Match UP 7BMW/DSP vahvistimen asennus BMW perusaudioon

Match UP 7BMW/DSP vahvistimen asennus BMW perusaudioon

Juttu on jatkoa aikaisemmalle blogikirjoitukselle, jossa käytiin läpi Match UP 7BMW:n asennusta E6x koriseen bemariin HiFi 676 optiolla. Kirjoitus on luettavissa TÄÄLLÄ.

Match UP 7BMW/DSP on erittäin pienikokoinen 7-kanavainen HD-luokan vahvistin sisäänrakennetulla signaaliprosessorilla ja erinomaisilla tehoilla. Audiokitin ensimmäinen blogikirjoitus olikin kyseisen päätteen esittely, joka löytyy -> LINKKI. Vaikka vahvistin on suora plug&play päivitys bemarin S676A hifioptioon, niin on se mahdollista asentaa oikeastaan kaikkiin autoihin ja lähes mihin tahansa hifioptioon suhteellisen helposti autokohtaisella adapterilla ja Matchin PP-ISO kaapelilla, joita löytyy 1, 2 ja 5m pituisina halutusta asennuspaikasta riippuen. Bemarin tapauksessa luonnollisin paikka on takakontin vasen sivuposki, jossa vakiovahvistin myös sijaitsee. Akun sijainti takakontin pohjan alla myös tukee tätä, jolloin virtakaapelin vetäminen on helppoa. Vahvistin on mahdollista asentaa myös kojelaudan sisään, mikäli esim. hanskalokeron takaa sulaketaululta vetää virrat.

Kaikki autosoittimet, niin alkuperäiset kuin jälkimarkkinasoittimet, ovat käytännössä AINA 4-kanavaisia auton kaiutinmäärästä riippumatta. Useamman kaiuttimen tapauksissa signaalin jako tapahtuu joko ulkoisessa vahvistimessa tai rinnankytkentänä kuten BMW tapauksessa, jonka perusaudiossa on etu ovikaiuttimet ja penkinalusbassot samassa kanavassa. Tämä on sikäli huono ratkaisu, koska molemmille kaiuttimille tulee koko taajuuskaista eikä soittimen tehoissakaan ole huurraamista (n.15W jatkuvaa per kanava, joka siis kaiken lisäksi jaetaan bassoille ja ovikaiuttimille). Perusaudion signaali on myös soittimella vahvasti loudnessmaisesti equtettu, jotta kevytrakenteiset vakiokaiuttimet antaisivat edes jonkin tasoista ääntä. Suurin osa bmw soittimista on kuitenkin koodattavissa hifiksi, jolloin signaali saadaa vahvistimelle puhtaana, mutta tämäkään ei ole välttämätöntä Matchin DSP:n ansiosta.

UP 7:ssa on neljä sisääntulokanavaa, eli siis sama määrä kun kaikissa autosoittimissa. Signaali voi olla kaiutin- tai linjatasoista, koska vahvistimen sisääntuloherkkyys on täysin säädettävissä. Älykkään ADEP.3 piirin ansiosta auto ei myöskään anna mitään virheilmoituksia viallisista kaiuttimista mikäli jossain autossa kyseinen ominaisuus on (ei ole bmw:ssä). Vahvistin myös herää signaalista automaattisesti, mikäli se on tarpeeksi voimakas kuten bmw:n hifisignaali, eli erillistä herätettä ei tarvita. Tätä  varten vahvistimen kyljessä on "Auto Remote ON/OFF" kytkin. Vahvistin myös herää digitaalisesta signaalista esimerkiksi optisesta S/PDIF, Bluetooth ja USB HD Audiosta (MEC BT ja USB moduulit saatavilla erikseen).

Yksinkertaisuudessaan vahvistin siis kytketään johtosarjalla soittimen takaa konttiin, vedetään erilliset kaiutinjohdot bassoilta ja mahdollisesti keskikaiuttimelta (optio), sekä kytketään virta ja maa.


Kytkentä soittimen taakse

Edullisemmat perusaudion päivityspaketit sisältävät 4-kanavaisen vahvistimen, jolle signaalit saadaan otettua penkinalusbassojen liittimistä tähän tarkoitukseen tehdyillä johtosarjoilla. Tällöin vahvistimen kautta kierrätetään ainoastaan etupään signaalit. Match UP 7BMW vahvistaa myös taka- ja keskikaiuttimet, jolloin helpoin tapa on vetää johtosarja suoraan soittimen takaa käyttäen PP-AC 13a Quadlock adapterisarjaa. Adapterilta jatketaan PP-ISO johtosarjalla konttiin, joka siis vie etu+takakaiuttimien signaalit vahvistimelle ja tuo takaisin auton johtosarjaan kaiuttimille. Johtosarjassa kulkee myös virta ja maa, mutta niiden maksimi on 20A, eikä riitä Match UP 7BMW:lle. PP-ISO johtosarjassa on erilliset liittimet näiden irtikytkentään vahvistimen päässä.

Soitin irtoaa joka mallissa hieman erilailla, mutta käytännössä soittimen yläpuolinen lista on kammettava verhoilunirrotustyökalulla irti, jotta pääsee soittimen ruuveihin käsiksi. Listan mukana tulevat yleensä ilmastoinnin suuttimet ja paneelissa on ainakin starttinapin johdot kiinni, joka täytyy irrottaa, jotta listan saa nostettua kojelaudan päälle pois tieltä. Soittimen/ilmastoinnin paneeli täytyy myös irroittaa, joka lähtee ihan vetämällä. Monesti eri autoihin ja malleihin löytyy Youtube videoita tai ainakin foorumeilta ohjeet. Soitin eli Head Unit tulee ruuvien irroituksen jälkeen vetämällä ulos. Tämän jälkeen kannattaa kuljettajan jalkatilasta irroittaa muovipaneeli ja työntää PP-ISO johtosarja  soittimen taakse. Johtosarjojen kytkentä on suhteellisen yksinkertaista, kun hieman miettii signaalien kulkua. Töpselit ei myöskään sovi toisiinsa kun käytännössä yhdellä tapaa. Adapterisarjassa on yksi virtaliitin ja pari virtajohtoa ylimääräisenä lisälaitteita varten, mutta ne voi jättää huomioimatta. Tärkeä asia mikä täytyy muistaa, on irroittaa soittimeen menevästä liittimestä optinen MOST-väylän johto ja siirtää se vastaavaan paikkaan adapteria soittimelle menevään liittimeen. Kyseessä siis kaksi vihreää kovaa valokaapelia Quadlock liittimen nurkassa.

Mikäli kyseessä on 1-DIN kokoinen soitin, niin soittimen alla on hyvin tyhjää tilaa johdoille. 2-DIN eli CCC,CIC,NBT navilla varustettujen kanssa tila on hieman ahdas, mutta lisää saa kun irroittaa soittimen muovisen kehikon ja sahaa vasemmasta alanurkasta palan muovia pois. Tämä ei vaikuta soittimen kiinni pysymiseen millää tavalla, mutta tuo tilaa ja helpottaa johtojen pujottelua kuljettajan jalkatilasta soittimen taakse.


Kuva. F10/11 soittimen (HU_ENTRY) irroitus. Viimeisessä kuvassa optinen MOST-liitin.


Mikäli kojelaudan päältä löytyy keskikaiuttimelle paikka, niin kannattaa samalla työllä ainakin johto vetää valmiiksi mikäli tulevaisuudessa sen haluaa lisätä. Match UP 7BMW:ssä on erinomainen Real Center ohjaus, joten miksi suotta jättää yhtä kanavaa ja kyseistä ominaisuutta käyttämättä. Keskikaiutin voi olla erillissarjan elementit, mikäli paikka diskantille löytyy, mutta esim. E-korisissa paikka on vain keskiäänelle, jolloin ainoa vaihtoehto on koaksiaalikaiutin.

Huom! Perusaudiossa keskikaiuttimen ritilästä puuttuu reiät, joten uudet hifiritilät tulee hankkia. E-korisissa kojelaudan keskellä saattaa olla ilmastoinnin räppänät samassa eikä alkuun näytä olevan paikkaa kaiuttimelle ollenkaan, mutta näihinkin on tilattavissa uusi paneeli kaiuttimen paikalla. Meiltä löytyy hyllystä ainakin F10/11 hifiritilää -> LINKKI

Vinkki! Audison erillissarjassa tulee mukana jatkojohdot BMW kaiutinliittimillä, josta yhden voi liittää keskikaiuttimen johtoon. Sopiva johtokoko keskikaiuttimelle on 1,5mm2 kaiutinkaapeli.


Kuva. PP-AC 13a adapterisarja asennettuna ja keskikaiuttimelle viety johto. Viimeisessä kuvassa johtosarja menee kuljettajan jalkotilassa. Nippusiteitä kannattaa käyttää kiinnittämiseen.


Kuva. Erillissarja ja koaksiaali keskikaiuttimena.


Kaapelin vienti peräkonttiin

Johtosarja viedään konttiin vasemman kynnyksen juuressa maton alla. Samassa paikkaa kulkee myös auton omat johtosarjat ja tilaa on reilusti. Ensimmäisenä täytyy jalkatilan sivupaneeli irroittaa aloittaen konepellin aukaisukahvasta, joka on kiinni ristipääruuveilla. Itse paneelissa on myös ruuvi, mutta muuten se on kahdella painonastalla pellissä kiinni ja lähtee reippaasti vetämällä. Seuraavaksi täytyy etu+takaovien kynnyslistat irroittaa, jotka ovan myös kiinni nastoilla kynnyskotelossa. Voimalla tasaisesti vetämällä ne kuitenkin saa irti, mutta nastat jää helposti kynnyskoteloon kiinni eli ne täytyy muovisella haarukkatyökalulla irroittaa ja kiinnittää listoihin takaisin viimeistään paikalleen laitettaessa. Kynnyslistoissa on vaarana, että muovinastan hahlot hajoavat irroittaessa, mutta 1 tai 2 hajonnutta kiinnikettä ei vielä haittaa, elleivät ne satu olemaan vierekkäiset.

Tässä kohtaa kannattaa penkin T50 pultit avata, sekä takapenkin istuinosa ja selkäosan sivutyyny irroittaa. Istuinosa lähtee irti etuosasta reippaasti ylöspäin vetämällä ja sivutyyny ylälaidasta vetämällä. Kaapeli viedään maton alla takapenkin luokse, josta se farmarissa pujotellaan takapenkin sivutyynyn takaa kontin puolelle rautalankaa apuna käyttäen. Sedanissa täytyy kontin vasen sivuposki irroittaa, jonka takana kulkee muoviset johtokourut vahvistimen asennuspaikkaan.


Kuva. Paneelit ja kynnyslista irroitettuna.


Kuva. Johtosarjan reitti.


Kuva. Johtosarjan reitti sedan korimallissa ja penkin "kippaus" bassojen uudelleenjohdotusta varten.



Penkinalusbassojen johdotus

Match UP 7BMW:n System Connector 2 liittimessä on erilliset kaiutinlähdöt penkinalusbassoille ja keskikaiuttimelle, joten nämä täytyy johdottaa uudelleen. E-sarjalaisissa riittää, kun irroittaa bassojen liittimet ja vetää uudet johdot vahvistimelle, koska etupään rinnankytkentä tapahtuu auton johtosarjassa ja liittimeen tulee vain kaksi johtoa. F-sarjalaisissa (sekä E9c LCI) rinnankytkentä taas tapahtuu bassojen liittimissä, jolloin yhteys ovikaiuttimille katkeaa kun liitin irroitetaan. Tätä varten olemme tehneet adapterin, jolla saadaan yhteys säilymään ja adapterin toisesta puoliskosta saadaan liittimet bassojen johdotukseen. Sopiva kaiutinjohdon koko bassoille on 2,5mm2 kaapeli.

Johtosarja löytyy kaupasta: https://www.audiokit.fi/tuote/bmw-penkinalusbassojen-johtosarja

15m kela 2,5mm2 kaiutinkaapelia: https://www.audiokit.fi/tuote/four-connect-stage1-kaiutinkaapeli-2x25mm2-15m-kela


Kuva. Adapteri kytkettynä. URC.3 / 2A säätimen johto kannattaa samalla vetää kojelaudalta konttiin vahvistimelle.



Vahvistimen kytkentä

PP-ISO 5m kaapeli käy suoraan vahvistimen System Connector 1:seen, eli ainoastaan pienemmän System Connector 2:sen johdot täytyy kytkeä käsin. Match UP 7DSP vahvistimessa tulee mukana yleismallin johtosarja merkityillä johdoilla, mutta BMW versiosta täytyy liittimen johdot katkaista. Johdot voi liittää suoraan juottamalla kutistesukan kanssa, tai käyttämällä abikoja. Abikoja käyttäen palautus ennalleen mukana tulevan HiFi 676 johtosarjan kanssa on helpompaa, mikäli vahvistimen mahdollisesti myy tulevaisuudessa.

Oikeat johdot kytkemiseen selviää vahvistimen manuaalista. Auto Remote katkaisija täytyy myös kytkeä "ON" asentoon, koska PP-ISO johtosarja ei tuo herätevirtaa soittimelta eli vahvistin käynnistyy tällöin kaiutintasoisesta signaalista. Lopuksi voi johdot niputtaa yhteen esimerkiksi tavallisella kangasteipillä eli "mailaerkalla".


Kuva. Johtosarjat kytkettynä ja vahvistin paikoillaan.


Virta- ja maaliittimet täytyy tässä kohtaa muistaa kytkeä erilleen PP-ISO johtosarjasta ja vetää akulta uusi. Match on HD-luokan päätteenä melko "vähäruokainen", joten 6mm2 virtakaapeli riittää hyvin, mutta voi myös käyttää 10mm2 kaapelia. Vahvistimen mukana tulevaan virtaliittimeen kuitenkin mahtuu paremmin 6mm2 kaapelit. Virran voi ottaa perinteisesti akun navalta käyttäen mini-ANL sulakepesää tai vaihtoehtoisesti suoraan akun AUX ulostuloista, mikäli lähtöjä on vapaana. F-sarjalaisissa akun kannen alla on lähdöille sulakkeet valmiina, mutta E-sarjalaisissa täytyy sisälle asentaa ns. diesel sulake. Maakaapeli vedetään runkoo esimerkiksi pyöränkaaressa olevan "maakamman" pultin alle.

6mm2 virtakaapeli kaupassa: https://www.audiokit.fi/tuote/4connect-60mm2-kaiutinkaapeli-subbarille-metri 

Mini-ANL sulakepesä: https://www.audiokit.fi/tuote/4connect-minianl-sulakepesa-10-35mm2

OEM virtaliitinsarja: https://www.audiokit.fi/tuote/bmw-akun-aux-liitinsarja

Vahvistin voidaan asentaa myös alkuperäiseen telineeseen, mikäli sellainen autosta löytyy. F1x autoihin meiltä löytyy: https://www.audiokit.fi/tuote/bmw-f10-11-vahvistimen-asennusteline


Kuva. Virta otettuna OEM liitisarjalla akun AUX ulostulosta ja mini-ANL sulakepesällä.



Käyttöönotto

Heti kytkemisen jälkeen pitäisi äänen alkaa kuulumaan kaiuttimista. Mitään setuppia ei kuitenkaan sisässä vielä ole, eli ensimmäisenä on asennettava Audiotec-Fischerin sivuilta ladattava PC-Tool ohjelma ja kytkettävä vahvistin mukana tulevalla mini-USB kaapelilla kiinni. Valmiita setuppeja on myös ladattavissa valmistaja sivuilta.

PC-Tool: https://www.audiotec-fischer.de/en/dsp-pc-tool/dsp-pc-tool-version-4/

Setupit: https://www.audiotec-fischer.de/en/matchdatabase/soundIndex 

Mikäli soitin on koodattavissa hifiksi, kannattaa se myös tässä kohtaa tehdä. Tällöin tasot ja signaali on suoraan kohdillaan Matchia varten. Mikäli koodausta ei pysty tai ole mahdollista tehdä, täytyy PC-Tool ohjelmasta tiputtaa sisääntulevan signaalin tasoa jonkin verran. Säätämistä varten kannattaa lukea valmistajan sivuilta Sound Tuning Magazine. Blogista löytyy myös juttua perussäädöistä: LINKKI

Asennusaika-arvio korimallista ja varusteista riippuen 4-6h.

Meiltä onnistuu myös F-sarjalaisten koodaukset ja Match/Helix/Brax DSP:n taajuusvastemittaukset säätöineen Matchin omalla mittalaitteistolla.

Ajanvaraukset ja lisätietoja: info@audiokit.fi.


- Kimmo / Audiokit


 

Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.