Audisonilta tuli äskettäin markkinoille todella kompakti 10" pitkäiskuinen aktiivisubbari, jonka päätimme ottaa testiin heti tuoreeltaan F11 koriseen 5-sarjalaiseen. Subbarin erikoisuutena on elementin 60mm tuplapuhekelan erittäin pieni impedanssi 0.16 Ohmia!! ja sitä varten kehitetty 400Wrms / 800Wmax sisäänrakennettu vahvistin. Vahvistin toimii D-luokassa saavuttaen 90% hyötysuhteen, joka on lähellä kyseisen luokan teoreettista maksimia. Kytkentä onnistuu täten vähän pienemmilläkin virtakaapeleilla. Bemareiden etuna on vielä takakontin pohjan alla sijaitseva akku, eli johtovedot jäävät lyhyiksi ja helpoiksi. Kaiuttimen virtaliitäntä on toteutettu helposti irroitettavalla pikaliitännällä, joka mahdollistaa nopean irroituksen, kun tavaratilasta tarvitaan kaikki käyttöön.
Subbarin voi asentaa joko ampumaan ylöspäin iskevämpää bassoa kaipaavalle, tai alaspäin korostaen auton korin kautta matalia taajuuksia.
Subbarista löytyy 12dB/Okt Butterworth alipäästösuodin, jonka pystyy säätämään portaattomasti 50-200Hz välillä tai kytkemään kokonaan pois. Bass boost 0-6dB @ 45Hz löytyy myös, mutta näihin ei yleensä kannata suuremmin koskea, ellei alkuperäinen signaali ole vahvasti alataajuuksilta leikattu. Silloin bass boostilla voi tätä hieman korjata, mutta puhtaalla signaalilla on vaarana rikkoa elementti liikaa korostamalla.
Signaalin kytkemistä varten löytyy linjatasoinen RCA sekä kaiutintasoinen high-level liitäntä. Kaiutintasoista kytkentää varten mukana tulee erillinen pikaliitin. Vahvistin käynnistyy automaattisesti molemmista signaaleista tai vaihtoehtoisesti voi vetää erillisen herätejohdon, jos sellainen on käytettävissä.
Vaiheenkäätö löytyy myös luonnollisesti, riippuen kummin päin kotelon asentaa. BMW:ssä kahden bassolähteen takia oikea vaihe on tärkeä, koska väärällä vaiheella lisäsubbari kumoaa penkinalus subbareiden tuottamat taajuudet. Tällöin vaarana voi olla kaiuttimien tai vahvistimen rikkoutuminen, kun vastakkaisten vaiheiden aiheuttamaa äänenpaineen kumoutumista yritetään kompensoida yliteholla.
Mukana tulee myös langallinen kaukosäädin, jolla subbarin tasoa voi halutessaan säätää kuljettajan paikalta.
Asennus
Asentamiseen riittää esimerkiksi 4connectin 10mm² virtakitti, josta löytyy mm. akun lähelle asennettava mini-ANL sulakepesä, sekä tarvittava määrä virtakaapelia. Mukana tuleva miinuskaapeli kuitenkin jäi tässä asennuksessa hieman lyhyeksi, eli käytimme siihen metritavarana saatavaa samaa stage 1 maakaapelia. Maan voi kuitenkin vetää lähemmäksikin jonkun runkoon kiinnittyvän pultin alle, tai vaihtoehtoisesti jakaa pluskaapeli kahteen osaan ja merkata miinus mustalla teipillä. 10mm² kaapelille tarkoitettu liitinsetti on myös hyvä olla varalla siistiin asennukseen.
Homma aloitettiin vetämällä RCA ja virtakaapelit kontin pohjalevyn alla takapenkkien taakse keskelle. RCA-signaalin otimme Match UP 7BMW:n mono ulostulosta. Tavarakaukalon pohjaan porattiin reikä, jotta kaapelit saatiin tulemaan nätisti pohjan alta kaukalon yläpuolelle ja edelleen takapenkkien taakse keskelle.
Maajohdot vietiin kontin vasemman kyljen taakse lokasuojan kaaressa sijaitsevaan maapisteeseen, johon kytkeytyy myös muita auton sähkölaitteita. Sulake asennettiin akun viereen kontin pohjaan käyttämällä Bilteman velcronauhaa, jonka liimapinta on erittäin vahvaa ja todettu erinomaiseksi perustarvikkeeksi monessa hommassa, eikä se myöskään ole hinnalla pilattu. Virtakaapeli kytkettiin suoraan akun napaan kuvan mukaiseen paikkaan.
Samalla vaivalla vedimme myös Match UP 7BMW vahvistimelle lisävirran, koska siinä sellainen mahdollisuus on. Vahvistin kuitenkin toimii täysin normaalisti auton alkuperäiseltä johtosarjalta saamalla virralla.
Subbari asennettiin ampumaan alaspäin, koska tarkoituksena oli saada lisää basson tunnetta alataajuuksille niin halutessaan. Ensisoitolla kävi kuitenkin ilmi, että tavarakaukalon luukku alkoi rämisemään kovempaa soitettaessa, joten vuorasimme luukun pohjan 2mm Silent Coat vaimennusmatoilla. Toimenpiden poisti todella hyvin ylimääräiset räminät ja bassontoistokin tuntui tukevammalta.
Subbarin velcropohjaiset jalakset myös todettiin toimiviksi ja ne tarrautuivat hyvin kontin pohjaan.
Langallista tasonsäädintä ei tässä kokoonpanossa asennettu, koska Matchin oman kaukosäätimen URC.3:n pystyy ohjelmoimaan PC-Toolilla säätämään vahvistimen linjaulostulon tasoa, eli kahdelle kaukosäätimelle ei ollut tarvetta. Matchista tuleva monosignaali jaettiin 4Connect RCA Y-haaralla molempiin kanaviin, koska yhtä kanavaa käytettäessä vaikutti siltä, että subbari toimi vain puoliteholla.
Vertailukokoonpanot
Autossa on aiemmin ollut pitkään kiinni vanha Spl Dynamics Pro 10D2 MK3 suljetussa kotelossa, sekä jonkin aikaa testissä 2x JBL GTO804 MDS:n 40Hz:iin viritetyssä refleksikotelossa. Vahvistimena on toiminut pikkuruinen MDS:n HD-luokan pääte HRS 400.1, jolla tehoja on saatu Spl Dynamicsille puhekelat rinnan kytkettynä 400Wrms ja JBL:n kasituumaisille yhteensä 200Wrms. Näistä tietenkin SPL Dynamics vei voiton niin äänenlaadussa kuin paineessa, koska kyseessä on paine-elementti suljetussa kotelossa ja tehoa tuplat verrattuna JBL kokoonpanoon. Molemmilla subbareilla kuitenkin bassontoisto jäi hieman "tunkkaiseksi", eikä täten tuonut juuri mitään extraa penkinalus-subbareiden tuottamaan ääneen laadullisesti. Sopivalla musiikkimateriaallilla kuitenkin molemmat laittoivat auton kivasti tärisemään, mutta arkikuuntelussa nämä olivat hieman turhia.
Audison APBX 10 AS säätö ja testikuuntelu
Vaikka Matchin vahvistimessa on erittäin kehittyneet ja monipuoliset suotimet käytettävissä, niin päädyimme silti käyttämään Audisonin omaa jakosuodinta. Näin tason ja jakotaajuuden säätö on helpompaa suoraan subbarin kyljestä ilman, että täytyy läppäriä yhdistää joka kerta vahvistimeen. Vahvistimesta säädettiin ainoastaan linjaulostulon etäisyys-viive, joka laitettiin samaan takakaiuttimien kanssa eli 133cm:iin. Tämä tarkoittaa, että basso iskee noin 3.9ms aikaisemmin kuin penkinalusbassot, eli etupenkkiläisten korvaan molemmat iskevät samaan aikaan.
Yläbassojen toisto BMW:n vakiokokoonpanolla on jo riittävän hyvällä tasolla ja niiden toisto Audisonin kautta huononti ääntä. Takapenkkiläisille vakiobassot kuitenkin kuuluvat hieman vaimeampana ja kovempaa soitettaessa niiden mekaaninen raja tulee vastaan bassopainotteisella musiikkimateriaalilla. Koska tarkoitus oli vahvistaa ainoastaan aivan alimpia taajuuksia, säädettiin alipäästösuodin noin 70Hz kohdalle. Gain säädettiin melko maltilliselle tasolle ja vaihe käännettiin kytkimestä 180 astetta, koska elementin liikerata alaspäin suunnattuna olisi muuten eri kuin penkinalusbassoilla. Näillä säädöillä bassoon saatiin lisää voimaa ja subbari sulautuu täydellisesti bemarin muuhun äänimaailmaan. Takapenkkiläisetkin saavat nyt nauttia täyteläisemmästä bassontoistosta.
Etenkin äänenlaatu on paljon paremmalla tasolla kuin verrokeissa. Basso on puhdas ja napakka. Painettakin lähtee yllättävän paljon pieneksi paketiksi, lähes yhtä paljon kuin Spl Dynamicsilla. Ja tasoa voi toki säätää kaukosäätimestä mieleisekseen ja materiaalin mukaan. Erittäin hyvä tuote Audisonilta taas kerran. Audiokit suosittelee!
Päivitys viikon testauksen jälkeen
Toisinpäin testausta. Suurin syy tähän oli paikkojen resonointi. Näistäkin pääsee eroon vaimentamalla koria takakontin ympäristöstä lisää, mutta helpommalla päästiin tällä ratkaisulla. Jakotaajuus nostettiin myös n.80Hz kohdalle ja tällä tavoin saatiin hieman iskevämpi bassontoisto. Aktiivin suodin laitettiin bypass tilaan ja lopulliset luvut Match UP 7BMW:n prosessoriin lisänä subsonic suodin. DSP:llä voi myös kokeilla eri suodinalgoritmejä Butterworth, Bessel, Tschebyc., Linkwiz-riley ja niiden jyrkkyyksiä jopa 42dB/okt asti. Jokaisen käyrä on erilainen mutta vaikuttaa vaiheeseen joka taas vaatii lisää säätämistä, BW on yleensä neutraalein vähän isommillakin jyrkkyyksillä.
Verkkokaupassa subbari löytyy TÄSTÄ.
- Kimmo / Audiokit
Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.