Esittelyssä Blam BMW mallikohtaiset kaiuttimet BM 100 S ja BM 200 XF

Esittelyssä Blam BMW mallikohtaiset kaiuttimet BM 100 S ja BM 200 XF

Tiedote! Blam BMW kaiutinmallisto uudistunut ja uudet löytyy:

Erillissarja: https://www.audiokit.fi/tuote/blam-bm-100-ns

Koaksiaalit: https://www.audiokit.fi/tuote/blam-bm-100-nc-koaksiaalit

Bassot: https://www.audiokit.fi/tuote/blam-bm-200-wn-pari


Blam Audio on ranskalaisen Guy Bonnevillen perustama pääosin high end kaiuttimiin keskittynyt brändi, jonka kaikki tuotteet kehitetään ja testataan Ranskassa Blamin laboratoriossa lähellä Lyonin kaupunkia. Merkin Signature kaiuttimet kasataan Ranskassa käsityönä. Valikoimasta löytyy myös joitain vahvistimia sekä edullisempia Relax mallisarjan yleismallin kaiuttimia, sekä mallikohtaisia plug&play sarjoja BMW:hen. Relax mallisto on myös suunniteltu ja testattu Ranskassa, mutta kokoonpano on ulkoistettu Kiinaan. Maahantuoja Audiohellman tekee myös yhteistyötä Blamin kanssa ja on rakentanut mm. MB, Seat, Opel, WV, Fiat pakettiautoihin aluperäispaikoille sopivia sarjoja. Valikoimaa pääset selaamaan TÄSTÄ.

BMW yhteensopivat mallit ovat:

Blam BM 100 S erillissarja. Erillissarjasta on olemassa vain yksi versio, mutta se sopii lähes kaikkiin malleihin n.2003-> E6x alkaen, joissa vakiona 4" kaiuttimet kolmella kiinnityskorvakkeella. BMW käyttää vakiokaiuttimissa kahta eri jakoa, mutta Blam on ratkaissut tämän tekemällä kiinnitysrei'istä soikeat, jolloin kumpikin jako sopii. Tiiviste keskiäänistä löytyy vain etupuolelta, eli niissä malleissa missä kaiutin kiinnitetään ovipeltiin (esim. F3x), täytyy itse tehdä tiivisteet esim. BiPlast 5:sta. Hinta sarjalla on 249€.

Blam BM 100 C koaksiaalit. Vastaava sopivuus kuin erillissarjalla, mutta ilman erillisiä diskantteja. Hinta koaksiaaleilla on 149€.

Blam BM 200 XF ja W bassot. W versio on rakenteeltaan hieman syvempi ja sopii pääosin E-korisiin. XF on on taas erittäin matala jossa magneetti menee elementin läpi kartion etupuolelle. XF malli käy kaikkiin bemareihin ja tällä saadaan myös aavistuksen suurempi kotelotilavuus, koska elementti ei syrjäytä niin paljoa tilaa kun W malli. Hinta bassoilla on 249€, joka onkin yksi edullisimmista vaihtoehdoista markkinoilla.


BM 100 S erillissarja

Keskiäänielementit on varustettu erittäin kevyellä ja jäykällä lasikuitukartiolla yläripustusten ollessa kumia. Runko on ilmeisesti jonkin sortin muovikomposiittia. Moottorina toimii pieni, mutta tehokas neodyymimagneetti. Kiinnityskorvakkeet on suoraan BMW:n vakiopaikoille sopivat ja yleisesti rakenne on jämäkkä. Tehonkestoksi ilmoitetaan 60Wrms / 120Wmax. Diskantti on perinteinen silkkikalotti neodyymimagneetilla. Molempien elemettien puhekelat ovat halkaisijaltaan 25mm.

Jakosuotimet ovat hyvällä 12dB/Okt suodolla ja komponetit laadukkaat mm. ilmasydän kelat ja Mylar kondensaattorit. Suotimissa on myös mahdollissa vaimentaa diskanttien tasoa -3 tai -6dB hieman erikoisesti katkaisemalla johdot kuvan mukaisesti:


Paketin sisältö oli positiivinen yllätys. Vaikka diskantit sopivat suoraan vakiopaikoille, niin mukana tulee myös asennuskupit pinta-, kulma-, ja uppoasennukseen. Tällöin ei välttämättä tarvitse hankkia uusia ovilistoja diskanttipaikoilla, vaan diskantit voi halutessaan upottaa tekemällä listoihin reiät. BMW liittimiin sopivat adapterit sisältyvät myös, eli auton alkuperäisiä johtoja ei tarvitse katkoa.


BM 200 XF bassot

Bassojen rakenne on yksi matalimmista mitä markkinoilla on. Runko on prässättyä terästä ja neodyymimagneetti on elementin sisällä näkyen kartion keskellä edestä päin katsottuna. Kartion materiaali on kevyttä ja jäykkää lasikuitua. Ilmoitettu tehonkesto on 60Wrms / 120Wmax, joka on muihin merkkeihin verrattuna suhteellisen pieni. Tämä ei ole kuitenkaan huono asia vaan antaa käsityksen, että elementit on suunniteltu soimaan myös perus audiossa vakiosoittimen tehoilla. Iskunpituutta valmistaja ei ilmoita, mutta sormin painamalla se tuntuisi olevan kohtuullinen.

Impedanssin osalta paketissa lukee 4 ohm, kun taas valmistajan sivuilta ladattavassa technical sheetissä ilmoitetaan 3 ohm (Re 3.2ohm). Hieman pienempi impedanssi tukee myös asennettavuutta perusaudioon, jolloin vakio rinnankytkennässä bassot saisivat hieman enempi tehoa ovikaiuttimiin nähden antaen paremmin bassoa. Kokonaisimpedanssiksi tulisi näin 1.714 ohmia, jota vakiosoittimen pitäisi pystyä käsittelemään. HiFi 676 optiosta taas ei aivan kaikkia tehoja saada ulos, koska vakiobassot ovat 2 ohm. Hifi System professionalista (Top HiFi/L7) taas saattaa irrota aavistuksen enemmän tehoa, koska siinä vakiobassot ovat 4 ohm.


Kaiutinterminaalit on perinteisillä ruuveilla toteutettu eikä auton alkuperäiset liittimet käy suoraan. Meiltä kuitenkin saa mukaan myös liitinadapterit:


Äänenlaadusta tulee juttua myöhemmin, kun löydämme sopivat auton perusaudiolla mihin asennamme nämä. Yleisesti Relax sarjan sointia on kuvailtu lämpöiseksi ja vaivattomaksi.


- Kimmo / Audiokit

Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.