Corvette C6 Z06 JL Audio hifi- ja vaimennusprojekti

Corvette C6 Z06 JL Audio hifi- ja vaimennusprojekti

Saatiin kesällä 2020 hieman poikkeava hifiprojekti tehtäväksi, kun pihaan kurvasi 2007 vuosimallin C6 korinen remmiahdettu Z06. Projekti toteutettiin kolmessa eri vaiheessa ensiksi paikkoja vaimentaen ja hifit rakenneltiin kahdessa osassa välillä osia tilaten. Autossa oli tehdasoptiona Bosen audiojärjestelmä, joka ei totetukseltaan ole kovin yksinkertainen ja sointi suoraan sanottuna kamala. Yllättävää,  miten Bose onkin pystynyt rakentamaan näin surkeat premium hifit ja vielä Chevroletin urheiluautoon.

Hifien osalta päädyttiin rakentamaan koko järjestelmä soitinta ja johdotuksia myöten täysin uusiksi Bosen rinnalle, eli mitään kyseisen järjestelmän komponentteja tai johtoja ei käytetty. Tarvittaessa kuitenkin vakiojärjestelmä on palautettavissa, mutta tätä tuskin koskaan tulee tapahtumaan. Ja koska kyseessä on amerikkalainen muskeliauto, niin päädyttiin koko järjestelmä toteuttamaan amerikkalaisilla JL Audion tuotteilla pois lukien Alpinen soitin sekä asennus- ja vaimennustarvikkeet.




Kontin vaimennus

C6 on rakenteeltaan alumiinisella palkkirungolla ja kaikki korinosat ovat lasikuitua tai muovia istutettuna rungon päälle. V8:n jylinä ja 355 leveät katulailliset ratarenkaat ovat haasteellinen yhdistelmä maantiemelun vaimennukseen, mutta suurempi vaikutus vaimennuksella onkin hifien toistoon etenkin bassojen osalta. Homma alkoi avaran peräkontin verhoilujen purkamisella ja vaimennusmattojen paikalleen rullaamisella. Vaimennuksessa käytettiin kerrostettuna 5mm Silent Coat Extra multilayer mattoa kriittisimmillä alueilla ja isompiin pintoihin ja multilayerin päälle laitettiin 2,2mm CTK Premium mattoa. Lisäksi raskasmaton päälle laitettiin paikoista riippuen  6mm STP AeroFlexiä sekä 5mm BiPlast pehmytmattoa, etenkin muovipaneeleiden ja ovipahvien taakse räminöitä ehkäisten. Koska kyseessä on urheiluauto millä välillä käydään radalla, niin vaimennus toteutettiin ns. "täsmäiskuina", jotta painoa ei kertyisi kovin paljoa lisää.





Ovien vaimennus

Ensimmäisessä vaiheessa ei vielä varsinaisesti kaiuttimia vaihdettu, mutta laitettiin testiksi keskiäänien tilalle Audio Systemin CO 80 EVO koaksiaalit siksi aikaa diskanttia tuomaan, kun adapterit ja JL Audion erillissarjat saapuvat. Ovien sisään olikin yllätykseksi aikaisempi omistaja laittanut STP Silver vaimennusmattoa, jonka päälle laitettiin vielä STP Aeroflex 6:sta, sekä lisäiltiin 2,2mm CTK:ta mihin sitä mahtui. Ovipahvien sisäpuolet päällystettiin täysin 5mm BiPlast pehmytmatolla.

Bosen systeemissä on erikoisuutena 10" bassot ovissa sisäänrakennetuilla vahvistimilla, mutta liikettä/painetta näistä ei kyllä irronnut laisinkaan.

Toimenpiteen jälkeen ovet "humpsahtivat" todella nätisti kiinni ja varmasti blokkaa ovien kautta tulevat tuuli- ja maantiemelut sen lisäksi, että erillissarja soi nätisti.




Hifien ja soittimen päivitys

Seuraavaksi hyökättiin hifien kimppuun kun kaikki tarvittavat osat ja tarvikkeet saapuivat. Ovet avattiin uudestaan ja asennettiin Connects2 mallikohtaisilla adaptereilla JL Audion C3-650 erillissarja, sekä vedettiin ovien läpiviennistä uudet kautinjohdot vahvistimen tulevaan paikkaan. Diskantteja varten täytyi muovilevystä leikata sopivat sovitteet. Samalla lisäiltiin vielä vaimennusmattoa ovien välimuoveihin ja adapterien pinnoille. Jakosuotimet asennettiin ovien sisäpuolelle ovikoteloiden pohjaan.

Taakse B-pilareiden alaosaan laitettiin JL Audio C2-525X koaksiaalit samalla verhoilumuoveja vaimentaen BiPlastilla.




Soittimen asennus

Soittimeksi valikoitui lyhytrunkoinen Alpine ILX-W650BT, josta löytyy korkeavolttisten linjalähtöjen lisäksi kaikki säätöön tarvittava mm. aikaviiveet ja ekvalisaattori. Lisäksi soitin tukee Apple Carplay ja Android Auto ominaisuuksia. Asennuskehys löytyi Connects2 valikoimasta.

Lisäksi tarvittiin GM autoihin sopivat antenniadapteri, mutta rattinappiadapteri ei vielä tähän asennukseen kerennyt saapumaan, joten se tullaan asentamaan jälkeenpäin. Muuten asennus oli melko suoraviivainen, paitsi että virtalukon "ACC" virtaa ei soittimen johtosarjaan tullut eli se täytyi etsiä ja vetää apukuskin jalkatilan sulaketaululta, jotta soitin käynnistyy ja sammuu kun virrat laitetaan päälle/pois.

Soitin istuu Corveten kojelaudan vakiopaikalle täydellisesti. Harmillisesti kyseinen Alpinen versio ei tue oman käynnistyskuvan asettamista, mikä oli alkujaan suunnitelmissa. Kuvia ja videoita pystyy kyllä muistitikulta toistamaan ja muutenkin käyttölogiikka on erittäin selkeä. Handsfree mikrofoni myös asennettiin A-pilarin yläosaan, mitä ei vakiomankan ominaisuuksista löytynyt.




Subbarin ja vahvistimen asennus

Heti alkuun oli selvää, että tämän auton pitää soida lujaa. Subbariksi valikoitui näyttävä valmiskotelo JL Audio CP210-W0v3, jossa kahden 10" elementin kelat on rinnankytketty 2 Ohmiin ja suositeltava vahvistinteho näille yhteensä on 150-600Wrms. Kyseistä mallia ei suomen maahantuojan valikoimasta edes löytynyt, mutta erikoistilauksesta tämä saatiin noin 2kk odottelun jälkeen Suomeen. Kotelo pultattiin/ruuvattiin järeillä L-raudoilla alumiiniseen rungon poikkipalkkiin, jotta se ei pääse G-voimien seurauksesta liikkumaan. Tehoa autosta kuitenkin löytyy n.700hv verran.

Vahvistinpuoli päätettiin hoitaa yhdellä tarpeeksi tehokkaalla JL Audio RD 900/5 päätteellä, joka antaa 4 x 70Wrms etu- ja takakaiuttimille + 500Wrms subwooferille. Lisävarusteena asennettiin basson tasonsäädin subbaria varten, jolloin voimakkuuden säätö onnistuu näppärästi kuljettajan paikalta. Vahvistin taas ruuvattiin kotelon taakse matkustamoa kohti, jolloin säätäminen irroitettavan paneelin ansiosta on helppoa ja sininen ledivalo näkyy hienosti kabiiniin.




Säädöt ja koekuuntelu

Vaikka Alpinen soitin sisältääkin DSP-ominaisuuksia, niin päätettiin soundia ensimmäiseksi kokeilla vahvistimen omilla suotimilla ilman mitään aikaviivekorjauksia tai vasteen korjauksia. Etu- ja takakaiuttimille laitettiin minimi 50Hz ylipäästösuotimet ja subbarille 80Hz alipäästö, jotka olivatkin erittäin toimivat. Etu ja takakaiuttimet toistavat mukisematta näinkin alhaalta myös lujaa soitettaessa ja subbarista irtoaa aiva uskomattomasti painetta. Mitään muita säätöjä ei tämä hifisetuppi kaivannut, eli kajarit soivat luontaisesti todella hienosti ja voimalla. Tämä onkin yleensä onnistuneen asennuksen merkki, kun mitään suurempia kikkailuja ei tarvita. Kunnon vaimennuksilla on tähän suuri vaikutus ja mikään paikka ei juurikaan resonoi kun vasta todella kovilla äänenpaineilla. Tätä autoa tullaan varmasti näkemään ja kuulemaan alan tapahtumissa.


Käytetyt tuotteet (kaikkia JL Audion tuotteita saadaan tilattua, vaikka ei verkkokaupasta välttämättä vielä löydy):

Soitin: https://www.audiokit.fi/tuote/alpine-ilx-w650bt

Vahvistin: https://www.audiokit.fi/tuote/jl-audio-rd900-5

Subbari: https://www.jlaudio.com/products/cp210-w0v3-car-audio-basswedge-93265

Erillissarja edessä: https://www.audiokit.fi/tuote/jl-audio-c3-650-erillissarja

Koaksiaalit takana: https://www.jlaudio.com/products/c2-525x-car-audio-speakers-c2-coaxial-systems-99613

Virta ja kaiutintarvikkeet: Four Connect.

Vaimennustarpeet: STP / Silent Coat / CTK.

Adapterit ja sovitteet: Connects2.


- Kimmo / Audiokit



Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.