DLS - Audio For Life - Natural Sound
Ruotsalainen DLS on varmasti monelle autohifi harrastajalle tuttu merkki eikä ihme, koska DLS:n historia ulottuu yli 40 vuoden taakse ja sen tuotteilla on ollut maahantuontia ja jälleenmyyntiä Suomessa varmaan koko tämä ajan. DLS on perustettu 1979 ja sen ensimmäinen tuote oli poliisikäyttöön tarkoitettu radioskanneri, joka oli menestys ja niitä myytiin yli 100.000kpl. 80-luvulla autohifi harrastus alkoi leviämään ympäri Eurooppaa ja DLS:n tiimi innokkaina hifimiehinä päätti muuttaa firman suuntaa ja otti yhteyttä tunnettuihin kaiutinvalmistajiin ja tästä varsinainen menestystarina alkoi. DLS on tehnyt läheistä yhteistyötä IASCA / EMMA organisaatioiden, sekä alan kovimpien kisaajien kanssa, sekä saanut paljon palstatilaa kehujen ja testivoittojen kanssa niin paikallisissa kuin kansainvälisissä alan lehdissä ja julkaisuissa. Tänä päivänä DLS:n valikoima kattaa autohifin kajareista vahvistimiin oheislaitteineen, marine audion sekä kotihifin osalta erilaiset litteä ja upotettavat sisäkauttimet sekä ulkokaiuttimia.
Tänä vuonna DLS on tullut vahvasti mukaan mallikohtaisiin plug&play kaiuttimiin Cruise mallistollaan ja niitä löytyykin moniin uudempiin mm. VAG konsernin autoihin, Volvoihin, Fiatiin, Opeliin, Nissaneihin ja toki myös Bemareihin. Laatu ja soundi on huikean hyvää ja kaikki on otettu huomioon asennusten osalta.
DLS CRPP-BMW1.4 erillissarja
Ensisilmäyksellä erittäin vakuuttavan oloinen ja viimeistelty sarja. Paketoinnissa ei ole säästelty ja mukana on jopa vehoilunirroitus työkalu ovipaneeleja varten. Keskiäänille löytyy kapean ja leveän jaon adapterit, jotka ruuvataan paikoilleen neljällä ruuvilla asennuspaikasta ja vakiokaiuttimen mallista riippuen. Keskiääni, hattuhylly ja kontinkatto -asennuksia varten diskanteille tulee mukana suuntauskupit. Lisäksi kaikkiin eri variaatioihin löytyy oikeanlaiset tiivisteet, jotka löytävät paikkansa ihan maalaisjärjellä. Kasausohjeet eri variaatioille löytyy myös mukana tulevasta manuaalista. Eli tämä sarja käy lähes kaikkiin n.2001-> bemareihin, missä 4" keskiäänet. Erittäin matalan asennussyvyyden ansiosta sarja sopii myös uuden BMW 4-sarjan (G26) oviin, jossa on 40mm maksimi syvyys kiinnityspinnasta magneetin pohjaan. Ainoat poikkeukset ovat X5/X6 F15/16, sekä alkupään G05/G06 joissa ei vielä iDrive 7:aa. Nämä vaativat korotusadapterit -> LINKKI.
Keskiäänien kartio on mustaa ja jäykkää laminoitua lasikuitua kestävällä butyylikumi yläripustuksella. Runko jäykkää ABS muovia ja takana kromattu neodyymimagneetti puhekelan tuuletusreiällä. Sarjassa tulee mukana keskiäänille myös 6dB/Okt@250Hz ylipäästökondensaattorit, mikäli sarja asennetaan perusaudioon jolloin vältetään keskiäänien särkeminen mikäli bassot on täysillä iDrivestä. Liittimien paikat löytyvät keskiäänien takaa, mutta joissakin vakiokaiuttimissa kuten F2x, F3x, G2x, G3x liitin on sivussa ja kaiutin tulee ovipeltiin kiinni. Tätä varten mukana tulee Y-haarajohto, joka laitetaan kulkemaan keskiäänen rungossa olevasta hahlosta vuolemalla mattopuukolla tämän tukkiva pala kumitiivisteestä pois (kuva alempana). Näin liittimet saa tuotua oven sisästä kaiuttimen takaa etupuolelle ja kytkettyä vakioliittimen sekä diskantin.
Diskantti on myös laadukkaan oloinen läpikuultavalla silkkikalotti kartiolla ja neomagneetilla, jonka takana on myös puhekelalle tuuletusreikä. Diskanttien muovirunko on myös vastaava kuin vakioissa eli ne napsahtavat nätisti vakiopaikoille. Perusaudiot tosin vaativat hifi 676 version diskanttikolmiot tai listat.
Jakosuotimet on kätevästi rakennettu diskantin johdon väliin paksun läpinäkyvän kutistemuovin sisään, eli asennus on helpompaa kun erillisillä muovilaatikoilla olevilla erillissarjoilla. Monesti hyvä paikka suotimille on heti diskantin alapuolella oven johtosarjan takana, johon riittää näiden osalta nippusiteellä kiinnitys. Halvemmista kaiuttimista poiketen jakosuodin on astetta jyrkempi 12dB/Okt @ 4,8kHz ja pitää sisällään sisältää Mundorf Audiophile Grade kondensaattorin, kelan, sekä valinnaisen -3dB vastuskytkennän keltaiset johdot yhdistämällä. Monen asennuksen kokemuksella ei vastuksia kuitenkaan kannata käyttää vaan antaa diskanttien soida sellaisenaan.
Teknisien tietojen osalta mainittakoon erittäin hyvä tehonkesto 60Wrms / 120Wmax, laaja toistoalue 80Hz - 25kHz, sekä 4" kaiuttimeksi erinomainen 86dB herkkyys eli nämä soivat hyvin myös perusaudiossa ilman vahvistinta.
Erillissarja verkkokaupassa -> DLS CRPP-BMW1.4 erillissarja
Puolikas sarja keskelle -> DLS CRPP-BMW1.4 keskikaiutin
Paketin sisältö.
Kaiutinelementit lähempää.
Liittimien tuonti Y-haaralla keskiäänen etupuolelle G20:ssä.
Äänenlaatu ja asennus BMW i4 G26
Kuten yllä jo mainittu, niin asennus on todella helppoa kunhan kasaa kaiuttimet adapterien kanssa vastaamaan vakioita. Tätä kirjoittaessa sarjaa on asenneltu kymmeneen i4:een, joista 8 Harman Kardon hifeillä ja 2 HiFi 676 optiolla joista toiseen laitettiin Match UP 8DSP vahvistin. Muut olleet pelkkiä kaiutinpäivityksiä, paitsi toki subwooferit lisätty. Lisäksi sarja on asennettu muutamaan G-sarjalaiseen ja soundi on kyllä ollut todella hyvä kaikkien kohdalla. Harman Kardon metallikalotteja on aina vaivannut rasittava säksätys ilman ilmavuutta ja erottelevuutta, jotka DLS:n silkkikalotit korjaa hienosti puhumattakaan lattean kuuloisista HiFi 676 diskanteista. Keskiäänet myös soi huomattavasti selkeämmin vokaalien osalta ja parannus on kauttaaltaan erinomainen etenkin uudemmissa G-sarjalaisissa, missä keskiäänet ovat käytännössä samat kun perusaudiossa. Vanhemmissa oli keskiäänetkin Harman Kardonia, mutta BMW on uusien osalta tehnyt säästöjä ja ainoastaan diskantit ovat paremmat ja nekin samat yli 20V vanhat metallikalotit.
Alla kuvia i4 asennuksesta Harman Kardon vakiokaiuttimien tilalle.
DLS CRPP-BMW1.8 penkinalusbassot
Myöskin erittäin laadukkaan oloiset ja paketointiin panostettu käyttöohjeineen. Runko, magneetti ja kaikki on aivan uniikin näköistä eli DLS on oikeasti suunnitellut nämä alusta loppuun. Kartio on samaa mustaa laminoitua lasikuitua kun keskiäänissä ja yläripustus kestävää butyylikumia. Alaripustus on perus Nomex kangas spyder, mutta käsituntumalla erittäin notkea liikkuvuus ja todella pitkä liikerata. Pölykuppi on aitoa hiilikuitua, joka ei ehkä tuo paperiseen painoeroa, mutta ei varmasti lisääkään ja on varmasti jäykempi ja etenkin kalliimpi valmistusta ajatellen. Bassot ovat 4ohm impedanssilla, eli ei paras vaihtoehto HiFi 676 tai erillisen vahvistimen kanssa jos kanavat antavat 2ohm enempi tehoa, mutta Top HiFin eli L7 / Hifi Dsp Professionalin ja Harman Kardonin päivitykseen tuo varmasti parannusta. Tätä tukee myös kohtuullinen tehonkesto 120Wrm kun Top HiFi vahvari antaa n.80Wrms. Joka tapauksessa erittäin vakuuttavan oloiset elementin, jotka varmasti tuo parannusta niin perusaudioon että Top Hifiin. Tomii myös uudempien sähköautojen i4/i5/i7/iX Harman Kardon konttibassojen korvaajana, joissa vaan yksi 8ohm elementti kontissa koteloituna. i4 Harman Kardonissa on testattu, että vakiovahvistin kestää 4ohm kuormaa ja soi hieman voimakkaammin.
Bassot verkkokaupassa -> DLS CRPP-BMW1.8 (kappalehinta)
Päivitys 16.2.2024: DLS lisännyt valikoimaan myös 2 Ohm versiot bassoista.
Testiä tulossa myöhemmin kun saadaan asenneltua...
- Kimmo / Audiokit
Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.