Lisää bassoa BMW Top-HiFi optioihin

Lisää bassoa BMW Top-HiFi optioihin

Top-HiFi on BMW:n käyttämä nimitys melkein kaikista HiFi DSP Professional, Logic 7 ja Harman Kardon tehdasoptioista ainakin E60 alkaen. Ensiksi siis on perusaudio ilman mitään varustekoodia. Seuraavaksi tulee HiFi Speaker System varustekoodilla S676A ja tämän jälkeen Top HiFit, joiden varustekoodi ja nimitys vaihtelee vuosimallien mukaan. Kyseessä kuitenkin aina suht sama kokoonpano DSP vahvistimella, joka saa signaalin soittimelta optista MOST-kuitua pitkin. Poikkeuksena ovat kuitenkin 3-sarjaa pienemmän korimallin autot eli 1- ja 2-sarja, X1 ja X2 sekä i3, joissa Harman Kardon on varustekoodilla S674A ja vahvistin on periaatteessa vastaava kun isompien S676A HiFi optio, jolloin Match UP 8BMW on paras vaihtoehto hifipäivitykselle (ja vielä parempi kun kaiuttimet päivitetään).

5-sarjalaisiin ja isompiin on myös saanut ja saa vieläkin sen parhaan hifioption, eli Bang&Olufsen tai uudemmissa Bowers&Wilkins, jotka periaatteessa samalla tavalla toteutettu kun Top Hifit, mutta huomattavasti tehokkaammalla vahvistimella lisä DSP ominaisuuksilla ja paremmilla kaiuttimilla.

Lisäinfoa eri vakiohifeistä löytyy -> LINKKI

Tässä artikkelissa käymme läpi eri vaihtoehdot, kuinka bassoa on mahdollista saada lisää Top-HiFi optioon ilman vahvistimen päivitystä ja mitä toimenpiteitä ja tuotteita tarvitaan.


Penkinalusbassojen päivitys

Top-HiFi vakiobassot ovat selkeästi järeämmät kun esim. HiFi 676 optiossa isommilla puhekeloilla ja tehonkestolla. Vakiovahvistin antaa tehoa bassoille suurinpiirtein 2 x 80Wmax @ 4 Ohm, mutta alkaa leikkaamaan tehoa suurilla äänenvoimakkuuksilla. Bassojen päivittäminen parempaan on helppo ja "näkymätön" tapa hieman parempaan toistoon. Tärkein asia on kaiuttimien impedanssi (Ohm), kun parempia bassoja alkaa suunnittelemaan. Tämä myös rajaa valikoiman muutamaan merkkiin, miltä löytyy valikoimasta 4 Ohm versiot ja jotka oikeasti tuovat parannusta vakiobassoihin verrattuna.


Ground Zero GZCS 200BMW-SW4

Ground Zero SW2 2 Ohm bassot ovat yhdet ensimmäisistä vakiotyylisistä BMW bassoista ja erittäin hyvä sellaiset. 4 Ohm bassojen kysynnän vuoksi Ground Zero päätti 2020 suunnitella täysin uudet elementit, jotka ovat nimenomaan tarkoitettu Top-HiFin vakiobassojen korvaajiksi.

Tehonkesto on maltilliset 100Wrms / 160Wmax, eli täsmää hyvin Top-HiFi vahvistimen tuottoon. Elementtien iskunpituus on huomattavasti suurempi kun vakiobassoilla ja ripustukset melko herkästi liikkuvat. 2 Ohm versioon verrattuna ulkoinen rakenne on muuten sama, mutta magneettivoimaa on lisätty (BL 7.5) ylimääräisillä neodymium renkailla puhekelan sisässä. Suurempi magneettivoima ei tarkoita suurempaa tehonkestoa, vaan se auttaa pitämään kartion liikeradan paremmin kontrollissa ja itse asiassa parantaa pienemmän tehon hyötysuhdetta.

Vakiobassoihin verrattuna soundiin tulee hieman enemmän syyttä ja tarkkuutta. Kovin suurta eroa ei välttämättä uusilla bassoilla heti huomaa, mutta ripustusten herkistyessä ajan kanssa tuotto paranee pikkuhiljaa, ja näillä bassoilla saakin vakiovahvistimesta kaikki irti mitä on saatavissa. Samalla kannattaa laittaa hieman vaimennusmattoa bassokoteloiden ulkopuolelle ja auton pohjapeltiin, mikä osaltaan myös auttaa hieman toiston tukevoittamisessa.




Audison Prima APBMW S8-4

Edullisempi vaihtoehto on Audisonin S8 bassojen 4 Ohm versiot. Näissäkin on hyvät elektroakustiset arvot ja itse asiassa pienempi ominaisresonanssitaajuus FS 45Hz verrattuna Ground Zeron 54,5Hz eli teoriassa toisto ulottuu aavistuksen alemmas, mutta käytännössä eroa on vaikea havaita. Herkkyys on samalla tasolla 88dB vs. Ground Zeron 88,6dB 1W/1m, mutta magneettivoima on pienempi BL 5,6 verrattuna Ground Zeron BL 7,5 arvoon. Iskunpituus ei myöskään yllä aivan Ground Zeron tasolle, ainakaan kartiota käsin painellessa ja tämän huomaa myös matalampi profiilisesta alaripustuksen haitarista.

Soundi Audisonin bassoilla on erittäin tasapainoinen ja antaa myös painetta ja syvyyttä hieman lisää vakiobassoihin verrattuna. Näissäkin tuotto paranee ripustusten herkistyessä ajan kanssa. Erittäin positiivinen asia on elementtien rakenne suojakankaalla ja puhekelan tuuletusaukon ritilällä, jotka estävä pienten kivien ja hiekanmurusten pääsyn kartion päälle ja puhekelaan. Yleisesti bemareissa on kyllä suojakangas maton päälle tulevassa ritilässä, mutta tuplavarmistus on aina parempi.




Focal ISUB BMW 4

Focal uudisti BMW mallikohtaiset kaiuttimet Inside mallistolla 2020, ja valikoimiin tuli sekä 2 että 4 Ohm bassot vanhojen 3 Ohm IFBMW-Sub.V2 tilalle. Rakenne uusissa Ibassoissa on nyt vakiota vastaavat yläpuolisilla käänteismagneeteilla, ja rungon korkeus on markkinoiden matalimmista hyvän sopivuuden takaamiseksi. Plussaa näissä on myös suojakangas kartion päällä ja ritilä puhekelan tuuletusreiässä.

Elektroakustiset arvot ovat hyvin lähellä Audisoneja mm. sama BL 5,6 magneettivoima, FS 46Hz  ja ainoastaan 0,5mm pienempi iskunpituus. Tehonkesto on myös maltillinen 90Wrms / 180Wmax, joka riittää hyvin Top-HiFi vahvstimen tuotolle. Herkkyys 83dB ei kuitenkaan ole yhtä hyvä kun GZ/Audison, jonka huomaa hieman kireämmista kartion ripustuksista.

Soundin osalta Focalit toistavat erittäin tarkasti ja napakasti, mutta matalien tuotto on hyvin samalla tasolla kun vakiobassoilla. Äänenlaadun kannalta nämä ovat kuitenkin ehkä parhaimmasta päästä. Erinoimainen päivitys esimerkiksi lisäsubwooferin kanssa.



Eton B 195 NEO

Näistä ei varsinaisesti ole kokemusta, mutta kyseessä on samat kui jo myynnistä poistuneet Rockford Fosgate Power T3 bassot. Kyseessä on markkinoiden ainoat Saksalaisvalmisteiset elementit, jonka myötä hintakin on korkeahko. Laatu ja viimeistely on erinomaisella tasolla ja soundi erittäin hifistynyt Focalin tavoin, mutta kovin suurta lisätuottoa äänenpaineeseen näillä ei saa ainakin jos peilaa Rockfordin bassoihin. 


Uusia 4ohm bassoja 2024 -> DLS ja Phoenix Gold

Phoenix Goldilta ja DLS:stä on tullut myös 4ohm bassot markkinoille. DLS vaikuttaa melko notkealta kartion liikkumisen suhteen ja pitkällä liikeradalla kuten Ground Zero. Desingn on kuitenkin DLS:n oma ja kartio lasikuitua hiilikuituisella pölykupila. Magneetti on iso ferriitti.

https://www.audiokit.fi/tuote/dls-crpp-bmw18


Phoenix Gold on taas viimeisen päälle tehty ja rakenteeltaan paras kaikista bemarin penkinalusbassoista. Kartio on sandwitch-komposiittia ja runko alumiinivalua. Tehonkesto maltillinen 75Wrms/150Wmax joka toisaalta vastaa juuri Top Hifin vahvistimen tehoja eli käytännössä tehty kyseiseen optioon päivitysbassoiksi, mutta toimii myös perusaudiossa.

https://www.audiokit.fi/tuote/phoenix-gold-zdsb200-bmw-8-subwooferit



Lisävahvistimen kytkentä

Top-HiFin kohdalla puhtaan signaalin saaminen on mahdotonta vakiovahvistimen kanssa, koska signaali tulee soittimelta optisena MOST-väylässä. Audiosignaalin purku väylästä optiseksi S/PDIF "Toslink" on mahdollista BMW MOST25 dekooderilla, mutta MOST25 standardi ei hyväksy kahta vahvistinta samaan väylään, jollaista siis dekooderi matkii. Eli ainoastaava vakiovahvistimen tilalle on vaihdettavissa toinen vahvistin kyseisen dekooderin avulla, mutta siitä myöhemmin.

Vakio Top-HiFi vahvistimen tehot bassoille on melko maltilliset noin 2 x 80Wmax. Paremmilla 4 Ohm "aftermarket" bassoilla toki saa pientä parannusta, mutta suuremmilla tehoilla vieläkin enemmän. Vakiovahvistimessa on luonnollisesti lähdöt joka kaiuttimille ja nämä voidaan ryöstää/haaroittaa toiselle vahvistimelle joko penkialusbassoja, lisäsubbaria, tai molempia varten.

Kaiutintasoisen signaalin ryöstäminen tai haaroittaminen voidaan tehdä ryöstöliittimillä tai katkaisemalla johdot, mutta johtonippu on tiivis ja tämä voi olla hieman hankalaa. Kaikista helpoin ja selkein on käyttää valmista "add-a-sub" johtosarjaa, missä on lähdöt linjamuuntimelle sisältäen virran ja maan, sekä optiona penkinalusbassoille liitin, jos haluaa bassoja syöttää tehokkaammalla vahvistimella.

Johtosarja verkkokaupassa -> Top HiFi add-a-sub johtosarja


Linjamuuntimen valinta

Muuntimen valinnassa on otettava ainakin kaksi asiaa huomioon. Ensimmäinen on jännitteenkesto, jonka olisi hyvä olla reilusti yli 20V. Pienemmällä jännitteenkestolla olevat muuntimet kyllä toimivat, mutta eivät välttämättä ole pitkäikäisiä. Toinen on audiosignaalin tunnistus muuntimen heräämiseksi ja herätteen generoimiseksi. Suurimmassa osassa linjamuuntimia (mukaan lukien vahvistimien sis. rakennetut) muunnin käynnistyy tunnistaessaan pienen tasajännitteen (DC offset) kaiutinsignaalissa, jollaista perus soittimet ja AB-luokan vahvistimet antavat. D-luokan vahvistimet eivät tätä anna, eli muuntimesta on löydyttävä audiosignaalin tunnistus ja mielellään viivepiirillä, jotta muunnin ei sammu hiljaisissa kohdissa ja biisien välissä.


Suosittelemme seuraavia linjamuuntimia:

DD Audio SC-2 (40V jännitteenkesto signaalintunnistuksella, erotettu balansoitu sisääntulo, gain säätö, edullinen)

DD Audio BSI-1 (40V jännitteenkesto signaalintunnituksella ja viivepiirillä, tasonsäädin, jakosuodin ja signaalinmuokkausominaisuuksia jne...)

Helix AAC.3 HP (24V jännitteenkesto säädettävällä signaalintunnistus herkkyydellä ja 2min viivepiirillä. Yksinkertainen pieni linjamuunnin)



Enemmän tehoa penkinalusbassoille

Bassot on mahdollista saada soimaan suuremmalla voimalla kun niille annetaan enemmän tehoa. Vakiobassot ovat suunniteltu toimimaan parhaiten vakiovahvistimen tehoilla, mutta paremmilla bassoilla ja lisäämällä "väliin" toisen vahvistimen, saadaan toistosta vieläkin voimakkaampi. Vielä kun valitsee sellaisen vahvistimen, mistä löytyy tasonsäädin, niin tehoa on mahdollista säätää "lennosta" kuljettajan paikalta. Bassojen impedanssi kannattaa tällöin valita vahvistimen mukaan ja monet 2/4-kanavaiset antavatkin enemmän tehoa 2 Ohm kuormaan per kanava. 2-kanavainen siis riittää, mutta tehokkaalla 4-kanavaisella voi 2 ylimääräistä kanavaa valjastaa vaikka lisäsubbaria varten. 4-kanavaisissa täytyy kuitenkin huomioida, että mahdollinen tasonsäädin toimii ainoastaan toiselle kanavaparille, jolloin se kannattaa valjastaa subwooferia varten.

Suositeltavia 2 Ohm bassoja, mitkä toistavat voimalla alas on mm. AI-Sonic, Musway, Audison S8-2 ja Audio System.


Esimerkkejä sopivista 2-kanavaisista vahvistimista:

AI-Sonic S2-A65.2 - Edullinen ja kohtuullisen kompakti 2-kanavainen AB-luokan vahvistin. 2 x 105Wrms @ 2 Ohm tehot riittävät hyvin järeämmille bassoille. Lineaarisesti toimiva tasonsäädin (optio +39€) clippivalolla, josta näkee mikäli signaali menee säröille. +6dB Bass Boost on oikeasti toimiva ominaisuus penkinalusbassoille antaen juuri sopivasti lisää jytkyä.

AI-Sonic S2-A150.2 - Edullinen mutta melko kookas AB-luokan vahvistin, mutta tehoa enemmän kun tarpeeksi 2 x 250Wrms @ 2 Ohm. Tämä on hyvä vaihtoehto 4 Ohm bassoille 2 x 150Wrms lukemilla, jolloin vahvistimen voi ottaa pois esim. autoa myytäessä ja jättää 4 Ohm bassot paikalleen. Tasonsäädin (optio) ja +6dB bass boost toimivia kuten S2-A65.2 mallissa.

Ground Zero GZHA mini TWO -  Erittäin kompakti D-luokan vahvistin helppoon asennukseen. Sisältää tasonsäätimen ja tehot riittävät sekä 2 Ohm (2 x 230Wrms) että 4 Ohm bassoille (2 x 130Wrms). 45Hz bass boost on toimiva ja voimakkuus portaattomasti säädettävä.

Stinger SPX350 X2 - Erittäin kompakti D-luokan vahvistin sisältäen tasonsäätimen. Hieman enempi tehoa 4 Ohm bassoille vakiovahvistimeen vrt (2 x 125Wrms), mutta reilusti 2 Ohm bassoille (2 x 175Wrms). Erittäinen kestävä ja todennäköisesti pitkäikäinen Marine Grade luokituksen omaava pikkupääte.

Muitakin vaihtoehtoja on, mutta nämä esimerkkinä sopivilla teholukemilla ja ominaisuuksilla. 4-kanavaisista löytyykin sitten huomattavasti enempi vaihtoehtoja, mikäli haluaa yhdellä vahvistimella soittaa bassojen lisäksi myös subwooferia.


Subwooferin asennus peräkonttiin

Mikäli haluaa kunnolla lisää äänenpainetta, niin subwoofer joko aktiivisena tai erillisellä vahvistimella on luonnollisesti paras vaihtoehto. Tässä täytyy kuitenkin huomioida, että subwoofer tulee toistamaan tismalleen samat taajuudet samoilla vakiovahvistimen suodatuksilla kun penkinalusbassot, mikä ei ole paras ratkaisu laadukkaan toiston kannalta. Yleisesti ottaen eri kaiuttimien kuuluisi toistaa eri taajuudet, ja taajuuksien jako hoidetaan joko passiivisilla tai aktiivisilla suotimilla. Subwoofer kontissa on kuitenkin noin 2m päässä samoja taajuuksia toistavia penkinalusbassoja, jolloin vaihe-eroa syntyy väkisin. Ero on kuitenkin pieni ja hyvällä tuurilla, sekä vaihdetta kääntämällä (+/- subwooferista toisinpäin) voi soundi olla myös kohtuullisen hyvä. Myös subwooferin sijoittelu konttiin vaikuttaa, eli mihin suuntaan kartio tai mahdollinen refleksiputki on. Portaaton vaiheensäätö on yksi ominaisuus, millä subbarin toistoa on mahdollista "synkata" penkinalusbassojen iskuun, mutta kyseinen ominaisuus on tavallisissa vahvistimissa harvinainen. Ominaisuus kuitenkin löytyy mm. Helixin vahvistimista: D ONE, M ONE ja G ONE, sekä ainakin Match DSP-vahvistimista.

Vahvistimet joka tapauksessa vaativat linjamuuntimen väliin vakiovahvistimen korkean kaiutintasoisen jännitteen takia ja ennen kaikkea herätteen takia. Joissakin vahvistimissa saattaa olla hieman kovempia jännitteitä kestävä sisäinen linjamuunnin (hi-level input), mutta teknisissä tiedoissa ei tätä yleensä mainita. Tiedossa on, että ainakin AI-Sonic vaihvistimet (esim. S2-A500.1 ja S2-A1000.1) sekä Match UP 1FX kestävät jännitettä jopa 32V asti ja Audison vahvistimet (esim. SR 1.500 monopääte), sekä aktiivisubbarit (esim. APBX 10 AS2) kestävät 22V asti ja on todettu toimiviksi Top-HiFi signaalilla, mutta nämäkin tarvitsevat herätteen. Heräte on siis yksinkertaisesti 12V jännite, mikä käynnistää vahvistimen ja luonnollisin tapa on, että vahvistin käynnistyy auton audiojärjestelmän mukana eli linjamuunnin on paras vaihtoehto. Heräte voidaan kuitenkin ottaa esim. peräkontin 12V virtatöpselistä, mutta tämä ei toimi samalla logiikalla kuin audiojärjestelmä, mutta melkein kuitenkin.

Ja viimeinen huomautus koskien auton korimallia. Subwoofer on hyvä farmarissa ja hatchbackissä, koska kontti on osa auton sisätiloja. Sedanissa subwoofer on hieman kyseenalainen, mutta toimii ok jos takapenkit on kaadettavat jolloin kontti ei ole niin tiivis. Mutta esim. E60 on olemassa kiinteillä takapenkin selkänojilla, jolloin subwooferin tuottama äänenpaine "hukkuu" konttiin ja aiheuttaa pääasiassa resonointia ympäri auton koria. Tarpeeksi isolla subbarilla ja tehokkaalla vahvistimella toki ääntä saadaan myös hyttiin, mutta resonointi on sitäkin suurempaa. Mahdollisen suksiluukun aukaisu auttaa myös huomattavasti.


iDrive 7

Uudempien bemareiden ID7 järjestelmissä hifipuoli on hieman muuttunut ja signaali MGU:lta (Multimedia Graphics Unit) vahvistimille tulee Ethernet kaapelia pitkin. Kaikissa optioissa perusaudiosta Bowers&Wilkinsiin löytyy kontin vasemman posken takaa RAM-moduuli (Receiver Audio Module), joka toimii radiovastaanottimen lisäksi myös 6- tai 7-kanavaisena vahvistimena. Harman Kardon ja B&W optioissa on lisäksi Booster lisävahvistin penkinalusbassoille. Harman Kardonin Booster vahvistin toimii AB-luokassa eli toimii aftermarket vahvistimien high-level inputeissa, mutta vaatii korkean jännitteenkeston min. 25V ja toistaiseksi tiedossa ainoastaan AI-Sonicin päätteet, jotka kestävät 32V asti. Muussa tapauksessa on käytettävä korkean jännitteen kestävää linjamuunninta. B&W Booster taas toimii D-luokassa eli vaatii signnaalin tunnistuksen herätteen generoimiseksi, sekä myös yli 25V jännitteen keston. Eli käytännössä linjamuunnin on ainoa vaihtoehto, koska vahvistimien kaiutintasoisista sisäänmenoista puuttuu "signal sensing" ominaisuus. Aiemmin mainituista muuntimista ainakin DD Audion SC-2, BSI-1 ja JL Audion LOC-22 kestävät jännitettä 40V asti.

Boosterilta on mahdollista kierrättää bassojen signaalit lisävahvistimen kautta joko vakio- tai aftermarket bassoille, tai lisäsubwooferille (aktiivi tai vahvistin) tällä johtosarjalla: https://www.audiokit.fi/tuote/id7-top-hifi-add-a-sub-johtosarja


Johtosarjasta saa myös 12V herätteen muuntimelle, joten signaalintunnistus ominaisuus ei ole välttämätön, mutta jännitteenkestoa täytyy löytyä. Luonnollisesti lisävahvistin vaatii virran ja maan kytkemisen.


Vakiovahvistimen päivitys

Kaikista paras vaihtoehto on vaihtaa vakiovahvistimen tilalle tehokkaampi DSP-vahvistin, mistä löytyy erillinen RCA ulostulo subwoofer vahvistimelle tai aktiiville. Vielä muutama vuosi sitten tämä oli kaukainen haave, mutta tänä päivänä muutamilta valmistajilta löytyy ratkaisu, millä optisesta MOST25 väylästä pystytään purkamaan audiosignaali ulkoiselle vahvistimelle. Näitä on ainakin:

BMW MOST25 dekooderi

Audison bit DMI MOST (vaikeasti saatavilla)

Kyseiset dekooderit purkavat MOST väylästä audiosignaalin optiseen S/PDIF "Toslink" muotoon, mutta ainoastaan stereona, eli Fader ja Top-HiFin surround ominaisuudet eivät toimi. Toisaalta kunnolla säädettynä faderilla ei ole merkitystä ja laadukas audiotoisto ei keinotekoisia efektejä tarvitse.

Vahvistimen päivityksestä lisää toisessa blogikirjoituksessa KLIK...


- Kimmo / Audiokit


Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.