Esittelyssä Focal IFBMW plug&play sarjan kaiuttimet

Esittelyssä Focal IFBMW plug&play sarjan kaiuttimet

Ranskalainen Focal-JMlab Company on yksi Euroopan maineikkaimmista laatuhifin valmistajista ja sen historia ulottuu vuoteen 1979. Tuotevalikoimaan kuuluu kotihifikaiuttimia, kuulokkeita, studiomonitoreita, sekä laaja skaala autohifituotteita yleismallin Integration kaiuttimista Utopia sarjan high-end kaiuttimiin. Ylemmän mallisarjan K2 kaiuttimet keltaisine Kevlar kartioineen lienee monille se tutuin Focal autokaiutin. Mallikohtaisia plug&play kaiuttimia löytyy mm. Toyotiin, Volkkareihin, Peugeoteihin ja tietenkin Bemareihin. Useita vahvistimia ja subbareitakin katalogista löytyy.

Focal mainostaa olevansa yksi harvoista hifivalmistajista, joka tekee jatkuvaa tuotekehitystä äänentoiston saralla. Valtavirrasta poikkeavat materiaalit ovat olleet pitkään Focalin tavaramerkki ja näistä jokainen on ollut omanlainen menestystarinansa. Käsityönä valmistetut "W" Sandwich ja "K2" Kevlar-kartiot sekä Polyglass, Beryllium, Titaani, Alumiini-/Magnesium ym. Uusin aluevaltaus on Focalin patentoima Expert sarjan Flax-kartio, jossa kahden 0,04 millimetriä paksun lasikuitukerroksen välissä on kerros pellavaa, jolla saadaan hyvä jäykkyys, keveys ja vaimennuskerroin.

Focalin tuotekehitys- ja tuotantolaitos sijaitsee Saint-Étiennessä Ranskassa, jossa kasataan kaikki kaiuttimet Flax sarjasta ylöspäin käsityönä. BMW mallikohtaisten IFBMW-S, IFBMW-C ja IFBMW-Sub.V2 kaiuttimien tapauksessa erillissarjat ja koaksiaalit on Made in France, mutta penkinalusbassojen valmistus on ulkoistettu Kiinaan.


IFBMW-S erillisarja ja IFBMW-C koaksiaalit

Molemmat kaiutimet ovat siis Ranskalaisvalmisteisia ja laatuvaikutelma on ensituntumalta todellä hyvä. Rungot ovat kevyttä mutta jäykkää ABS-muovia ja kartiot on valmistettu Polyglass tekniikalla, jossa mikroskooppisia lasipalloja on sulatettu paperimassan sekaan. Focalin mukaan kartion akustiset ominaisuudet ovat 10 kertaa tavallista polypropyleeniä paremmat ja jäykkyys parempi kuin 1-kerroksisella Kevlarilla. Yläripustus on autokäytössä kestävää butyylikumia ja moottori on perinteinen ferriittimagneetti. Erillissarjan keskiäänestä löytyy myös merkille tuttu vaiheplugi, jonka tarkoitus on parantaa vokaaliäänien suuntaavutta ja tehostaa puhekelan jäähdytystä. Diskantti taas poikkeaa valtavirrasta, eli kyseessä on Alumiini/Magnesium käänteiskalotti, joka mainoskuvista poiketen on väriltään ruskea. Sekä erillissarjassa että koaksiaalissa käytetään samaa diskanttia.

Jakosuodin on toteutettu asennusystävällisesti johtoihin ja jyrkkyys on 18dB/Okt @ 4kHz. Johdot ovat paksut ja liittimet tukevia. Toisesta päästä löytyy myös BMW vakioliitin, eli auton alkuperäisiä johtoja ei tarvitse katkoa. Pakkauksessa tulee mukana myös kattavasti asennustarvikkeita mm. 4kpl oviklipsejä, ruuvit ja verhoilunirroitustyökalu.

Tekniset tiedot ovat molemmilla samat:

  • Koko: 4" (100mm)
  • Puhekelan halkaisija: 1" (25mm)
  • Midbasso: Polyglass komposiitti, butyylikumiripustus
  • Diskantti: Alumiini/magnesium käänteiskalotti
  • Impendanssi: 4 ohm
  • Jakosuodin: 18dB / Okt @ 4kHz
  • Max.Power: 80W
  • RMS Power: 40W
  • Herkkyys: (2.83V/1m): 90.5dB
  • Taajuusvaste: 85Hz - 22kHz


Pakkauksen sisältö:


Erillissarjan elementit:


Koaksiaali:


Tarvikkeita:


Yhteensopivuus ja asennettavuus

Kaiuttimia on saatavana vain yhtä versiota, jolloin sopivuus eri BMW malleihin on sama kun Audison K4E erillissarjalla tai X4E koaksiaaleilla. Audison on tehnyt yhden kattavimmista soveltuvuustaulukoista, jota voi tässäkin tapauksessa "lainata": LINKKI.

Diskantit sopivat suoraan ovilistojen vakiopaikoille, mutta mukana tulee myös erilliset asennuskupit, joiden avulla ne on mahdollista asentaa myös perusaudion listoihin pinta-asennuksena. Tällä tapaa ainakin säästää uusien diskanttilistojen hankinnalta ja suuntaus on parempi kun vakiopaikoilla. OEM look tietenkin kärsii, mutta tämä vaihtoehto on kuitenkin annettu.

Ainoa miinus asennettavuuden suhteen on tiivisteiden puuttuminen, joten tarvikehyllystä on hyvä löytyä hieman tähän sopivaa mattoa esimerkiksi STP BiPlast 5 tai 10:iä.


Focal on tehnyt molemmista sarjoista hyvät asennusvideot:

Erillissarja: https://youtu.be/MC_EvPrEGms

Koaksiaalit: https://youtu.be/OCZnAfEo-oE


IFBMW-Sub.V2 penkinalusbassot

Bassojen osalta Focal luottaa perinteiseen kartion alapuoliseen magneettiratkaisuun. Tiivisrakenteinen muovirunko on erittäin jäykkä ja asennussyvyys ainoastaan 41mm, ollen yksi matalimmista BMW penkinalusbassoista markkinoilla. Kartio on polypropyleeniä ja se on vahvistettu kartion muotoilun avulla. Yläripustus on reilunkokoinen butyylikumista tehty ja alaripustus on lähes koko elementin levyinen. Mekaanista iskunpituuttakin tuntuu olevan kiitettävästi elementin rakenne huomioiden.

Bassoja on saatavana ainoastaan 3.6 ohmisina, joten selkein käyttötarkoitus on suora päivitys perusaudion bassojen tilalle. Tätä tukee myös erittäin hyvä 90.5dB @ 53Hz herkkyys. Tehonkestoa kuitenkin löytyy 90Wrms/180Wmax verran, joten täyden potentiaalin saavuttamiseksi bassot vaatii vahvistimen. Focalin oma suositus on IMPULSE 4.320, joka antaa kyseiseen impedanssiin reilut 60Wrms, eli hyvin maltillisilla tehoilla pärjää. Käänteismagneettiratkaisulla varustettuihin kilpailijoihin verrattuna nämä ei varmasti yhtä suuriin äänenpaineisiin kykene, mutta Focal onkin aina mennyt äänenlaatu edellä.


Asennettavuus

Kuten jo edellä mainittu, niin erittäin matala rakenne mahdollistaa asennuksen käytännössä jokaiseen BMW malliin, joista penkinalusbassot vakiona löytyvät. Rungon leveys ja kiinnityspinnan kohta kuitenkin vaatii useassa tapauksessa mukana tulevien 8mm korokekaulusten käytön. Näin saadaan samalla hieman lisää tilavuutta bassokoteloihin. Ja koska kartio on avoin, tulee mukana myös erilliset suojaritilät estämään hiekan ja kivien pääsyn kartion päälle pomppimaan. Korokekaulusten kanssa ritilät eivät välttämättä mahdu kaikissa malleissa väliin, mutta monessa mallissa auton vakioritilöissä on kankaat ja ne tiivistyvät mattoa vasten hyvin. Isomman mallisarjan autoissa on yleensä enemmän tilaa, joten esimerkiksi 5-sarjalaisiin mahtuu koko paketti paikalleen, mutta vaatii hieman vakioritilän työstämistä, jotta ne eivät jää kantamaan. Toisaalta auton omia ritilöitä ei välttämättä tarvitse käyttää Focalin omien lisäksi. Molemmissa sekä bassoissa että korokekauluksissa on tiivisteet, ja mukana tulee myös 2 sarjaa (4+4) eripituisia kuusiokoloruuveja.

Liittimessä on kaikki 4 pinniä paikallaan ja reikä on täysin neliö, eli tämänkin osalta sopivuus 100% plug&play mallista ja hifitasosta riippumatta.

Tekniset tiedot:

  • Subwoofer: 8" (200mm)
  • Puhekelan halkaisija: 1 9/16" (40mm)
  • Kartio: Vahvistettu polypropyleeni
  • Impendanssi: 3.6 ohm
  • Max.Power: 180W
  • RMS Power: 90W
  • Herkkyys: (2.83V/1m): 90.5dB (58Hz)
  • Taajuusvaste: 38Hz-200Hz



Focal impulse 4.320:


Yhteenveton voidaan todeta, että Focal on onnistunut valmistamaan erittäin laadukkaan oloiset elementit. Testiä äänenlaadun osalta tulossa myöhemmin...

Tuotteet löytyvät kaupan puolelta:

Focal Integration IFBMW-S erillissarja (valmistus lopetettu)

Focal Integration IFBMW-C koaksiaalit (valmistus lopetettu)

Focal Integration IFBMW-Sub.V2 wooferit (valmistus lopetettu)

Focal IMPULSE 4.320 vahvistin

Uusi: Focal Inside IW-BMW-IMP2.1 johtosarja


- Kimmo / Audiokit

Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.