Pikatestissä Audison AP8.9 bit DSP-vahvistin

Pikatestissä Audison AP8.9 bit DSP-vahvistin

Audisonin Prima mallistosta löytyy monia BMW yhteensopivia tuotteita ja päätimme testata jo pidempään markkinoilla olleen AP8.9 bit DSP-vahvistimen APBMW ReAmp plug&play johtosarjalla HiFi 676 optiolla varustetussa bemarissa. Vahvistin on tietääksemme ollut saatavilla ainakin vuodesta 2014, jolloin se voittikin parhaan tuotteen palkinnon EISA "IN-CAR INTEGRATION" luokassa.

Tehoa vahvistimesta irtoaa 8 x 35W @ 4Ohm tai 8 x 65W @ 2 Ohm jatkuvaa. Kanavat on myös vapaasti sillattavissa ohjelmistosta, jolloin tehot tuplaantuvat 4 x 130W @ 4 Ohm lukemiin. Bemarin HiFi 676 optioon teholukemat ovat riittävät käytettäessä vakiobassoja 2x65W tehoilla. Parempien esim. Audison S8-2 bassojen kanssa tämä taas hieman liian vähän, ja Audison suositteleekin käytettäväksi 4ohm elementtejä siltaamalla 4 kanavaa kahdeksi. Tällöin kuitenkin kanavat loppuvat kesken, eli keskikaiutin on jätettävä pois pelistä. Erillistä keskikanavan prosessointia ei vahvistimesta myöskään löydy, eli poisjättö on jopa suositeltavaa. Liitännöistä löytyy myös mono RCA ulostulo, joten bassopään tukevoittaminen aktiivisubbarilla tai lisävahvistimella on helppoa.

Perusaudion päivittämiseen vahvistin on parempi vaihtoehto, koska kyseisestä optiosta puuttuu keskikaiutin ja kanavat menevät sopivasti tasan. Audisonilta löytyykin valmiit plug&play johtosarjat perusaudioon, sekä F1x/F3x valmis setup tiedosto. Lisätietoa löytyy LINKKI. Tuotteet löytyvät myös verkkokaupan puolelta BMW johtosarjat sivulta.

Hintaa laitteella on tällä hetkellä 499,90€ + tarvittavat johtosarjat päälle. Hifi 676 asennukseen riittää BMW ReAMP johtosarja, joka maksaa 69,90€. Kokonaishinta on tällöin jonkin verran edullisempi vrt. Match UP 7BMW:n 699€ hintaan ja hyvä vaihtoehto vakio vahvistimen tilalle.

Vahvistimesta on myös vastikään julkaistu F eli Forza versio, jossa teholukemat on tuplattu fyysisen koon pysyessä samana. Hinta tosin pomppaa ReAmp johtosarjan verran yli Match UP 7BMW:n, eikä uudessa mallissa ole edelleenkään DSP:n osalta BMW optimoituja ratkaisuja.


Asennus

ReAmp johtosarja käy suoraan BMW:n vakioliittimeen peräkontissa, mutta vahvistimen kaiutinlähtöihin on itse puristettava liittimet kiinni. Mukana tulleessa pussissa oli jostai syystä ainoastaan 6:lle kanavalle abikoliittimet, vaikka kanavia vahvistimessa on 8. Keskikanava pois jätettäessä ja neljä kanavaa kahdeksi siltaamalla liittimet riittää, mutta tässä tapauksessa kytkettiin 7 yksittäistä kanavaa eli pari liitintä piti laittaa omasta takaa. Myös viimeiseen ylimääräiseen kanavaan laitettiin liittimet, ettei paljaat johdonpäät ota vahingossa mihinkään kiinni. Kaiutinlähdöt kannattaa kytkeä johtosarjaan "vakiojärjestyksessä", eli 1:vasen etu, 2:oikea etu, 3:vasen taka, 4:oikea taka, 5:keski, 6:vasen basso, 7:oikea basso. Tämän jälkeen vain töpselit ja virtapiuhat terminaaleihin kiinni.


Kytkennän jälkeen ensimmäinen tehtävä on DSP ohjelmiston asennus ja vahvistimen firmwaren päivitys. Molemmat on ladattavissa Audisonin AP8.9 tuotesivulta: LINKKI.


Vahvistimen ollessa kytkettynä pääsee help valikon kautta Audisonin portaaliin, jossa pitäisi olla jotain setuppeja, mutta allekirjoittaneelle tuli ainakin ilmoitus "coming soon". Päivitystiedostot ja testilevyn äänitiedostot sieltä kyllä löytyi. Seuraava vaihe onkin Configuration Wizardin käynnistys kanavien ja kauttimien määrittämiseksi.

BMW HiFi 676 tapauksessa asetusten vaiheet menevät seuraavasti:

1. Start Wizard.

2. Inputit F + R + Aux (aux kaapeli erikseen hankittava, mikäli sellaiselle tarve).

3. Tason säätö mukana tulevalla CD levyllä (tämä vaihe ohitettiin ilman levyä painamalla vain go, koska tason voi käsin säätää jälkeenpäin).

4. De-Equalization myös ohitettiin (skip), koska HiFi 676 antaa muokkaamatonta signaalia.


5. RCA ulostulon valinta. Tämä oli lukittuna AP1D monovahvistin valittuna, mutta käytännössä ulostuloon voi kytkeä minkä tahansa monopäätteen tai aktiivisubbarin.

6. Kaiutinkokoonpanon valinta. Tässä valitaan minkä kokoisen kaiuttimet autossa on. Tämä vaikuttaa millaiset jakosuotimet kyseisille kaiuttimille on valittavissa. Keskiäänet ja diskantit linkitetään, mikäli kyseessä jakosuotimella oleva erillissarja. BMW:n tapauksessa kannattaa valita isompi kaiutin diskantin pariksi. Bassot määritellään subwoofereiksi. Eli lopullisen kokoonpanon pitäisi näyttää kuvan mukaiselta. (Mikäli haluaa sillata, niin laitetaan laatikkoon ruksi).

7. Kanavaulostulojen määritys. Mikäli kanavat on kytketty aiemmin mainitulla tavalla, määritetään ulostulot kuvan mukaisesti.

8. Finish eli valmis.


Tämän jälkeen perusasetukset ovat valmiit ja päästään säätämään suotimet ja viiveet kohdilleen. Suotimiksi laitettiin samat mitä Match UP 7BMW:n valmis setupeissa, eli kaikille erillissarjoille ylipäästö Butterworh 24dB/Okt @ 125Hz ja penkinalus bassoille alipäästö 24dB/Okt @ 150Hz. Lisäksi pienen antotehon vuoksi laitettiin bassoille subsonic suodin ~35Hz:iin. Bassojen suotimeksi siis valittava Band Pass (Filter type). Tässä kohtaa huomasi, että DSP:n säädöt eivät ole niin laajat kun Matchilla esim. suodintyyppejä on vain 2 kun Matchilla 5, ja maksimi suodatus on 24dB kun Matchilla jopa 42dB. Bass Boostin signaalista heräämisen lisäksi juuri mitään muita erikoisempia säätöjä ei laitteesta löydy, eli melko perus DSP. Täysin riittävä kuitenkin.

Viiveiden säätö tapahtuu Matchin tapaan mittaamalla etäisyydet keskiäänikaiuttimilta kuljettajan pään kohdalle ja syöttämällä cm luku kaiutinkohtaisesti "Set distance" kenttään. Bassojen viiveet jätettiin luonnollisesti nolliin.

 

Koekuuntelu ja bassojen säätö

Testiautossa oli siis kiinni Audison K4 erillissarjat joka nurkassa ja S8-2 bassot penkkien alla. Säätöjen jälkeen kaikki kuulosti muuten hyvältä, paitsi bassot eivät soineet tarpeeksi lujaa. Tämä oli odotettavissa, koska tehoa vahvistin antaa 2 x 65W 2ohmiin ja kyseisten elementtien tehonkesto on 150Wrms / 300Wmax. Bassot kuitenkin saatiin potkimaan kohtuullisesti laskemalla muiden kanavien tasoja muutama dB, sekä laittamalla asetuksista Bass Boost päälle ja hieman voimistamalla ekvalisaattorilla 70Hz kohtaa laajalla alueella.  Lopputulos on normaalikuunteluun varmasti ihan riittävä, mutta bassojen potentiaali jää joka tapauksessa puolitiehen. Kanavien siltaus ja 4ohm bassot ovat siis suositeltavaa, tai vaihtoehtoisesti laittamalla lisäsubbaria konttiin.

Testiautossa oli myös kiinni Helixin MOST adapteri ja tämän toimivuutta kokeiltiin AP8.9 bit optiseen S/PDIF sisäänmenoon. Sisäänmenon aktivointi oli hieman erikoinen, eli vahvistimen yksi johto täytyi kytkeä virtaterminaaliin, jotta "Optical" sisäänmenon pystyi aktivoimaan. Helixin adapteri kuitenkin toimi aivan normaalisti AP8.9 bit kanssa, niin kuin oli odotettavissa. Eli kummankin valmistajan mainoslauseet "voidaan kytkeä saman merkin vahvistimeen / DSP:hen" eivät aivan pidä paikkaansa.


Yhteenvetona voidaan todeta, että hintaansa nähden ihan ok vahvistin perus DSP ominaisuuksilla ja selkeällä käyttöliittymällä. Toimii varmasti hyvin esimerkiksi täysaktiivisen järjestelmän vahvistimena ja hyvä vaihtoehto perushifien päivittämiseen BMW mallikohtaisilla plug&play johtosarjoilla. Laitteella kuitenkin alkaa olla jo ikää, ja esim. Match UP 7BMW:hen verrattuna tekniikka on tehojen ja ominaisuuksien suhteen jäänyt hieman jälkeen.

Ainoa hyödyllinen ominaisuus mitä Matchista ei löydy on automaattinen kaiutintasoisen signaalin De-Equalization. Tämä on perusadion kannalta hyvä, mutta mikäli auton soittimen pystyy koodaamaan HiFiksi niin vielä parempi.


Vahvistin löytyy verkkokaupasta TÄSTÄ.

ReAmp johtosarja TÄSTÄ.

Kaiuttimien kanssa pakettihintaan TÄSTÄ.

Johtosarjat perusaudioon kytkemiseksi TÄSTÄ. (AP560P&P I/O kaapeli, AP SPK OUT 8.9 kaiutinlähdöt, BIAMP 1 johtosarja, AP T-H BMW0 adapteri)


- Kimmo / Audiokit

Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.