Vanhat BMW mallikohtaiset B100 erillissarjat ja koaksiaalit, sekä B150/195 subbarit olivat erimomaisia Saksassa valmistettua tuotteita, mutta hinta etenkin bassojen kohdalla oli hieman kallis verrattuna muihin vastaaviin. Erillissarjat ja koaksiaalit taas olivat vastaavan hintaisia kun muutkin ja saatavana neljällä eri keskiäänen rungolla, eli täydelliset sopivuudet jokaiseen bemariin jokaiselle asennuspaikalle.
Tänä vuonna (2024) Eton pisti riman korkealle julkaisemalla uudet Ultimate sarjan high-end kaiuttimet joiden erillisarjaa päästiin jo testaaman i4 M50 demoautossa. Bassoja ei vielä toistaiseksi olla testattu, koska i4:ssa ei ole akuston takia penkinalusbassoja ainoastaan 6,5" oviwooferit.
Seuraavaksi esittelyt tuotteista ja viimeisenä asennus i4:een sekä vastemittaus ja kuunteluarvio.
Eton Ultimate BMW 10 U 4" erillissarja
Erillissarjasta on 2 eri keskiäänen rungolla olevaa versiota. BMW 10 W U eli WIDE tarkoittaa levellä rungolla ja pulttijaolla olevaa. Runko on myös korkea ja liittimet sivussa eli identtinen mitä F2x/F3x alkaen on bemari käyttänyt ja vastaava on käytännössä kaikissa uudemmissa malleissa G3x alkaen. Vaikka samanlaista runkoa mitä esim. E9x ja F1x käyttävät ei enää ole, niin tämä on myös asennettavissa näihin.
BMW 100 N U eli NARROW on taas kapealla rungolla ja pulttijaolla oleva. Sopii käytännössä mm. E6x/E7x/F01 oviin sekä lähes kaikkiin korimalleihin taakse hattuhyllylle tai kattoon.
BMW 100 CN U on taas puolitettu versio N:stä keskikaiuttimeksi eli CENTER.
Tuotekuvaus
Korkealuokkainen plug & play 2-tie erillissarja BMW malleihin keskikaiuttimeksi, joissa erilliset paikat keskiäänelle ja diskantille.
2024 julkaistu UG BMW ULTIMATE -sarja edustaa saksalaista laatua, johon kuuluu mm. hienoimmat ja täydellisesti yhteen sovitetut materiaalit, yli 40 vuoden kaiutinrakentamisen tietotaito, saksalainen muotoilu ja valmistuslaatu.
ULTIMAATTISEN täydellinen kaiutinsarja:
- Innovatiivinen painevalettu alumiinirunko
- Erityisesti kehitetty hiilikuitu-fleece-sandwich -kartio
- Kiillotetut ja anodisoidut magneetin levyt, joissa on ylisuuret tuuletuskanavat
- Vahva neodyymimagneetti
- Tarkasti yhteensopivat liittimet
Sarja sisältää myös 28 mm käsin pinnoitetun kangaskalottidiskantin, joka on kartiopinta-alaltaan suuri sekä sopii vakioliittimiin ja kiinnikeisiin. Optimoidut omnidirektionaaliset ominaisuudet ja parannettu hyötysuhde uuden kartiogeometrian ja uuden, optimoidun kosketussuojan ansiosta. Valmistettu Saksassa.
OMINAISUUDET
- 4 Ohmin impedanssi
- Nimellis- / musiikkikuormituskapasiteetti: 30 W RMS / 60 W
- 86 dB:n herkkyys
- 12dB / Okt jakosuotimet diskanteille
- Kehitetty ja valmistettu Saksassa
- Pakkaus sisältää 2 midbassoa, 2 diskanttia, jakosuotimet ja asennustarvikkeet
- Hinta: 549€ erillissarja ja 269€ keskikaiutinsarja
Kaiuttimien laatu ja rakenne on erittäin vakuuttava. Keskiäänien rungot on valettu alumiinista mitä harvoin näkee 4" kaiuttimissa. Tehonkesto 30Wrms / 60Wmax on varmasti ilmoitettu alakanttiin ja samaa ihmetystä aiheutti edellisten mallien 25/50W ilmoitettu tehonkesto. Todennäköisesti tehonkesto laatuun ja rakenteeseen nähden on vastaavalla tasolla muiden kanssa eli yli 50Wrms per puoli. Ainakaan Match UP 10DSP:n kanssa ei ole mitään ongelmia vaikka soittaa kuinka lujaa ja Matchin päätteet antavat tavallisesti 65Wrms per kanava.
Tarkempia kuvia keskiäänistä ja diskanteista.
Eton Ultimate BMW 10 CN U keskikaiutinsarja.
Eton Ultimate BMW 20 SUB U penkinalusbassot
Näitä voi jo sanoa subbareiksi ja laatu erillissarjojen mukaisesti silmiä hivelevää, mutta niin on myös 599€/kpl hintakin. Toisaalta millään muulla merkillä ei ole näin järeitä bassoja ei edes Morelilla.
2,5" puhekelat 250Wrms/400Wmax tehonkestolla on markkinoiden suurimmat lukemat penkinalusbassoille. Runko on painevalettua alumiinia ja painoa melko reippaasti. Yläripustus on butyylikumia ja alaripustus on erittäin suuri. Liikerataa tuntuisi olevan reilusti ja kaikkien Ultimate sarjan kaiuttimien kartiot on tehty hiilikuitu-fleece-sandwich rakenteella joka on kivikova, mutta kevyt materiaali. Sormin painellessa kartioo ei saa käytännössä taipumaan ollenkaan.
Tuotekuvaus
Luokkansa tehokkain penkin alle asennettava bassokaiutin! Etonin Ultimate-sarjan 8" subwoofer sopii suoraan BMW:n alkuperäisille paikoille penkkien alle. Koe kivikovat iskut ja syvä bassontoisto hullulla dynamiikalla ja teholla!
Hienoimmat materiaalit, yli 40 vuoden kokemus kaiuttimien valmistuksesta, hiljattain kehitetty hiilikuitufleece-sandwich -kartio yhdistettynä suureen 63mm / 2,5" puhekelaan mahdollistavat sensaatiomaisen bassotoiston! Penkin alle asennettava 200 mm Plug & Play BMW -bassokaiutin on varustettu myös vääntöä kestävällä painevaletulla alumiinirungolla ja se sopii luonnollisesti alkuperäisiin kiinnikkeisiin ja liittimiin. Erittäin voimakas neodyymimagneetti istuu optimaalisesti jäähdytettynä vääntöä kestävään, pulverimaalattuun runkoon. Reilu jäähdytys ja kiillotettu viimeistely pitävät paketin kasassa niin tehollisesti kuin visuaalisestikin.
ULTIMAATTISEN täydellinen kaiutinsarja:
- Innovatiivinen painevalettu alumiinirunko
- Erityisesti kehitetty hiilikuitu-fleece-sandwich -kartio
- Kiillotetut ja anodisoidut magneetin levyt, joissa on ylisuuret tuuletuskanavat
- Vahva neodyymimagneetti
- Suuri puhekela 63 mm halkaisijalla
- Tarkasti yhteensopivat liittimet
OMINAISUUDET
- 200 mm (8") subwoofer
- Impedanssi: 2 Ω
- Nimellinen tehonkesto: RMS 250 W/ MAX: 400W
- Herkkyys: 86 dB
- Hinta 599€/ kpl

Erillissarjan ja keskikaiuttimen asennus BMW i4:een
Asennus oli 100% plug&play ja diskanttien jakosuotimien kiinnitys helppo, koska ovat pienikokoisia johdon varressa eli tila niille löytyy varmasti kaikista bemareista vrt. että olisi erillinen muovinen boxi. Riittää kun kiinnittää jakosuotimet nippusiteellä ovipahvin sisässä kulkeviin johtoihin eikä varmasti kolise.
Todella helppo asennus.
Diskantit napsahtaa suoraan vakiopaikoille.
Kuten myös keskiäänet.
Taajuusvastemittaus ja äänenlaatu
Demoauton vahvistimena toimii Match UP 10DSP eli kaiuttimien ulos antaman vasteen korjaaminen on mahdollista tiettyyn pisteeseen asti. Kaiuttimien luontainen toisto on kuitenkin tärkeämpää, koska DSP:llä vastekorjattu toisto ei vaan kuulosta korvaan huonoilla kaiuttimilla niin hyvältä kuin laatukaiuttimilla. Hyvänä esimerkkinä BMW alkuperäiset joiden toisto voidaan korjata "Pink noise" kohinalla näennäisesti suht ok, mutta musiikilla soundi korvaan on silti tunkkainen.
Hyvät kaiuttimet myös tunnistaa siitä, että ne antavat tasaisen vasteen lisäksi hieman ekstraa joillakin taajuusalueilla. Aina on parempi korjata DSP:llä vastetta alas kuin ylöspäin. Alaspäin korjaus vaatii vähemmän prosessointitehoa ja lisäksi eron oikeasti musiikilla kuulee kun toisinpäin mikäli kyseessä huonot kaiuttimet mitä yritetään korostaa " tappiin asti".
Auto on myös hankala ympäristö täydelliseen toistoon, koska kaiuttimet ovat ripoteltu ympäriinsä niille sopiviin paikkoihin ja edessä voi olla ritilää kankaalla ja takana joko ovipeltien välitila, tai kuten i4 ja monen muun bemarin tapauksessa kaiutin on vaan ovipahvin ja sisämuovin välissä. 4" mideillä ei kuitenkaan ole niin väliä, koska bassoa niistä ei ole tarkoitus tuottaa vaan keskiääniä.
Vakio RAM-vahvistimen antama signaali erillissarjoilla on ylipäästösuodatettu noin 150Hz kohdalla eikä tätä pysty ohittamaan. Tässä ei myöskään korjattu vakiovahvistimen antamaa signaalia Matchille vaikka kyseinen ominaisuus siitä löytyy (Input Signal Analyzer). Eli mikään todellinen kaiuttimien antama vaste tämä mittaus ei ole, mutta suuntaa antava.
Vastemittaus kuljettajan paikalta ilman korjauksia.
Ja vaste korjattuna.
Kuunteluarvio
Heti ensikuuntelu loksautti leuat miten kirkkaasti ja selkeästi kaiuttimet soi ja etenkin vokaalit tulee hyvin esiin. Pientä korostumaa diskanttialueella, mutta ei häiritsevästi ja kaikista korkeimmat diskantit soi pehmeän heleästi. Tämän näkyy myös mittauksessa 10kHz kohdalla. Se että mitattu vaste tipahtaa 20kHz kohdalla johtuu puhtaasti siitä, että mikrofoni ei oikein niin ylös pysty mittaamaan. Kaiuttimet siihen kyllä pystyvät ja tässä Car&HiFi lehden mittaus molemmilta kaiuttimilta erikseen, joka näyttääkin hyvin samanlaiselta kun oma mittaus kun yhdistää käyrät.
Saksalaisen Car&Hifi lehden mittaus.
Vastekorjattuna soundi on todella loistava ellei jopa täydellinen. Kaikki taajuusalueet kuuluu puhtaasti ja selkeästi eikä diskanttipäässä ole minkäänlaisia kihinöitä vaan pelkästään heleää kirkkautta. Puhe ja vokaalit kuuluu todella selkeästi vaikka kuuntelisi pienellä volumella ja dynamiikka ei lopu kesken vaikka kääntää nupin kaakkoon niin paljon kun uskaltaa.
Eton on kyllä onnistunut tekemään Ultimaattiset BMW kaiuttimet kuten mallinimi kertoo ja toistaiseksi jäävät pysyvästi demoautoon paikalleen.
Penkinalusbassoja kenties testaillaa myöhemmin mikäli sopiva tilaisuus ilmenee.
Eton Ultimate kaiuttimet löytyvät verkkokaupasta -> https://www.audiokit.fi/haku?form_token=search&q=eton+ultimate
- Kimmo / Audiokit
Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.