Testissä Match PP 41DSP - BMW plug&play vahvistin

Testissä Match PP 41DSP - BMW plug&play vahvistin

Olemme saaneet paljon kyselyitä koskien Match PP 41DSP päätteen asennusta ja vaikutusta karvalakkihifien äänenlaatuun, joten päätimme dokumentoida asennuksen kun homma osui kohdalle F10 bemariin. Jo alkuun voimme todeta, että kyseessä on todellakin 100% plug&play, eli kaikki virtoja myöten tulee auton oman johtosarjan kautta.

Vahvistimen mukana tuleva johtosarja käy periaatteessa kaikkiin 2001-> BMW malleihin, joissa vakiosoittimen takaa löytyy Quadlock liitin, mutta laitteessa on esiasetetut DSP säädöt ainoastaan seuraaviin malleihin:

 Asetus  
 Automalli
Korimali  
Subwoofer-optimointi
1
1er 5-ovinen
E87
PP 7E-D
2
1er Cabrio / Convertible    
E88
PP 7E-D
3
3er Limousine / Sedan
E90
PP 7E-D
4
3er Limousine / Sedan
E90
PP 10E-D
5
3er Touring
E91
PP 7E-D
6
3er Coupe
E92
PP 7E-D
7
3er Coupe
E92
PP 10E-D
8
5er Limousine / Sedan
E60
PP 7E-D
9
5er Limousine / Sedan
E60
PP 10E-D
10
5er Limousine / Sedan
F10
PP 7E-D
11
5er Limousine / Sedan
F10
PP 10E-D
12
5er Touring
E61
PP 7E-D
13
X1
E84
PP 7E-D
14
X3
F25
PP 7E-D
15
X3
F25
PP 10E-D
16
Z4
E89
PP 8E-D


Nämä ei siis ole kiveen hakattuja, eli F10 asetus toimii 100% myös F11 farmarissa. Ainoa ero esimerkiksi F10/11 tapauksessa on takakaiuttimien eri sijainti hattuhylly vs. katto, mutta etäisyys on joka tapauksessa melko lähellä samaa. Ja vaikka DSP on optimoitu antamaan parhaan äänen vakiokaiuttimista, niin aivan hyvin voi ja kannattaakin vaihtaa ovikaiuttimet 2-tie erillissarjaan. Tässä asennuksessa vaihdoimme vakio 1-tie ovikaiuttimet HiFi (676) version 2-tie erillissarjoihin lisäämällä ovien nurkkiin diskanttikolmiot, joita löytyy verkkokaupasta TÄSTÄ.

Vahvistimesta löytyy myös muistikorttipaikka jonka kautta voi ajaa uusia setuppeja sisään. Laite on siis aina sama PP 41DSP oli sitten kyseessä VW tai TOYOTA versio. Ainoastaan mukana tuleva johtosarja ja esiasetetut ääniasetukset eroavat.

Tekniset tiedot:

  • RMS / max. teho
    • - 4 Ohmia 4 x 35 / 70 Wattia
    • - 2 Ohmia 4 x 50 / 100 Wattia
    • Taajuusvaste 20 Hz – 22,000 Hz
  • Sisääntulot 4 x Kaiutintaso
  • DSP resoluutio 56 Bit
  • DSP prosessorin nopeus 50 MHz
  • Harmoninen kokonaissärö (THD) < 0.03 %
  • Signaali-kohinasuhde > 100 dB
  • Vaimennuskerroin > 100
  • Sisääntuloimpedanssi 30 Ohmia
  • Mitat (K x L x S) 44 x 185 x 124 mm;
  • 1.73 x 7.28 x 4.88 ”

Tehoa laite antaa siis etupäälle 50Wrms/100Wmax, joka jakautuu rinnan kytkettyjen ovikaiuttimien ja penkinalus subwoofereiden kesken. Suhteellisen pienen tehon takia ei välttämättä kannata vaihtaa penkkien alle järeämpiä subbareita, etenkään kun subbareille ei ole omaa alipäästösuodinta vaan tehoa hukkuu turhaan koko äänialueen toistoon. Lisäbassoa varten vahvistimessa on töpseli ja äänioptimointi Match PP 1 SUB + PP 7/10E-D paketille. Tällöin vahvistimelle tosin täytyy tuoda jostain enempi virtaa, koska PP 1 SUB -vahvistin ottaa myös virtansa PP 41:sen liittimen kautta ja auton oman johtosarjan kautta tuleva virta saattaa jäädä liian heikoksi.


Asennus

Ainakin F10 tapauksessa asennus oli todella yksinkertainen. Ensiksi täytyy kojelaudan koristelista kammeta pois. Se lähtee helposti muovisella työkalulla tasaisesti joka puolelta pikku hiljaa raottaen ja vetämällä irti. Ainoa liitin joka täytyy irroittaa on start/stop käynnistysnapista. Hätävilkun ja keskuslukon napeille menevä johto on puolivälistä kiinni klipsillä joka kannattaa irroittaa. Tämä jälkeen paneelin voi nostaa kojelaudan päälle pois tieltä.


Alta paljastuu 2 torx ruuvia, joilla nappipaneeli on kiinni:


Nappipaneeli lähtee ruuvien jälkeen helposti irti varovasti kampeamalla ja alta paljastuu CIC keskusyksikkö, joka on myös kahdella torx ruuvilla kiinni.


Keskusyksikön ulos vetämisen jälkeen voikin jo irroittaa quadlock liittimen kääntämällä liittimen kahvasta ja laittamalla Matchin johtosarjan väliin.


HUOM! TÄSSÄ VAIHEESSA TÄYTYY AUTON ALKUPERÄISEN JOHTOSARJAN LIITTIMESTÄ IRROITTAA MOST-VÄYLÄN (OPTINEN) LIITIN JA LAITTAA SE VASTAAVAAN PAIKKAAN MATCHIN SOITTIMELLE MENEVÄÄN LIITTIMEEN. KYSEESSÄ 2 VIHREÄÄ JOHTOA KUVAN MUKAISESTI:


F10 tapauksessa paikka vahvistimelle löytyy suoraan vakiosoittimen alapuolelta. Johdot ja vahvistin vain työnnetään kojelaudan sisään ja paneelit kiinni käänteisessä järjestyksessä. Vahvistimen pohjaan kannattaa laittaa palat 2-puoleista teippiä tai velcronauhaa, jotta se ei pääse kolisemaan kuoppaisemmassa menossa. DSP:n asetus valitaan painamalla jompaa kumpaa nappia 2sek ja naputtamalla oman auton malli numerona vahvistimen pohjassa olevan taulukon mukaisesti.


Koekuuntelu

Vakiohifit ovat ääneltään todella tunkkaiset ja alkaa helposti särkemään kovempaa soitettaessa. Matchin kanssa huomasi heti todella suuren eron. Ääni on avara ja erotteleva ja mukaan tuli myös kunnon stereokuva kuljettajan paikalle. Äänenvoimakkuutta pystyy laittamaan reilusti lisää äänen puuroutumatta. Silti erillisten diskanttien puuttuessa kaikista korkeimmat taajuudet jäivät yhä uupumaan.

Yhteenvetona voidaan todeta, että erittäin yksinkertainen ja kohtuuhintainen päivitys perushifeille, etenkin jos lisää vielä kunnolliset erillissarjat eteen tai löytää jostain käytetyt OE L7/TopHiFi kaiuttimet (4Ohm). Myös kunnolliset koaksiaalit esim. Audison Prima APBMW X4E on erinomainen vaihtoehto. Bassoa ei vakio 6,5" penkinalusista vahvistimellakaan suuria määriä saa irti, mutta toisto tukevoituu riittävästi normaalikuunteluun. Tämänkin kohdalla tilane paranee vaihtamalla paremmat penkinalusbassot joko OE L7/Top-HiFistä tai Audison Prima APBMW S8-4:set. Huom. koska ovikaiuttimet ja subbarit on vakiona kytketty rinnan ja Match on 2Ohm vakaa, täytyy molempien olla 4Ohm versiot jotta teho jakautuu tasan eikä vahvistin ylikuormitu. Suurin etu tulee kuitenkin signaaliprosessorin vaikutuksesta ääneen, jota ei tässä hintaluokassa normaalisti ole tarjolla.

Ikävä kyllä vahvistin ei ole enää Audiotec-Fischerin valikoimassa ja tilalle on tullut uudemman sukupolven GD-päätteitä (esim. Match M 5DSP), joissa on vapaasti muokattava DSP ja johtosarjoja jopa 4000 automalliin.


-Audiokit



Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.