myös I-drivesta säätäämään bass/treble melko ylös, kun UP 7 paras asetus on täysin keskellä. Tämä jo kertoo, että säädöt on tehty oikeasti mikrofonin kanssa.

PP 86 oli myös säädetty pääsääntöisesti etupenkeille ja takana äänimaailma jäi latteaksi, mutta UP 7 suhteen on jotain taikoja tehty, koska koekuuntelussa takapenkilläkin soundi oli yllättävän hyvä.


SUV setupin taajuuskorjaukset (Main).


kanavaohjaukset (IO).


URC.3 säädin

Lähes kaikkiin Match päätteisiin on saatavana langallinen kaukosäädin URC.3 tai näytöllinen laajemmilla ominaisuuksilla varustettu Director DRC (Display Remote Control). Säätimen toiminnan pystyy DCM välilehdeltä muokkaamaan tarpeen mukaan esim. penkinalusbassojen ja mahdollisen lisäsubwooferin tasojen säätöön. Potikoita säätimessä on siis kaksi ja UP 7:sta löytyy myös mono RCA-ulostulo herätevirta -liitäntöineen. Laitoimme toisen potikan säätämään MAIN-tasoa ja toisen penkinalusbassojen tasoa. Säätimessä on myös nappi, jolla pystyy esimerkiksi vaihtamaan DSP setuppia kahden muistipaikan välillä.


URC.3/DRC kaukosäätimen asetukset.


Augmented Bass Processing

Match on lisännyt uusia FX-ominaisuuksia UP 7:aan. Ensimmäiseltä FX Menu välilehdeltä löytyy Dynamic Bass Enhancement ja SubXpander ominaisuudet. Audiotec-Fischerin mukaan DBE tarkkailee ja säätää jatkuvasti sisääntulosignaalia ja subsonic filtteriä, jotta bassot soivat aina optimaalisesti musiikista ja äänilähteestä riippumatta. Tämä aikaansaa aina täyteläisen ja matalan basson pienillä ja keskisuurilla voimakkuuksilla, sekä suojelee suurilla voimakkuuksilla elementtejä sekä mekaanisesti että sähköisesti 2x160Wrms tehoista huolimatta. Ja tämä muuten toimii! Demoauton kontissa ollut vanha Spl Dynamicsin 10" lisäsubi sai tämän vahvarin jälkeen lähteä tarpeettomana. Enää ei tarvitse jumpata lisäsubin tasoa potikasta biisin tai volumen mukaan. Ja aina tarvittaessa voi URC.3:sta säätä penkinalusbassojen tasoa sopivaksi jos siltä tuntuu. Oletuksena säädöissä on +3dB lisäys pienellä volyymilla, joka tuntui olevan kohdallaan.

SubXpander ominaisuus taasen tuo lisää jytyä bassofaneille 50-100Hz väliin. Tämä on oletuksena pois päältä, eikä pikaisesti testattuna tuonut huomattavaa boostia. Sisääntulosignaalin voimakkuus ja biisivalinnat ovat varmaankin tässä vaikuttavia tekijöitä. Vaatii lisää testausta, mutta suosittelemme jättämään pois päältä kuten se oletuksena onkin.


Real Center

Keskiäänen toistamiseen on myös rakennettu uudet algoritmit. Normaalisti keskiääni on vain vasemman ja oikean kanavan summa, ja jos jommasta kummasta ei kuulu ääntä, niin ei keskikanavastakaan kuulu mitään. Uuden algoritmin ansiosta keskiääni kuuluu myös, vaikka ääni tulisi vain toiselta puolelta. Äänen taso tipahtaa tällöin -6dB, mutta tuo silti tilantuntua molemmille etupenkeillä verrattuna perinteiseen keskikanavan käsittelyyn. Algoritmit myös tarkkailevat dynaamisesti kummankin kanavan stereofonista informaatiota, eikä päästä keskikanavaa "hyökkäämään" millään musiikkimateriaalilla.


ClarityXpander ja StageXpander

ClarityXpander löytyy keskiäänen ja etupään valikoista. Tällä on lähinnä tarkoitus kompensoida vakio kaiuttimien huonompaa diskanttien toistoa tuomalla lisää heleyttä yläpäähän. Testiautossa kuitenki on jo paremmat jälkiasennuskaiuttimet, joiden toistoa ominaisuuden päälle kytkeminen paransi entisestään. Keskikaiuttimen asetuksissa on myös dynaaminen vaihtoehto, joka tarkkailee musiikin sisältämää informaatiota päästämättä liikaa diskanttia läpi, jotta musiikin kuuntelu ei ala rasittamaan kuuloa pidemmän päälle. Hyvä ja toimiva ominaisuus pikaisella koekuuntelulla. Testiautoon nämä jätettiin aktiiviseksi pienellä intensiteetillä.

StageXpander taas laajentaa stereokuvaa heikentämättä tarkkuutta ja instrumenttien sijaintia, kuten ne alkuperäisessä signaalissa on tarkoitettu kuuluvan. Stereokuvan laajuutta pystyy säätämään neljässä stepissä ja noin puoliväli tuntui olevan sopiva vaihtoehto, mutta kokeilemalla selviää. Toimiva ominaisuus kuitenkin.


Loppuun voidaan todeta, että on todella loistava ja monipuolinen vahvistin. Uskaltaa jopa sanoa, että parempi kuin OE B&O hifit. Asennus ja irroitus myös käy käden käänteessä, ja jos vaikka autoa vaihtaa, niin helppo myydä tai laittaa uuteen mikäli sama HiFi optio 676 uudessakin.

Car&Hifi lehti testasi vahvistimen 3/2018 numerossa. Testi on ladattuna tuotesivuille liitetiedostoksi LINKKI.

Tuotteeseen ->  Match UP 7BMW.

Suosittelemme myös URC.3 hankkimista säätömahdollisuuksien parantamiseksi.

Mikäli toistoon haluaa lisää voimaa ja dynamiikkaa kannattaa bassot ja ainakin etupään kaiuttimet vaihtaa parempiin. BMW mallikohtaiset kaiuttimet löytyy TÄÄLTÄ.


- Kimmo / Audiokit

Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.