Match toi tänä vuonna markkinoille varta vasten Bemareiden HiFi-optioon S676A suunnitellun 100% plug'n'play DSP-vahvistimen, jonka asensimme toukokuussa F11 bemariin (juttu löytyy TÄÄLTÄ).
Valmistaja Audiotec-Fischer mainostaa, että vahvistin käy kaikkiin autoihin, joista löytyy kyseinen audio-optio. Tämä ei kuitenkaan aivan täysin pidä paikkaansa, koska törmäsimme E61 koriseen 5-sarjalaiseen jonka varustekoodeistä kyseinen 676 löytyi, mutta takakontista löytyikin vahvistin ainoastaan penkinalusbassoille. Kyseinen kokoonpano on nimenomaan E6x korimallin autoissa, mikäli soittimena M-ASK tai CCC. CIC soittimen perässä on 7-kanavainen vahvistin, jonka tilalle UP 7BMW käy suoraan.
Koska Matchin vahvistimissa käytetään aina samoja liittimiä (system connector), niin PP-ISO johto käy suoraan myös UP 7:n perään. Soittimen päähän tarvitaan automallikohtainen adapteri, joka BMW:n tapauksessa on PP-PAC 88.
Näillä kahdella johtosarjalla kyseisen vahvistimen pystyy siis asentamaan myös perus stereoihin tai mihinkä tahansa autoon, johon löytyy mallikohtainen adapteri Matchilta (kts. TÄÄLTÄ). Perus stereoihin asentamisesta jutun lopussa lisää.
PP-ISO 5m kaapelin asennus
Ensimmäisenä täytyy muovisella verhoilutyökalulla kammeta kojelaudan koristelista irti, joka on siis ainoastaan painonastoilla kiinni. Hätävilkkujen/keskuslukon johto kannattaa myös irroittaa, jotta listan saa nostettua pois tieltä. Alta paljastuu kaksi ruuvia, joilla ilmastoinnin paneeli on kiinni. Ruuvien irroittamisen jälkeen paneeli lähtee varovasti kampeamalla irti ja paneelin johdot täytyy irroittaa. Alempi paneeli on ainoastaan nastoilla kiinni ja irtoaa kampeamalla. Alta paljastuu taas 2 ruuvia, joilla soitin on kiinni.
Käytännössä soittimen irroitus tapahtuu kaikissa bemareissa samanlailla, mutta paneelit voivat olla hieman eri järjestyksessä riippuen varusteiden tasosta.
Muutama havainnollistava kuva:
Seuraavaksi soitin vedetään irti kojelaudasta ja vipukytkimellä vapautetaan soittimen johtosarja ja väliin laitetaan Match PP-AC 13a adapterijohtosarja.
HUOM! Alkuperäisen johtosarjan liittimestä on muistettava irroittaa optisten MOST-kaapelien liitin ja siirrettävä se adapterijohtosarjaan soittimelle menevään liittimeen samalle paikalle.
Paras reitti kaapelille soittimelta peräkonttiin on kuljettajan puolen kynnyslistojen alta, missä muutkin auton kaapelit kulkevat. Tilaa on juuri sen verran, että kyseisen kaapelin saa siististi vedettyä.
Ensiksi täytyy irroittaa kuljettajan jalkatilasta ratin alla oleva muovi, joka on useammalla ruuvilla kiinni. Yksi ruuvi oli tässä tapauksessa piilossa kardaanitunnelin sivussa olevan kangasverhoilukaistan takana, joka piti myös kammeta irti. Seuraavaksi irroitetaan vasemman sivun muovi, jossa on konepellin avausvipu ja OBD-portti. Tämä on parilla ruuvilla ja yhdellä painonastalla kiinni.
Etu+takaovien listat on myös irroitettava, sekä B-pilarin muoviverhous. Nämä kolme ovat painonastoilla kiinni. Jämäkkä muovinen irroitustyökalu nastahahlolla on tässä välttämätön, koska listat ovat tiukassa ja nastat voivat katketa.
Listojen ollessa irti voikin PP-ISO johtosarjaa alkaa ujuttamaan kuljettajan jalkatilasta soittimen taakse. Mikäli autossa on Professional soitin, voi pientä tilan ahtautta olla adapterin kanssa. Tällöin hyvä konsti on irroittaa muovinen kehysrunko, johon soitin työnnetään, ja sahata takaosasta pieni pala muovia pois lisätilan saamiseksi. Tässä tapauksessa kyseessä oli kuitenkin Business navi, jonka takana on paremmin tilaa. Kun johdot on kiinni ja soitin saatu painettua takaisin paikalleen, voi kojelaudan paneelit laittaa takaisin kiinni käänteisessä järjestyksessä.
Kaapeli viedään kynnyslistojen/mattojen alla takapenkin sivutuelle, joka irtoaa ylälaidasta reippaasti kiskaisemalla. Alta paljastuu reitti peräkonttiin alkuperäisten johtosarjojen kanssa. PP-ISO kaapelin pää kannattaa vetää kontin puolelle rautalangan avulla, koska reitti on hieman ahdas ja liitin takertuu helposti muihin johtoihin. Sedaneissa johdon vienti kontin puolelle on helpompaa valmista kaapelikoteloa pitkin, mutta vaatii sivuposken irroituksen.
Vahvistimen kytkentä
Match UP 7BMW vahvistimessa on kaksi liitintä; system connector 1 ja 2. Niiden kytkentäkaaviot löytyy vahvistimen ohjekirjasta sekä alla olevasta kuvasta. PP-ISO johtosarja käy suoraan system connector 1:seen ja tuo siis soittimelta etu+takakanavat sekä virran+maan, sekä paluuna vahvistetut signaalit kaiuttimille. Vahvistin ottaa sekä linja- että kaiutintasoista sisään. Mikäli käytetään vakiokaiuttimia, niin johtosarjasta saatava (max 20A) virta riittää perus soitteluun. Vahvistimessa on kuitenkin erillinen virta/maa-liitin, johon on hyvä tuoda lisävirran akulta, mikäli autoon vaihdetaan enempi tehoa tarvitsevia jälkiäasennuskaiuttimia esim. Audison Prima sarjaa. Tällöin ohjeen mukaan system connectorin kautta tulevat virrat ja maat on kytkettävä irti, ja tätä varten johtosarjassa on kummassakin liittimet johtojen välissä.
System connector 2 sisältää lähdöt keskikaiuttimelle ja penkinalusbassoille, eli ne täytyy tässä tapauksessa liittää käsin käyttäen hyväksi Match UP 7:n mukana tulevaa johtosarjaa. Kyseisessä HiFi-optiossa ei keskikaiutinta ollut, eli kytkettäväksi jäi ainoastaan alkuperäiseltä bassovahvistimelta kaiuttimille lähtevien johtojen kytkentä.
Mikäli paikka keskikaiuttimelle löytyy, niin sille voi samalla vaivalla halutessaan vetää johdon PP-ISO kaapelin vieressä.
Vahvistimen kyljestä täytyy myös auto-start katkaisija napsauttaa ON asentoon, jollon se herää havaittuaan signaalin. Oletuksena katkaisija on OFF asennossa, koska HiFi 676 optiossa tulee heräte auton johtosarjassa.
Soittimen koodaus
Kyseisessä E6x HiFi S676A optiossa ainoastaa penkinalusbassoille on siis vahvistin ja ovikaiuttimet saavat tehonsa suoraan soittimelta. Soittimen kaiutintasoiset tulot on tässä kuitenkin ylipäästösuodatettu, eli soitin vaatii vielä koodauksen, jotta alimmat taajuudet saadaan vahvistimen läpi bassoille. Kyseinen auto koodattiin perus stereoksi, koska M-ASK soitinta ei HiFiksi saanut, vaan autossa pitäisi olla CIC Professional soitin. Perus stereon signaali on hieman loudnessmaisesti equtettu, mutta tätä voi korjata halutessaan Matchin ekvalisaattorilla tai diskanttien vaimennuksella jakosuotimilta, mikäli samalla vaihtaa paremman erillissarjan. Käytännössä tällä ei ole kuitenkaan suurta merkitystä ellei hae tasaista taajuusvastetta, mutta se vaatii jo mikin kanssa säätämisen. Vahvistimen sisäänottoherkkyyttä (gain/dB) täytyy myös pienentää DSP-softasta mikäli sisääntulo on kaiutintasoista, koska muuten auton merkkiäänet ja tutkat kuuluvat liian lujaa. Säätö tapahtuu PC-Toolin IO sivun vasemmasta ylälaidasta analog kanavalistan yläpuolelta.
Mikäli soittimen pystyy koodaamaan HiFiksi kuten esimerkiksi kaikki F-sarjalaiset, niin saadaan vahvistimelle suora linjatasoinen signaali. Vahvistin herää myös linjatasoisesta, koska BMW:n signaali on jännitteeltään tavallista low-leveliä korkeampaa.
Meillä Audiokitillä onnistuu myös soittimien koodaukset E/F/G-sarjalaisiin.
Päivitys 23.2.2022!
Matchilta tullut uusi moduulikortti MEC Analog IN, jonka avulla voidaan E6x CCC vakiovahvistimen signaalit syöttää UP7:lle eikä mitään koodauksia tarvita.
Alla kuva CCC vahvistimen liittimen pinneistä mistä näkee inputit ja outputit.
Vahvistimen asennus perus stereoihin
Kyseisten PP-ISO 5m ja PP-AC 13a johtosarjojen avulla Match UP 7BMW:n saa siis yhtälailla kytkettyä "karvalakkihifeihin". Tässä tapauksessa ei siis välttämättä tarvita koodausta, koska perus stereoissa tulee kaikki taajuudet vakiona etukanavilta, tosin hieman loudnesmaisesti equtettuna. Suosittelemme kuitenkin soittimen koodausta HiFiksi, jolloin signaali olisi puhdas. Virta kannattaa myös vetää akulta suoraan ja kytkeä irti johtosarjan syöttö (ohje vahvistimen manuaalissa), koska PP-ISO kaapelin syöttö on max 20A ja UP 7BMW tarvitsee max 50A. Vakiokaiuttimilla tuo 20A riittää nippa nappa, mutta etenkin paremmilla penkinalusbassoilla suora syöttö on tarpeen.
Kyseisessä asennuksessa etukaiuttimet on erotettava penkinalusbassoista ja vedettävä bassoilta omat johdot vahvistimen system connector 2:een.
Ennen 2009 valmistetuissa autoissa etupään kaiuttimien rinnankytkentä tapahtuu johtosarjassa bassokotelojen vieressä ja bassoille tulee vain kaksi johtoa, eli riittää kun katkaisee/eristää bassoille tulevat johdot ja vetää liittimiltä uudet Matchin johtosarjalle (päivityspaketissa tulee mukana uudet liittimet, mutta voi käyttää myös alkuperäisiä).
2009 ja uudemmissa rinnankytkentä tapahtuu taas bassojen liittimissä, eli niille tulee neljä johtoa. Tässä tapauksessa liittimeen tulevat johdot on katkaistava ja liitettävä bassojen ja ovikaiuttimien plussat ja miinukset toisiinsa (sub + <-> door +) sekä (sub - <-> door -). Tämän jälkeen keskimmäisistä sub +/- johdoista vedetään bassojen liittimiltä uudet johdot Matchin johtosarjaan system connector 2:seen (päivityspaketissa mukana "looppi" adapterit vakioliittimiin).
Mikäli ei halua auton johtosarjoja katkoa, niin meiltä löytyy kyseiseen kykentämuutokseen valmiit adapterit: LINKKI.
Linkit tuotteisiin verkkokaupassa:
Mikäli arveluttaa itse asentaa, niin meiltä löytyy myös asennuspalvelu.
Kysy tarjous: info@audiokit.fi
- Kimmo / Audiokit
Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.