Projekti: Honda CR-Z hifit ja vaimennukset uudelle tasolle

Projekti: Honda CR-Z hifit ja vaimennukset uudelle tasolle

Maantiemelu on yksi suurimpia auton laatuvaikutelmaan vaikuttavia asioita. Premium luokan autoissa on jo tehtaalta melko hyvät toppaukset, mutta niissäkin on parantamisen varaa etenkin jos äänentoistolaitteistoa parannetaan. Nykyään on saatavilla laaja valikoima erilaisia vaimennusmateriaaleja eri käyttötarkoituksiin, ja esimerkiksi kaiuttimia vaihdettaessa kannattaa samalla pistää akustinen ympäristö kuntoon. Kalliskaan kaiutin ei soi hyvin jos paikat rämisee. Hyvällä vaimennuksella ja laadukkaasti toteutetulla asennuksella on merkittävä vaikutus äänentoiston laatuun, etenkin pienempien autojen kohdalla. Hyvistäkään laitteista ei saada täyttä hyötyä, jos nämä asiat eivät ole kunnossa.

Alustan ja pyöränkoteloiden massaus/äänieristys on yksi hyvä toimenpide, mutta kokonaisuus ratkaisee ja äänentoiston kannalta sisätilat, etenkin kaiuttimien ympäristöstä, on saatava hiljaiseksi. Massan lisäys peltiin alumiinipintaisella butyylimatolla on yksi paras, helpoin ja edullisin tapa. Liimapinnat ovat nykyään erittäin hyviä ja muovautuvuus esimerkiksi 2-3mm matossa on hyvää. Kuumailmapuhallin ja rolleri helpottaa asennusta. Eri taajuuksille on taas tarjolla kevyempiä mattoja jos asennustilaa löytyy esimerkiksi koteloissa ja ovien sisässä. Muovipintojen väliin on taas omaa PU mattoa ehkäisemään räminää. Tässä projektissa käytettyjä tuotteita:


Silent Coat 2mm butyylimatto (linkki)


STP BiPlast 5 (linkki)


STP AeroFlex 10


Projektiauto Honda CR-Z

Japanilaiset autot ovat tunnetusti melko meluisia, eli kokoonpanossa on säästetty vaimennusten osalta. Ja vaikka Honda CR-Z on maksanut uutena lähes premium auton verran, niin sen tuotanto ja alusta perustuvat pitkälti Honda Jazziin. Kyseessä on siis klassikko CRX:n uudistettu painos, joka tuli myyntiin vuonna 2010 ZF1 versiona. Autoon on istutettu Jazzin 1.5 litrainen i-VTEC moottori höystettynä Hondan IMA-hybriditekniikalla (Integrated Motor Assistant). ZF1 versiossa on pieni Ni-Mh akusto takakontin alla ja aina mukana pyörivä 10kW sähkömoottori vaihteiston ja moottorin välissä. Tehoa ei ole kokonaisuudessaan 124hv enempää, mutta sähkömoottorin tuoma vääntö etenkin sport-moodilla antaa kivasti sähäkkyyttä kaupunkinopeuksissa kulutuksen pysyessä maltillisena. 2012 Honda toi uudistetun ZF2 version autosta ja akkutekniikka vaihtui Li-ioniin yhteistehon noustessa 137 hevosvoimaan. Lisälukemista löytyy esim. Autobildin artikkelista TÄSTÄ.

CR-Z:taa on maailmalla saatavana eri varustetasoilla ja mm. CVT-automaatilla varustettuna, mutta Suomessa on saanut ainoastaan GT-versiota 6-vaihteisella manuaalilla. Auto on ulkonäön ja tekniikan takia erittäin suosittu tuunauskohde Japanissa ja Yhdysvalloissa, joissa on myös isot markkinat viritys ym. osille. Jenkeissä on jopa oma foorumi CR-Z harrastajille: www.crzforum.com.

Hifien osalta GT versio on kohtuullinen sisältäen erillisen vahvistimen kojelaudan sisällä ja 6 kaiutinta + 8" subwoofer takakontin nurkassa. Maantiemelu on autossa kuitenkin Japanilaisten pikkuautojen tapaan melko kova ja musiikki hukkuu helposti sen alle, joten tässä projektissa lähdettiin parantamaan asiaa kunnon vaimennuksilla ja paremmilla äänentoistolaitteilla.

CR-Z kesäisissä tunnelmissa:


Takaosan vaimennus

Homma aloitettiin purkamalla tavaratilan muovit ja laittamalla butyylimattoa akuston ympäristöön. Koska kabiini on yhtä isoa tilaa takaosan kanssa, on vaimennuksella iso merkitys takarenkaista kantautuvaan maantiemeluun. Mattoa laitettiin hieman joka paikkaan kuitenkin siten, että kaikki muoviosat mahtuvat hyvin paikalleen ja mahdolliset huoltotyöt akuston osalta onnistuvat normaalisti.


Kuten seuraavista kuvista näkee on tehdasvaimennus tyypillisen vajavainen. Pieniä massakönttejä siellä täällä ja superlonin palaset muovipussissa tungettu pyöränkoteloihin.


Butyylimaton päälle laitettiin paikka paikoin myös STP AeroFlex ja BiPlast mattoa korkeampia taajuuksia vaimentamaan. Kokonaisvaimennuksen kannalta tällä ei ole suurta merkitystä, mutta etenkin BiPlast muovipaneelien välissä estää resonoinnin. BiPlast on materiaaliltaan huokoista polyuretaania ja painuu kasaan, eikä täten tarvitse tilaa paneelien välissä lainkaan. Mieleen tulee ns. "memory foam" materiaali, eli mattoa painamalla se jää hetkeksi kasaan ja palautuu hiljalleen alkuperäiseen korkeuteen.


Tämän jälkeen vaimennettiin takaosan sivumuovit Silent Coat + BiPlast kombolla.


Subbarin ja vahvistimen asennus

Vaikka autossa on akusto takakontin alla niin akun päällä on kuitenkin kohtuullisesti tilaa. Tila on tosin täytetty paksulla styroksipaalilla sisältäen säilytystiloja ja renkaanvaihtotyökalut. Koska kontin tilaa ei haluttu hukata suurella subbarikotelolla, päädyttiin styroksiin leikkaamaan kolo Audison APBX 10 AS aktiivisubbarille. Alunperin auton hifit oli tarkoitus rakentaan täysin Alpinen tuotteilla, mutta Alpinelta ei oikein löytynyt sopivaa subbaria joten tämän kohdalla tehtiin poikkeus. Kyseisessä Audisonin aktiivissa on erittäin matalarakenteinen elementti kotelon korkeuden jäädessä alle 16cm:iin. Subbarissa on sisäärakennettu tehokas 400Wrms D-luokan vahvistin ja se voittikin EISA 2018 parhaan aktiivisubwooferin tittelin. Erittäin puhdasääninen subbari. Suosittelemme!

Vahvistimeksi valikoitui kompakti ja kohtuu tehokas Alpine MRV-F300. Virtakaapeli vedettiin konehuoneen 12V akulta ja kaapelina käytettiin 20mm² 4Connectin Stage 2:sta, sekä tietenkin 80A sulake akun läheisyyteen. Vaikka autossa on akusto takana niin kaikki sähkölaitteet toimivat perinteisen 12V akun kautta. Laturia autossa ei kuitenkaan ole, vaan 12V akku latautuu hybridiakulta jännitteenmuuntimella.


Lopuksi tehtiin vielä uusi kontin pohja 3mm kovalevystä leikkaamalla subbarille reikä ja vahvistimelle ikkuna. Vakio pohjalevy meni varastoon säilytykseen, eli kaikki on vielä helposti palautettavissa alkuperäiseksi. Myös irtileikatun styroksipalan pystyy kohtuu siististi liittämään takaisin tarvittaessa.

Hieman showtunnelmaa luotiin vielä lisäämällä subbariritilän ympärille sinistä ledinauhaa, joka kytkettiin takaluukun valoon.


Soittimen asennus

Vakiosoitin on perus Honda -mallinen Bluetooth handsfreellä ja jonkin asteisella puheohjauksella varustettu, mutta suurin heikkous on BT streamauksen puute. Uudeksi soittimeksi valikoitui mm. Android Auto ja Apple CarPlay ominaisuuksilla varustettu Alpine iLX-702D 2DIN kokoinen multimediasoitin. Soittimen runko on kuitenkin 1DIN kokoinen, joten taakse jää hyvin tilaa johtohässäköille. Uusi Sosche 2DIN kehys tilattiin Jenkeistä, sekä myös PAC RCI-SW rattinappien kontrolleri ja tavittavat johtoadapterit.

Työnä soittimen vaihto on melko vaativa ja aikaa vievä homma. Monesti yksi työpäivä ei riitä ja tietoa kytkennöistä joutuu välillä kaivamaan internetin syövereistä. Tässäkin tapauksessa soittimelta vedettiin 3 paria RCA-kaapeleita konttiin, asennettiin mikrofoni aurinkolippaan, sekä Glonass GPS-antenni kojelaudan päälle. Rattinappien kontrolleria varten jouduttiin myös tekemään kytkentämuutoksia auton johtosarjaan.

Lopuksi soittimeen ladattiin vielä kustomoitu aloitusnäyttö Audiokit tyyliin.


Ovien vaimennus ja kaiuttimien vaihto

Ovien vaimennuksessa ei lähdetty aivan puhtaalta pöydältä liikkeelle, koska autoon oli aiemmin asennettu JBL GTO 609C erillissarja ja samalla ovipeltien sisäpintoihin oli liimattu butyylimattoa. Mattoa kuitenkin lisättiin hieman ja päälle liimattiin vielä kerros STP AeroFlexiä, joka suodattaa erinomaisesti n.100Hz taajuudet joita syntyy renkaista ja ilmanvastuksesta. Materiaalina AeroFlex on vastaavaa mitä käytetään ilmastointiputkien eristämisessä.

Vakio kosteussulkumuovi revittiin kokonaisuudessaan irti ja korvattiin kerroksella Silent Coatia. Ovipahvien sisäpinnat päällystettiin STP BiPlastilla räminöiden ehkäisemiseksi.


Ja koska tarkoitus oli käyttää pääosin Alpinen tuotteita, niin erillissarjaksi valikoitui Alpinen R-sarjan R-S65C.

Sarjassa on paljon Alpinen patentoimia ominaisuuksia ja erittäin kattavat asennustarvikkeet:


Vanhoina kaiuttimina toimivat JBL GTO 609C erillissarjat ja sopivat adapterirenkaat oli jo siis aiemmin asennettu. JBL:ien sointi ei kuitenkaan kovin hyvä ollut ja tästä kertoo jo paljon reilun sadan euron hintalappu. Nyrkkisääntönä voidaankin pitää, että kannattaa vähintään 200€ sijoittaa erillissarjoihin merkistä riippumatta jos hyvät haluaa. Ja tietenkin kunnon vaimennus on tapauskohtaisesti lähes puoli hifiä.

Samalla päällystettiin alkuperäiset harmaat kaiutinritilät mustalla kumimaalilla ulkonäköä tuomaan. Kuvan siniset led kaiutirenkaat kuuluvat vakiona CR-Z valopakettiin.


Lopuksi vielä diskanteille jyrsittiin sopivat reiät vakiopaikoille ja asennettiin jakosuotimet jalkatiloihin sivumuovien taakse. Hifien osalta projekti on siis valmis!


Äänenlaatu ja säädöt

Projekti toteutettiin vaiheissa ajan kanssa eli soitin oli useamman kuukauden paikoillaan JBL erillissarjan kanssa. Sävy erillissarjalla oli kuitenkin hieman purkkimainen ja diskantteja sai korostaa reippaasti. Alpinen erillissarja soi lopulta parhaiten, kun EQ ja sävynsäädöt laitettiin nolliin. Vaikka Alpinet eivät toista speksien mukaan alle 50Hz taajuuksia, niin paras midbasson isku kuitenkin tuli laittamalla ylipäästö melko alas n.40Hz:iin 24dB jyrkkyydellä. Tietenkin parannetulla ovien vaimennuksella on tähän suuri vaikutus. Subbarille sopiva alipäästö on 80Hz @ 12dB ja subbarin tasoa pystyy tarvittaessa säätämään mukana tulleella säätimellä. Myös Alpinen iLX-702D soittimessa on erillinen subwooferin tasonsäätö, mutta Audisonin omalla säätimellä homma hoituu mukavammin kuin soittimen valikosta.

Aikaviiveet laitettiin myös soittimelta kohdilleen, jotta stereokuva olisi optimaalinen kuljettajan paikalle.

Erittäin onnistunut hifipäivitys taas kerran. Kaiuttimien valinnoista voidaan vielä todeta, että kun kaiuttimet on hyvät ja vaimennukset suoritettu kunnolla, ei soittimen ekvalisaattoriin tarvitse juurikaan koskea vaan ainoastaan asettaa suotimet kohdilleen.

Musiikin toiston lisäksi vaimennuksella on myös valtava vaikutus ajomeluun. Maantienopeuksissa ennen niin äänekäs "riisikippo" kulkee nykyään kun sukkasillaan. Musiikki kuuluu selkeästi eikä mikää rämise vaikka bassoa ruuvaa reilummin. Ovet myös "humpsahtaa" pehmeästi kiinni bemarimaiseen tyyliin. Erittäin suositeltava toimenpiden mukavuutta ajatellen, vaikkei juuri jälleenmyyntiarvoon vaikutakaan. Lämmöneristys myös paranee, mutta sen hyötyihin on vaikeampi ottaa kantaa moottorin tuottaessa hukkalämpöä joka tapauksessa.


- Kimmo / Audiokit

Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.