Harman Kardon / Logic 7 vahvistimen päivitys (S677/688 hifioptio)

Harman Kardon / Logic 7 vahvistimen päivitys (S677/688 hifioptio)

BMW yhtenäisti hifijärjestelmien kokoonpanon 5-sarjan E60 mallin myötä noin vuonna 2000 ja linja on pitänyt lähestulkoon saman tähän päivään saakka. Kun mitään hifipakettia ei ole tehtaalta ruksattu on kyseessä aina perusaudio, jossa vahvistimen virkaa hoitaa kojelaudan sisästä löytyvä 1- tai 2-DIN soitin heikolla tehontuotolla. Soittimen mallilla Business/Professional ei ole hifeihin vaikutusta, vaan molempien perässä voi olla periaatteessa kaikki tehdasoptiot ja vuosimallista riippuen voi kummatkin soittimet koodata antamaan puhdasta analogista tai digitaalista signaalia, jolloin vahvistimen kytkemisen jälkeen päästään nauttimaan huippuluokan äänentoistosta.

Seuraava optio on varustekoodi S676 Hifi Speaker System, jossa on jo erillinen 7-kanavainen vahvistin peräkontin vasemman posken takana parempien kaiuttimien kera, joka on jo soundin suhteen kohtuullinen. S676* on kohtuullisen helppo päivittää, koska signaalit vahvistimelle tulevat analogisena. Tällöin esimerkiksi Match UP 7BMW DSP-vahvistin on täysin plug&play, mutta parhaan soundin saamiseksi täytyy hieman perehtyä DSP:n ohjelmistoon, vaikkakin valmistaja Audiotec-Fischer tarjoaa nettisivuillaan valmiita asetuksia, joilla pääsee alkuun -> https://www.audiotec-fischer.de/en/matchdatabase/soundIndex

(* E6x pre-lci CCC iDrivellä poikkeus, jossa ainoastaan 2-kanavainen vahvistin bassoille. Lisätietoja BMW vakiohifeistä -> https://www.audiokit.fi/bmw-vakiohifit)

Seuraava hifioptio vakiona on S677/688, joka alkuun nimettiin Logic 7 ja myöhemmin brändättiin Harman Kardoniksi. Molemmat ovat käytännössä sama asia eli kontista löytyy 9-kanavainen Harman Becker vahvistin ja kaiuttimet ovat pykälää paremmat metallikalotti diskanteilla varustettuna. Soitin toimii myös eri koodauksella, jota BMW kutsuu Top Hifiksi. Tällöin iDrivessä on aktiivisena monialueinen taajuuskorjain eli EQ, ja lisävalinointa on Surround tila, jota varten takimmaiset katto-/hattuhyllykaiuttimet luovat hieman kaiukumaisen "ympäröivän" soundin.

L7/HK optio on sikäli mielenkiintoinen ja hyvin toteutettu, että äänenlaadun häviöt minimoidakseen signaali tulee soittimelta optista MOST-väylää pitkin digitaalisena. Tämä tosin koskee vain 3-sarjaa ja isompia korimalleja, koska esim. pienemmissä 1- ja 2-sarjalaisissa Harman Kardonit ovat analogisella vahvistimella ja paremmilla kaiuttimilla diskantit lisättynä (Match UP 7BMW sopii siis näihinkin). Optisen signaalin käsittely on kuitenkin hieman hankala tapaus "aftermarket" autohifin osalta, koska käytännössä 100% kaikista autovahvistimista ottaa sisään joko kaiutintasoista tai linjatasoista signaalia. Osa paremmista DSP-vahvistimista on kuitenkin varustettu optisella S/PDIF eli "Toslink" sisäänmenolla, jolloin signaalitie soittimelta vahvistimelle pysyy digitaalisena ja häiriöttömänä, eikä jännitetasojen (Gain) osalta tarvitse tehdä mitään säätöjä. Audiosignaalin purku MOST-väylästä vaatii kuitenkin erillisen dekooderin, joita ei markkinoilla kovin montaa vaihtoehtoa ole.

Helix SDMI25 MOST-dekooreista teimme aiemmin blogijutun, joka löytyy -> LINKKI. (Helix on jostain syystä lopettanut dekooderin valmistuksen. Korvaava tuote -> MOST-X dekooderi)


Päivityspaketti verkkokaupassa: https://www.audiokit.fi/tuote/top-hifi-reamp-vahvistimen-pivityskitti


Match UP 10DSP

Audiotec-Fischerin kautta aikojen myydyin vahvistinmalli Match UP 7DSP/BMW sai tänä vuonna jatkoa 11-kanavaisella UP 10DSP:llä (10-kanavainen vahvistin + 1 linjalähtö). Uusi malli ei tuo pelkästään kolmea lisäkanavaa, vaan siihen on sisällytetty kaikki Audiotec-Fischerin uusimmat teknologiat mm. ACO apuprosessori nopeaan käyttöön 10:llä muistipaikalla. Sisääntulojen määrä on myös tuplattu neljästä kahdeksaan, eli tällä monitoimivahvistimella hoitaa melkein mitä tahansa hifisysteemejä ja valmiita johtosarjojakin löytyy ainakin Mersuun ja Bemariin.

Vaikka vahvistimessa on 3 kanavaa enemmän UP 7:aan verrattuna, niin max virrankulutus on pysynyt samana 50A uuden GD-teknologian ansiosta (UP 7 käyttää HD-teknologiaa). Sen tarkemmin tätä uutta vahvistinteknologiaa emme pysty avaamaan, mutta liittyy jotenkin sisäiseen jännitteenhallintaan joka seuraa sisääntulevien signaalien tasoja. Voimaa kuitenkin löytyy riittävästi normaalikäyttöön eikä nämä vahvistimet lämpene juuri ollenkaan. Mainittakoon vielä, että kaksi kanavaa on omistettu bassoille ja tarjoilee 2x160Wrms @ 2ohm, joka riittää BMW penkinalusbassoille tai MB etubassoille mainiosti. Bassokanavat voidaan kytkeä myös subwooferkäyttöön 2x2 Ohm elementille, jolloin teho luonnollisesti 320Wrms.


Lisätietoja vahvistimesta löytyy valmistaja sivuilta ja verkkokaupasta:

https://www.audiotec-fischer.de/en/match/amplifiers/up-10dsp

https://www.audiokit.fi/tuote/match-up-10dsp


Sound setuppeja mm. BMW Harman Kardoneihin, sekä johtosarjoja voi hakea myös valmistajan sivuilta:

https://www.audiotec-fischer.de/en/matchdatabase/soundIndex

https://www.audiotec-fischer.de/en/matchdatabase/adapterIndex



Asennus BMW 7-sarjan F02 Harman Kardon hifeihin

Vahvistimen 10-kanavaa mahdollistaa vahvistimen päivityksen kaikkiin bemareihin, missä on paremmat tehdashifit kun HiFi 676. Tämä siis käsittää vanhemmat Logic 7, Individual Audio, Hifi System Professional DSP, sekä uudemmat Harman Kardonit ja parhaat Bang&Olufson ja Bowers&Wilkings optiot (ei koske 3-sarjaa pienempiä tai i3).

Pääsimme ensimmäisenä suomessa asentamaan kyseisen vahvistimen 7-sarjan F02 koriseen 730Ld bemariin, jossa oli vakio Harman Kardon vahvistin sanonut sopimuksen irti eli täysin mykkä. Kyseisiä vahvistimia meneekin useammin rikki kun perus hifipäätteitä ja uusi maksaa versiosta riippuen uutena noin 1500€. Siinä mielessä Match UP 10DSP on hyvä päivitys, mikäli autohifi on lähellä sydäntä. Vahvistimeen pystyy myös helposti lisäämään subwooferin mono RCA lähdön avulla, joka on myös DSP:llä säädettävissä. Vakiovahvistimen kaiutintasoisista lähdöistä signaalit ryöstämällä linjamuuntimelle lisäsubbarin toisto ei ole kovin hyvä, koska signaalit ovat valmiiksi suodatetut ja toistavat samoja taajuuksia kun penkinalusbassot, jolloin vaihe-eroa etäisyydestä johtuen tulee väkisin. 

Vakiovahvistin löytyy bemareista aina kontin vasemman sivuposken takaa joko pohjakaukalosta, pyöräkotelon päältä tai erillisestä telineestä sivuposken takaa. Asennus aloitettiin irroittamalla lastausaukon muoviverhous ja ottamalla kontin pohjalelvy irti. 730 Lang versiossa täytyi myös kontin takapenkkejä vasten oleva verhous irrottaa, koska autossa oli lisäilmastointilaite kontissa ja tämä verhoilu oli sivuposken tiellä. Sivuposken irroituksen jälkeen vahvistin olikin näkyvissä. Johtosarjat kytkettiin valmiiksi Match UP 10DSP vahvistimeen ja Helix SDMI25 dekooderiin.

Huom! Kuvasta poiketen virrat MOST-dekooderille täytyi lopulta ottaa suoraan vahvistimen terminaaleista, koska PP-BMW 1.9HK+SDMI johtosarjaan sille tarkoitettuun johtoon ei tule virtaa mikäli vahvistin ei ole päällä. Ja vahvistin ei mene päälle ellei se saa herätettä MOST-dekooderilta. 




Vakiovahvistimen irroituksen jälkeen Matchille tehtiin "peti" STP Aeroflex matoista, koska kaukalon pohjalla on pari pitkää pulttia joilla asennusrauta on kiinni. UP10 on myös sen verran leveä, ettei se mahtunut tässä tapauksessa kyljelleen. Vakiovahvistimen virtajohtot katkaistiin ja liitettiin Matchin terminaaliin.


Seuraavaksi vedettiin URC.3 säätimen johto kaapelikourua pitkin hytin puolelle ja kiinnitettiin säädin ratin vasemmalla puolella olevaan säilytyskoteloon. Tästä ei ikävä kyllä tullut kuvaa otettua, mutta asennus vastaava kun muissakin malleissa. Vahvistin ja Helix SDMI25 dekooderi kiinnitettiin pohjastaan hyväksi ja näppäräksi todetulla Velcro tarranauhalla, jolloin ne saa tarvittaessa irti.

Huom! Ennen kontin verhoilujen kasausta kannattaa testata vahvistimen toimivuus ajamalla sound setuppi PC-Tool ohjelmalla sisään, sekä jättää USB säätöjohto kontin puolelle näkyviin.


Ja koska autoon asennettiin vielä Alpine R-W12D4 + BOX subbari S-S60M vahvistimella, niin samalla vedettiin RCA johto Y-haaralla sekä herätepiuha vahvistimen asennuspaikkaan tavaratilan syvennykseen. Kyseinen valmiskoteloitu subbari sopiikin todella hienosti 7-sarjalasen kontin perälle.


Lopuksi vielä mitattiin sekä säädettiin aikaviiveet, tasot ja taajuusvasteet kohdilleen käyttäen Matchin MTK-1 mittamikrofonia.


Lisätietoja ja asennusaikojen varaukset -> info@audiokit.fi

Asennuksessa käytetyt tuotteet:

https://www.audiokit.fi/tuote/top-hifi-reamp-vahvistimen-pivityskitti

https://www.audiokit.fi/tuote/alpine-s-a60m

Alpine R-W12D4-box (poistunut tuote)

+ tarvittavat RCA ja virtakaapelit


- Kimmo / Audiokit

Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.