Esittelyssä Audio System BMW mallikohtaiset kaiuttimet ja päivityspaketit

Esittelyssä Audio System BMW mallikohtaiset kaiuttimet ja päivityspaketit

Audio System Gmbh on saksalainen 1988 perustettu täysin autohifiin keskittynyt "niche" yritys, jonka tuotteet ovat saksalaisen Car&Hifi lehden ja Hifitest.de sivuston testeissä ovat menestyneet erinomaisesti. Audio System mainostaa kotisivuillaan myös, että sen tuotteilla on saavutettu 1085 testivoittoa, 955 Emma ja Aya voittoa, sekä 22 maailmanennätystä. Joitakin EISA palkintoja on myös plakkarissa. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Hambrückenin kaupungissa etelä-Saksassa, jossa ilmeisesti "Made in Germany" sloganin perusteella suurin osa kokoonpanosta ja logistiikka tapahtuu. Joku kytkös firmalla on ilmeisesti Moreliin, koska heidän kotisivuiltaan on linkki Morelin sivuille. Suomessa Audio Systemiä tuo maahan Audelec Oy.

Tuotevalikoima kattaa autohifin melko täydellisesti signaaliprosessoreista asennustarvikkeisiin, ja Saksassa on mahdollista tilata jopa custom ovipahveja useisiin automalleihin, sekä teetättää mittojen mukaan subbarikotelo varapyöräkoteloon. Valtavirrasta poiketen Audio Systemin kaiuttimet ovat pitkälti kasattu erilliskomponenteista, eli esimerkiksi erillisarjat eri hintaluokissa voivat sisältää saman midbasson, mutta jakosuodin ja diskantit ovat eri. Kaiutinsarjojen erot voivat olla alkuun jopa hieman sekavat, mutta toisaalta miksi keksiä pyörää uudestaan, kun voi käyttää osittain jo hyväksi havaittuja komponentteja. Näin tuotekehityskustannukset pysyvät alhaisena ja ne saadaan siirrettyä kuluttajahintoihin. Lähes kaikkia kaiuttimia saa tilattua jopa yksitellen, jolloin ei tarvitse koko erillissarjaa tilata jos diskantti menee rikki. Aktiivijärjestelmän kasaajalle valikoima on kattava ja fokus on selkeästi high-end tuotteissa, mutta valikoimaa löytyy hyvin joka hintaluokasta.

Automallikohtaisia kaiuttimia löytyy muun muassa Audi, BMW, Dacia, Ford ja VW autoihin. Englanninkieliset kotisivut löytyvät: https://audio-system.de/index.php/en/

Youtube kanava missä mm. pari BMW F31 asennusvideota: https://www.youtube.com/channel/UCn1D_yWAC0AGlD4ouCkoRvQ/videos 

Audio System tuotteet verkkokaupassa: LINKKI (lisää tulossa ja kaikkea saa tilauksesta).


Penkinalusbassot

AX 08 EVO 2

Erittäin edulliset 8" bassot BMW vakiopaikoille. Runko on peltiä ja todennäköisesti sama kun Blam BM 200W bassossa. Ilmoitettu tehonkesto on kuitenkin Blamia huomattavasti suurempi 150Wrms / 210Wmax (Blam 60/120W). Tämä on saatu ilmeisesti avoimemmalla puhekelan yläpuolisella jäähdytyksellä ja Audio System mainostaakin kartiota "Volcanic Effect" sanoin. Neomagneetti näyttäisi olevan keskitapissa ja puhekela sen ympärillä näkyvissä, joten asennettaessa täytyy olla tarkkana ettei kiviä tai roskia pääse tippumaan puhekelaan. Korkeampi kaulus ympärillä onneksi hieman ehkäisee tätä. Kartio on prässättyä yläpuolelta käsiteltyä paperia ja yläripustus vaahtomuovia. Asennussyvyys on rungolla suhteellisen suuri 52mm, eli todennäköisesti joihinkin malleihin vaatii pienen korotustiivisteen. 3 Ohm impedanssi mahdollistaa suoran päivityksen BMW perusaudioon vakio 6.5" elementtien tilalle. Terminaalit ovat perinteisillä ruuveilla ja mukana tulee adapterit auton vakioliittimille. Sen enempää elektroakustisia arvoja ei Audio System ilmoita. Bassojen valmistus tapahtuu todennäköisesti jossain kaukoidässä kaikkien muiden merkkien tapaaan. Erittäin hyvä ja kustannustehokas päivitys perusaudioon, mutta vahvistimen kanssa näistäkin saa paljon enemmän irti.



AX 08 EVO PLUS

Plus malli käyttää tuttua käänteismagneettiratkaisua ja runko on tuttu muista malleista. Kartio on jäykkää lasikuitupunosta ja yläripustus kumia. Vastaava kartio löytyy myös ESX Audio Vision VS200WX bassoista. Muista valmistajista poiketen Audio System käyttää ruuviterminaaleja, mutta mukana tulee adapterit bmw vakioliittimiin. Tämä jopa helpottaa asennusta, mikäli päivitys tehdään perusaudioon vahvistimen johtosarjalla. Tehonkestoa löytyy reilusti ja elektroakustiset arvot ovat erittäin hyvät. 2 Ohm impedanssin takia käy suoraan ainoastaan HiFi 676 audio-option päivitykseen tai erillisen vahvistimen kanssa. Nämä on ESX:n kanssa yhdet markkinoiden järeimmistä BMW penkinalusbassoista hyvällä herkkyydellä ja todella suurella iskunpituudella.

Tekniset tiedot:

  • 200mm / 8"
  • impedanssi 2 ohm
  • tehonkesto 175Wrms / 250Wmax
  • puhekela 2" / 49.5mm
  • herkkyys 88,56 dB
  • FS 46,68 Hz
  • VAS 15.7 L
  • Qts 1,39
  • B/L 5,25
  • Xmax +/- 10mm
  • Asennussyvyys 31mm




Erillissarjat

X 100 BMW EVO 2

Edullinen erillissarja laadukkailla komponenteilla. Audio System on rakentanut sarjan erilliskomponenteista ja sopivuus vakiopaikoille on ratkaistu kahden eri adapterin avulla. Keskiääninä toimii 3,15" EX 80 SQ EVO ja diskantteinta HS 24 EVO. Ainoa komponentti, joka on suoraan bemareihin suunniteltu on jakosuodin, josta löytyy OEM liittimet. Koska keskiäänet ovat hieman vakio 4" pienemmät, niin todennäköisesti herkkyys ei ole niin hyvä, eli suositus on asentaa sarja vahvistimen perään. Muuten pienemmällä koolla ei ole äänentuoton kannalta suurta merkitystä. Kokonaistehonkesto sarjalla on 2 x 130 W Max / 85 W RMS.

EX 80 SQ EVO keskiääni on Audio Systemin mukaan High-End tason elementti. Kartio on "NAWI" lasikuitua, yläripustus kumia ja alaripustus perinteinen Nomex spider. Tehonkesto on pieneksi elementiksi hyvä 50/80W ja impedanssi 4ohm.

HS 24 EVO diskantti on kangaskalotti, mutta ilmeisesti pinnoitettu jollakin kiiltävällä muovimateriaalilla, joka näkyy valoa vasten tarkasteltaessa. Diskantissa on ferrofluid jäähdytys, joka tarkoittaa että magneetin ja puhekelan välissä on öljyä magneettisilla partikkeleilla. Tällä saadaan parempi jäähdytys sekä transienttitoisto, koska puhekelan ei tarvitse olla niin iso kun ilmajäähdytteisessä. Diskantin kartio on noin 34mm ja kokonaishalkaisija reilu 40mm, joten se mahtuu hyvin BMW:n vakiopaikalle. Diskantin kehyksestä kuitenkin puuttuu kaulus, eli kiinnitys täytyy tehdä kuumaliimalla tai esim. palalla BiPlastia. Mukana tulee myös uppoasennuskehys, eli diskantit on mahdollista asentaa perusaudion listoihin poraamalla sopivan reiän (kuvassa).

FWK BMW EVO jakosuotimet sisältää 12dB/okt ylipäästöt diskanteille ja 6dB/okt kaistanpäästöt mideille. Diskantin tasoa pystyy muuttamaan 0, +2dB, +4dB, +6dB, mutta vaatii johtojen leikkauksen eli kokeilu täytyy aloittaa pienimmästä ja pysähtyä kun taso on sopiva. Johdot toki pystyy liittämään takaisin jos täytyy palata alaspäin. Jakosuotimessa on myös PTC suojavastus diskanteille. Komponentit vaikuttavat laadukkailta ja rakenne suotimilla on hyvin matala, joten asennuspaikkojen suhteen ovipahvin sisällä ei tule ongelmaa. Johdot ovat myös tarpeeksi pitkät ja silmämääräisesti 1.5mm2 kaapelia, joka on harvinaisen paksua verrattuna yleisesti markkinoilla oleviin erillissarjoihin.


X 100 BMW PLUS EVO

Plus erillissarjassa on samat keskiäänet ja jakosuotimet, mutta huomattavasti paremmat HS 25 EVO diskantit. Päällisin puolin diskantit näyttävät samalta, mutta HS 25 kalotti on matta kangaspintainen vrt. HS 24 kiiltävään pintaan. HS 25 on myös ferrofluid jäähdytteinen.

Resonanssitaajuus HS 25 diskanteilla on 1080Hz ja HS 24 1250Hz, eli tämä varmaan se suurin tekijä äänenlaadullisesti. PLUS EVO sarjan kokonaistehonkesto on 2 x 135 W Max / 90 W RMS, eli 5 W EVO 2 sarjaa suurempi todennäköisesti juurikin paremmista diskanteista johtuen.



HS 25 diskantti vasemmalla ja HS 24 oikealla.


X 100 BMW DUST EVO

HX sarjan kaiuttimista voidaan jo oikeasti puhua high-end hifistä. Nämä eivät ole halvalla Kiinassa BMW:n kaiutinrunkoihin tehdyt, vaan käsityönä Saksassa kasatut. Hieman vakioita pienemmät 80mm EX DUST EVO keskiäänet istutetaan oviin adapterien kanssa ja sopivatkin täten lähes kaikkiin malleihin. Jäykkä ja kevyt alumiinirunko älyttömän kovalla 65Wrms tehonkestolla kokoisekseen (pelkkä midi), josta jo isot päällekkäin ladotut neomagneetit kertovat jotain. Herkkyys ei luonnollisesti ole samaa tasoa ku 100mm kaiuttimilla, eli nämä vaativat ehdottomasti vahvistimen. Erittäin suositut elementit laajakaistakäytössä vasteen ulottuessa jopa 20kHz saakka.

Diskantit on mallia HS 25 DUST EM ja yhdet ehkä järeimmistä mihin BMW kaiuttimien osalta törmätty. Nämäkin lukeutuu high-end kategoriaan ja toisto alkaa todella alhaalta resonanssitaajuuden ollessa 825Hz. Speksien mukaan suora taajuusvaste alkaa 2kHz päättyen vasta 30kHz kohdalla. Mittausten mukaan vaste on todella tasainen ja harmoninen särö pieni. Asennus BMW oviin ei ole täysin plug&play vaikka runko onkin oikean kokoinen,  eli kuumaliimaa tarvitaan kiinnitykseen. Tehonkesto ferrofluid jäähdytteisillä diskanteilla on niinkin kova kun 90Wrms/140Wmax, mutta keskiääniin paritettuna sarjan kokonais tehonkestoksi määräytyy 100Wrms/140Wmax, joka on silti yksi kovimmista etenkin hieman pienempi koko huomioiden.

FKW jakosuotimet ovat samaa mallia kun edullisemmissa malleissa ja yhdet parhaista markkinoilla ole olevista monipuolisilla säädöillä ja diskantin suojauksella. Hifitest.de arvostelu mittaustuloksineen löytyy -> LINKKI. (saksankielinen, mutta google translator toimii hyvin)


X 165 E46 EVO

Mallikohtainen 2-tie erillissarja kaikkiin E46 3-sarjalaisiin paitsi Compactiin. Sarja sisältää HS 25 EVO diskantit ja varta vasten E46 suunnitellut 6,5" midbassot lasikuitukartiolla ja isolla ferriittimagneetilla. Tehonkestoa sarjalla on reilusti 110Wrms / 150Wmax, mutta toisaalta 3ohm impedanssin kanssa vakiojärjestelmästä saa hieman paremman hyötusuhteen. 6.5" elementit ovat muutenkin paljon herkemmät verrattuna esim. 4" elementteihin. FWK jakosuotimessa on 12dB/okt jyrkkyys, kolme eri diskantin tasoa ja PTC vastus suojana. Audio Systemin mukaan basso käy suoran vakiopaikalle, mutta diskantin sovitus vaatii hieman työtä, mutta ilmeisesti kyse kiinnityksestä eli tästäkin selviää kuumaliimalla. Mukana tulee kuitenkin pinta- ja oppoasennuskupit, joita voi halutessaan hyödyntää.




BMW perusaudion päivityspaketit


Paketti 1 on yksi ehkä edullisimmista kaiken sisältävästä perusaudion päivityspaketeista

Vahvistimena toimii Audio System CO-70.4, joka on edullinen ja tehokas AB-luokan peruspääte hyvillä säädöillä. Tehoa vahvistin antaa 2 x 70 Wrms erillissarjalle ja noin 2 x 90 Wrms penkinalusbassoille. Täysin vapaasti säädettävät yli- ja alipäästösuotimet 30-300Hz välillä. Pakettiin kuuluu langallinen kaukosäädin penkinalusbassojen tason säätöön 3/4-kanaville, kun LPF suodin on päällä. Kaiutintasoinen sisääntulo auto-startilla RCA:n kautta (vaatii sisääntulon haaroittamisen kumpaankin kanavapariin). Vahvistin toimii AB-luokassa, joten ei pitäisi aiheuttaa radiosignaaliin häiriötä. Vahvistin menestyi hyvin saksalaisen Car&Hifi lehden testissä.

Sarjan kaiuttimina toimii Audio System X 100 BMW EVO 2 erillissarja ja Audio System AX 08 BMW EVO 2 penkinalusbassot. Johtosarjana on Audio System HLAC BMW, joka on täysin plug&play G- ja F-sarjalaisiin, sekä E-sarjan Faceliftiin, mutta mahdollista asentaa myös pre-LCI E-sarjalaisiin pienellä kytkentämuutoksella.


Linkki päivityspakettiin: TÄSTÄ.




Paketti 2 taas on hinnan ja ominaisuuksia puolesta erinomainen valinta

Vahvistimena toimii Audio System M-90.4, joka on tehoiltaan ja ominaisuuksiltaa kun tehty BMW perusaudion päivitykseen. Kompakti koko helppoon asennukseen. Reilusti tehoa: 2 x 90 Wrms erillissarjalle ja 2 x 160 Wrms penkinalusbassoille. Täysin vapaasti säädettävät yli-/ali-/ ja kaistanpäästösuotimet. Langallinen kaukosäädin penkinalusbassojen tason säätöön 3/4 kanaville, kun LPF suodin on kytkettynä. Kaiutintasoinen sisääntulo auto-startilla ja 2CH mode, eli signaali tarvitsee kytkeä vain 1/2-kanaville, josta vahvistin jakaa sen 3/4 kanaville. Ja yksi parhaista ominaisuuksista on Audio Systemin innovaatio FSA (Front Stage Adjuster), jolla pystyy vasemman etukaiuttimen vaihetta säätämään portaattomasti stereokuvan kohdistamiseen kuljettajan paikalle, ilman DSP:tä! Vahvistin toimii AB-luokassa, joten ei pitäisi aiheuttaa radiosignaaliin häiriötä. Vahvistimen jäähdytystä tehostaa flekti, joka on tässä hintaluokassa harvinaista, mutta pitää koon ja painon kurissa. Kaikki liitännät ovat yhdellä sivulla, joka säästää tilaa ja helpottaa kytkemistä sekä säätämistä. 

Sarjan kaiuttimina toimii testeissä hyvin menestynyt Audio System X 100 PLUS EVO erillissarja ja järeät Audio System AX 08 BMW PLUS EVO penkinalusbassot lasikuitukartioilla ja neomagneeteilla. Johtosarjana on Audio System HLAC BMW, joka on täysin plug&play G- ja F-sarjalaisiin, sekä E-sarjan Faceliftiin, mutta mahdollista asentaa myös pre-LCI E-sarjalaisiin.

Linkki päivityspakettiin: TÄSTÄ.



Paketti 3 on high-endiä edulliseen hintaan

Samalla Audio System M-90.4 vahvistimella kun paketti 2, mutta X 100 BMW DUST EVO erillissarjalla. Puhdasta soundia kaiuttimien ehdoilla. HX-sarjan kaiuttimilla on voitettu mestaruuksia ja stereokuvan säätö ilman dsp:tä onnistuu helposti. AB-luokan pääte on suhteellisen kompakti ja kaikki liitännät yhdellä sivulla. Lämmin soundi ja laajat säätömahdollisuudet korkeilla teholukemilla. Yksi suosikki 4-kanavaisista.

Linkki päivityspakettiin TÄSTÄ!


Audio System X-80.4D on laadukas ja kompakti vaihtoehto vahvistimeksi

Pienikokoinen D-luokan vahvistin tasonsäätimellä ja hyvillä tehoilla; 2 x 80Wrms erillissarjalle ja 2 x 150Wrms penkinalusbassoille. Laajat ja selkeät säädöt, 2ch mode ja kaiutintasoinen sisääntulo auto-startilla. Joskus ei vahvistimelle voi uhrata tilaa, niin tämä on suositeltava vaihtoehto Audio Systemiltä. Tähänkin on optiona saatavana tasonsäädin 3/4-kanaville, jolloin penkinalusbassojen voimakkuutta voi säätää tarpeen mukaan kuljettajan paikalta.

Tarkemmat tiedot löytyvät verkkokaupan puolelta -> LINKKI.



- Kimmo / Audiokit




Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.