BMW Z4 E89 Top HiFi Audison kaiutinpäivitys

BMW Z4 E89 Top HiFi Audison kaiutinpäivitys

2-paikkainen Z4 roadster tuli markkinoille vuonna 2002 korvaamaan Z3:sen uudelleen muotoiltuna, ja on tähän päivään asti päässyt kolmanteen sukupolveen asti ensimmäisten ollessa E85 korisia, 2009 E89 ja viimeisimpänä 2018 G29. Hifioptiot ovat samaa linjaa muiden mallisarjojen kanssa, eli perusaudio, HiFi ja Top HiFi, mutta poikkeavat kokoonpanoltaan suuresti kaiuttimien määrän ja vahvistimen suhteen. Top HiFi tunnetaan myös markkinointinimellä HiFi System Professional DSP ja sellaisen saimmekin päivitettäväksi keväällä -18 auton ollessa tehokkain E89 versio 35is. Mitään aiempaa kokemusta ei kyseisen automallin hifipäivityksistä ollut, joten päädyttiin selkeimpään ratkaisuun vaihtamalla etupään (ovet ja keski) kaiuttimet ja takaseinän bassot Audisoniin samalla paikkoja hieman vaimentaen. Tarkoitus oli myös päivittää jalkatilan kick-bassot, mutta tähän ei aika riittänyt. Ideoita jatkojalostukseen jäi ja niistä jutun lopussa lisää.

Top HiFi optiossa kaiuttimia on yllättävän paljon 2-paikkaiseksi autoksi, eli 14kpl yhteensä. Ensimmäisenä musiikkia kuunneltaessa huomio kiinnittyi bassontoistoon, joka tuntui pääosin tulevan jalkatilan elementeistä, vaikka takaseinässä on 2 x 8" elementit. L7 surroundin aktivoitaessa takaseinän bassoista alkoi hieman kuulumaan, mutta yllättävän vähän vakiovahvistin antaa tehoa niille ja kovempaa soitettaessa jalkatilan elementit alkoivat pohjaamaan.

Käytetyt kaiuttimet:

Audison Prima APBMW K4M erillissarja

Audison Prima APBMW K4M keskikaiutin

Audison Prima APBMW S8-4 bassot (4ohm)

Audison Prima AP 6.5 4ohm midbassot (ei keretty vaihtamaan)


Keski- ja ovikaiuttimien vaihto

Ensimmäisenä vaihdettiin keskikaiutin kampeamalla ritilä irti ja irroittamalla kaiuttimien kehys. Jakosuodin liimattiin kojelaudan sisään piiloon. Audison K4M midi ja diskantti menee napsauttamalla samoille paikoille kun vanhat. Audison midin kehys oli kuitenkin hieman vakiota paksumpi, joten kaksi keskimmäistä ruuvia jouduttiin vaihtamaan pidempiin.


Seuraavaksi vaihdettiin ovikaiuttimet ja vaimennettiin hieman oviverhoiluja 2mm Silent Coat ja 5mm BiPlast matoilla. Oikea versio erillissarjasta on K4M. Midin takana on muovikuppi, joten kaiuttimesta irroitettiin magneetin kumisuojus, jotta se mahtui paikalleen. Diskanttipaikat olivat myös hieman muista malleista poikkeavat, joten kiinnitys varmistettiin kuumaliimalla.



Bassojen vaihto

Seuraavaksi siirryttiin takaseinän bassojen kimppuun. Tässä kohtaa homma meni melko haastavaksi eikä työtä suositella itse tehtäväksi, mikäli ei ole aikaisempaa kokemusta verhoilujen purkamisesta. Irroitettavia osia on paljon ja osa ruuveista on hieman piilossa, eli verhoiluja joutuu muovisella työkalulla kampeamaan raolleen, jotta ruuveihin pääsee käsiksi. Koko takaverhoilua ei tarvitse alhaalta asti irroittaa eli riittää, että yläpuolelta pääsee verhoilua raottamaan, jotta bassokotelot saa ruuvattua irti.

Lyhykäisyydessään ensiksi on kammettava niskarautojen muovit auki jonka alta paljastuu ruuveja. Turvavyöt täytyy myös irroittaa ja ovien kumitiivisteitä vetää irti osittain,  jotta sivupaneelit saa irti.


Yllätykseksi vakiobassot olivat 8ohm, mutta koska tehoa niille ei mene kovin paljoa, niin otettii riski ja laitettiin tilalle Audison S8-4 eli 4ohm versiot. Teoriassa pienemmällä impedanssilla tehonsyötön pitäisi hieman nousta, jolloin bassot soivat lujempaa, eli juuri mitä tällä päivityksellä haettiinkin. Kotelot vaimennettiin ulkopuolelta 2mm matolla ja sisälle laitettiin kerros BiPlastia. Myös takaseinän pelteihin liimattiin mattoa.



Tämän jälkeen paikat kiinni käänteisessä järjestyksessä.


Jalkatilan kick-wooferit

Kuten alussa mainittiin, niin jalkatilasta tuntui tulevan pääosa bassosta ja kick paneeleiden takaa löytyikin 6.5" bassoelementit. Vakioelementit ovat 4ohm, joten tarkoitus kokeilla Audison AP 6.5 midbassoja. Audisonin elementeissä on melko hyvä herkkyys 93.5dB, mutta todennäköisesti vakioelementeissä on vielä huomattavasti suurempi ja kartio onkin melko löysä isolla kumisella yläripustuksilla, joten todennäköisesti bassontoisto huonontuu tai ainakin tiukentuu Audisoneilla.

Audisonit myös vaativat sovitteiden tekemisen ja aika alkoi tässä kohtaa loppumaan, joten päädyttiin kompromissinä vaimentamaan kaiutinpaikkojen sisäpuolet.


Viimeisessä kuvassa asiakkaan lähettämä kuva E85 sovitteesta, jossa on vastaavat bassot.



Koekuuntelu ja jatkosuositukset

Yleisesti soundi parani kauttaaltaan ja Audisonin kaiuttimet soivat todella heleästi. Vakiokaiuttimien "tunkkaisuus" hävisi ja toisto on erittäin vaivatonta. Bassontoisto parani myös hieman herkemmillä S8-4 bassoilla ja kick-bassojen "koteleloiden" vaimennuksella, mutta aivan toivottuun lopputulokseen ei bassojen osalta päästy. Takaseinän woofereissa olisi todella paljon enemmän potentiaalia mitä ne nyt antaa ulos, joten niiden hyödyntäminen jatkoa ajatellen olisi paras vaihtoehto laittamalla vahvistin väliin. Suositus tähän olisi esimerkiksi Helix AAC.3 linjamuunnin ja joku tehokas monovahvistin kytkemällä bassot rinnan (joko vakiot 4ohm kuormaan tai 2ohm jälkiasennusbassot 1ohm kuormaan) . Takabassojen hieman kummallisesta ohjauksesta johtuen signaalit saattaa joutua ryöstämään kick-bassoilta, mutta tämä selviää kokeilemalla, koska niiltä saattaa taas olla aivan alimmat taajuudet suodatettu. Luonnollisesti myös kick-bassot kannattaa vaihtaa esim. jo tässäkin kaavailtuihin Audison Prima AP 6.5 elementteihin tai vastaaviin.



- Kimmo / Audiokit







Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.