Phoenix Gold on alunperin -85 perustettu Amerikkalainen hifimerkki, jonka varmasti kaikki vanhemmat autohifistit muistavat 90-luvun kulta-ajoilta. PG:n oli edelläkävijä mm. kullatuilla piirilevyillä, military grade komponenteilla ja uskomattoman pieniin kuormiin kykenevillä vahvistimilla huikeilla tehoilla (ja virrankulutuksella), puhumattakaan "hieman" erikoisesta Cyclone subbarista. Allekirjoittanut ainakin selasi silloisen maahantuojan Hifiklubin kataloogeja haaveissa, että joskus olisi esim. ZX tai saatika M-sarjan päätteeseen varaa. Valikoimasta löytyi myös ainakin subbareita ja virtatarvikkeita, mutta vahvistimet olivat silloin kovin juttu. Budjettiluokan XS2500 monopääte ja lasikuitukartioinen XS154 DVC subbari tulikin hommattua ensimmäisistä kesätyörahoista, mutta se historiasta ja sitten nykypäivään. (vanhoja kamoja -> https://webfaq.phoenixphorum.com/index.htm).
Nykyään Phoenix Gold brändi kuuluu osana AAMP Global yritystä, jonka muita merkkejä on Connects2, Connects2Vision, PAC, Stinger, Echomaster ja CTI. Muut merkit keskittyvät enemmän asennustarvikkeisiin, kun taas Phoenix Goldilta löytyy puhtaasti vahvistimia, kaiuttimia ja subbareita. Voisi jopa sanoa, että PG on AAMP Globalin pääbrändi autohifin saralla ja ihan lähivuosina tuotekehitys on ollut huimaa etenkin mallikohtaisten vahvistin/kaiutin kittien osalta. Laatukin vaikuttaisi olevan hintaan nähden enemmän kuin kohillaan, eli tulee varmasti olemaan kova kilpailija autohifin saralla enenevässä määrin.
Phoenix Gold ZDSB100CS BMW erillissarja
Erillissarjasta on olemassa vain yksi versio tarkoittaen, että keskiäänen runko liittimien paikkoineen on kiinteää mallia ilman mitään adaptereita. Ja todella kiinteää onkin nimittäin alumiinivalua jota harvoin näkee BMW mallikohtaisissa kaiuttimissa. Laatu on todella priimaa ja näyttävän näköiset kaiuttimet lasikuitukartioilla ja kiillotetuilla magnteeteilla, joita koristaa PG:n feenikslintu logot diskanttien magneetteja myöten. Runkomalli sivuliittinpaikoilla on sinänsä hyvä, koska miltään muulta merkiltä ei tällä hetkellä vastaavaa enää löydy ja BMW on siirtynyt käyttämään kyseisiä runkoja lähes kaikissa uudemmissa G-sarjalaissa. Vanhemmista ainakin F2x ja F3x käyttävät samaa runkoa eli näihin ja lähes kaikkiin G-sarjalaisiin nämä ovat käytännössä ainoat täysin plug&play kaiuttimet. Toisaalta nämä sopivat myös yhtälailla esimerkiksi F1x kun hieman leikkaa mattopuukolla etupuolen tiivistettä matalammaksi ja samalla kaavalla moniin muihinkin, missä kaiutin asennetaan ovipahviin. Pulttijako on kuitenkin leveä kuten suurimmassa osassa bemareiden ovikaiuttimissa. Kangaskalottidiskantit ovat taas täysin plug&play kuten muissakin sarjoissa. Miinuksena leveän pulttijaon kanssa on se, että keskikaiuttimeksi puolittamalla tästä ei ole. Eikä pilareihin tai hattuhyllylle saa samaa sarjaa jos kaikki kaiuttimet haluaa vaihtaa. Etuovien kaiuttimet ovat kuitenkin ne tärkeimmät.
Erillissarjasta on hyvin heikosti teknistä tietoa tai edes tuotekuvia tarjolla valmistajan toimesta. Kestikin jonkin aikaa julkaisun jälkeen uskaltaa edes ottaa näitä hyllyyn, mutta yllätys kaiuttimien saapuessa oli enemmän kun positiivinen yleisen laatuvaikutelman ja soundin suhteen. Keskiäänen runko kylkiliittimineen myös yllätti mm. Ground Zeron ja Etonin lopettaessa kyseisen rungon valmistuksen, jotka olivat muuten muovia kun nämä alumiinia. Jakosuotimissa on myös reilusti komponenttia, mutta jakotaajuus ja jyrkkyys on hieman epäselvää.
Sarja on itse asiassa mahdollista asentaa kahdella tavalla joista ensimmäinen on 100% plug&play, eli keskiääneen tulee signaali soittimelta tai vahvistimelta ja toisesta liittimestä lähtee diskantti. Diskantin jakosuodin on tällöin kondensaattori johdon välissä ja mahtuu samaan paikkaan peilikolmion pehmusteeseen kun vakio HiFi / HK diskantin jakosuodin, mutta tällöin jaon jyrkkyys on vain 6dB/Okt. Toinen ja varmasti äänellisesti parempi tapa on lisätä väliin mukana tuleva jakosuodinpaketti, jonka sisältä löytyy vielä pari kondensaattoria ja kela. Tällöin keskiäänen toista liitinpaikkaa ei käytetä vaan jakosuodin hoitaa signaalin jaon keskiäänelle ja diskantille. Tällöin jakotaajuus on teknisissä tiedoissa ilmoitettu 12dB/Okt, mutta hieman epäselvää onko suodinpaketissa diskantin ylipäästön lisäksi ali- ja/tai ylipäästö myös keskiäänelle, mutta komponettien määrän perusteella jotain kuitenkin on.
Erillissarja teknisten tietojen ja soveltuvuustaulukon kera löytyy -> https://www.audiokit.fi/tuote/phoenix-gold-zdsb100cs-bmw-erillissarja
Soundi?
Näitä ollaan vasta pari sarjaa asennettu, mutta ensivaikutelmat soundista oli hyvin tasapainoinen äänimaailma. Lauluäänet tuli hyvin neutraalisti ja diskanttien sointi heleän rasittamaton. Erittäin miellyttävä kuunnella pitkään ja tässä kohtaa myös heräsi epäilys, että jakosuotimet on muutakin kun ylipäästöt diskanteille eli näissä on haettu tasainen vaste keskiäänen ja diskantin välillä läpi taajuusalueen. Päivitellään lisää kokemuksia kun asennuksia tulee eteen, mutta ensivaikutelma erittäin miellyttävä ja kertoo, että näissä on panostettu muuhunkin kun ulkonäköön.
Erillissarja asennettuna BMW i4 perusaudioon
Phoenix Gold ZDSB200 BMW 8" penkinalusbassot
Bassoissa on erillissarjan tapaan täysin uniikki rakenne, eli nämä ovat suunniteltu PG:n osalta täysin puhtaalta pöydältä käyttämättä valmiita kiinalaisia runkoratkaisuja, mitä jotkut muut merkit tekevät. Bassot ovat bemareiden matalan asennussyvyyden vaativat tyypilliset käänteismagneetit, eli puhekela osoittaa ylöspäin ja magneetti on elementin edessä. Alaripustus on pohjassa muovirungon kannattelema, mutta rungon yläosa vaikuttaisi olevan alumiinia jota ei bemarin bassoissa ole ennen nähty. Voi myös olla pulverimaalattua peltiä, mutta pyöreät kulmat, sormituntuma ja keveys viittaavat alumiinivaluun ja näin myös bassojen teknisissä tiedoissa sanotaan. Neomagneettit ovat erillissarjan tapaan kiillotetut PG:n logolla ja 2" puhekelan tuuletusaukko sekä kartion päällinen on päällystetty suojakankaalla, jotka estävät hiekan ja pikkukivien pääsyn puhekelalle ja kartion päälle tekemään vahinkoa.
Kartiomateriaali on taas sellaista mitä ei ennen olla nähty. Teknisten tietojen mukaan se on jonkinlaista sandwich komposiittia, mutta sormituntumalla hyvin ohut ilman ainakaan mitään hunajakennorakennetta, mitä E-sarjalaisten Individual Audiossa oli, vaikka keltaiset kartiot niissäkin oli. Materiaalista ja väristä tulee mieleen Focal K2 kaiuttimien Kevlar kartiot. Joka tapauksessa todella jäykän tuntuiset ellei ehkä jäykimmät mihin törmätty ja myös hyvin ohuet ja kevyen tuntuiset. Yläripustus on butyylikumia ja alapuolen Nomex "spyder" ripustus tavanomainen keskinkertaisella rypytyksellä eli ei notkein, mutta ei kirein. Liian löysä rypytys tosin mahdollistaa liian pitkän liikeradan suuremmilla tehoilla jolloin puhekela saattaa hakata päätyihin, mutta PG:n tapauksessa tämä on todennäköisesti rajoitettu eli bassot soivat ongelmitta niin lujaa kun mekaanisesti pystyvät.
Vaikka fyysisesti bassot ovat ehkä yhdet vaikuttavimmista mihin ollaan törmätty, niin harmillisesti impedanssi on 4ohm (nom. 3,6ohm) eli eivät ole parhaimmillaan HiFi 676 optiossa tai erillisen vahvistimen kera, jos tehontuotto on 2ohm optimoitu. Liittimissä on myös vain 2-pinniä, eli ei näitä ole tehty myöskään plug&playksi perusaudioon (paitsi vanhemmat E6x/E9x), mutta onnistuu lisä johtosarjoilla. Eli selkeästi L7 / Harman Kardoniin tarkoitettu ja tästä kertoo myös 75Wrms / 150Wmax tehonkesto, joka on käytännössä sama mitä kyseisten hifioptioiden vakiovahvistimet antaa. Toisaalta taas monen perusvahvistimen 4ohm tehontuotto on juuri passeli näille, eli varmasti toimii hyvin myös perusaudion päivityksessä vahvistimen kera, mutta myös ilman vahvistinta.
Soundin osalta ei vielä tietoa kun ei olla päästy asentamaan, mutta päivitetään blogia heti kun tilausuus tulee.
Tekniset tiedot verkkokaupassa -> https://www.audiokit.fi/tuote/phoenix-gold-zdsb200-bmw-8-subwooferit
- Kimmo / Audiokit
Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.