BMW F10/F11 etukaiuttimien vaihto ja parivertailu: Audison vs Ground Zero

BMW F10/F11 etukaiuttimien vaihto ja parivertailu: Audison vs Ground Zero

Etukaiuttimet tai subbarit ovat yleensä se ensimmäinen askel bemarin hifien päivityksessä. Markkinoilla on runsaasti eri merkkisiä plug&play vaihtoehtoja ja joskus saattaa iskeä jopa valinnan vaikeus. Ground Zero on vanha tekijä mallikohtaisissa kaiuttimissa ja yleensä ratkaisut ovat erittäin hyvin toimivia. Italialainen Audison on myös tuonut äskettäin markkinoille Prima APBMW kaiutinsarjan, joka kattaa lähes kaikki BMW-mallit 10 vuoden sisään. Erillissarjojen osalta Audisonilla on tarjolla kahta eri vaihtoehtoa kun GZ:lta löytyy jopa viisi mukaanlukien Minit. Audisonin midien runkoratkaisut ovat kuitenkin hieman monipuolisemmat, koska kahdella rungolla sopivuus on sama, mihin GZ tarjoaa kolmea vaihtoehtoa. Tässä testissä asennamme ja vertailemme Audisonin K4E sekä GZ 100BMW-B erillissarjoja.

Molemmat erillissarjoista on Klippel optimoituja joka tarkoittaa, että niiden elektroakustiset ominaisuudet on suunnittelu ja testausvaiheessa optimoitu soimaan bemarien vakiopaikoilla parhaalla mahdollisella tavalla. Klippel on Saksalainen kaiuttimien testaukseen erikoistunut yritys ja heidän kotisivuiltaan www.klippel.de löytyy lisätietoa kyseisestä menetelmästä.

Erillissarjojen tekniset ominaisuudet:

Malli ja hinta
Audison Pima APBMW K4E/M (ovh.199.90€)
Ground Zero GZCS 100BMW-A/B/C/D (ovh.269€)
Midbasson rakenne
4" vettä hylkivä paperikartio kumiripustuksella, aluvalurunko neodymium magneetilla, 1" lasikuitu puhekelalla, Xmax ±2.5mm
4" paperikartio kumiripustuksella, ABS-muovirunko ferriitti magneetilla, 1.02" kupari puhekelalla, Xmax ±2mm
Diskantin rakenne
1.1" Tetolon (silkki) kalotti neodymium magneetilla ja äänenhajauttimella
1" Titaani (metalli) kalotti neodymium magneetilla
Tehonkesto Wrms/Wmax
50 / 100
50 / 100
Impedanssi Ohm
4
3
Herkkyys dB / 1W / 1m
89
87
Taajuusvaste Hz
90 - 23k
100 - 25k
Diskantin jakosuodin
Erillinen, ylipäästö 6dB/okt @ 6kHz
Johdossa, ylipäästö 12dB/okt @ 4kHz
Diskantin säätö
Katkaisija; 0, -3dB
Lisävastusjohto, ei ilmoitettu
Muuta
Plug&play liittimet, diskantin suuntauskupit, 2-puol teipit, jatkojohto
Plug&play liittimet, diskantin suuntauskupit


Audison, Ground Zero ja vakioelementit.


Asennus

Melko yksinkertainen ja vie aikaa noin puoli tuntia per puoli. F10/11 oviverhoilut on kiinni kahdella ruuvilla ja ovipeltiin menevillä nastoilla. Toinen ruuvi löytyy poikittaisen listan takaa ja toinen aukaisukahvan peitemuovin alta. Pitkä lista lähtee irti kampeamalla sitä ensiksi etupäästä mielellään muovisella verhoilunirroitustyökalulla. Alta paljastuu metallinen klipsi, jota täytyy alhaalta painaa yläviistoon ja samalla vetää listaa ulospäin. Klipsin voi myös liu'uttaa irti listasta painamalla listaa alaspäin mikäli klipsi ei meinaa tulla oven sisästä irti. Listan takapäässä on koukku ja lista irtoaakin helposti kun etupään klipsi on irti.

Kahvamuovin irroitus voi olla hieman haastavaa, koska se on kynsillä kiinni melko helposti rikkoutuvissa muovisissa vastakappaleissa. Yksinkertaisimmillaan muovi irtoaa painamalla ja kampeamalla ylöspäin vastakappaletta oikeasta kohdasta etuyläosasta, jonka jälkeen muovia ylöspäin nostaessa myös alapää irtoaa. Takapää irtoaa ihan vetämällä.


Alla muutama havainnollisvata kuva.


Kahden T30 torx ruuvin irroituksen jälkeen pääseekin jo kiskomaan ovipahvia irti. Paras paikka aloittaa on taempi alanurkka. Tässä kohtaa on välttämätöntä käyttää muovista työkalua, jottei oven metallipintaan tule vaurioita. Ensimmäistä kertaa irroitettaessa ovipahvi saattaa olla tiukassa ja joku nasta voi katketa. Tähän vaikuttaa paljon lämpötila, eli pakkasesta talliin ajettaessa ja hommaan ryhtyessä katkeamisriski on suurempi.

U-hahlolla oleva verhoilutyökalu on tässä kohtaa myös hyvä. Sen voi työntää nastan ympärille ja kammeta ensimmäiset ovipellistä irti. Tämän jälkeen vain riuska ote ja nasta kerrallaan kiskoo verhoilua irti ovesta.



Kun nastat ovat irti, lähtee oviverhoilu irti ikkunahahlosta nostamalla takapäästä ylöspäin ja vetämällä hieman taaksepäin. Verhoilun voi tämän jälkeen laskea makaamaan tuolin päälle, jolloin mitään muuta ei tarvitse irroittaa ja kaiuttimet pääsee näppärästi vaihtamaan. Jos haluaa verhoilut ottaa kokonaan irti täytyy kahvan vaijeri ja johtojen liittimet nypätä irti. Vaimennusmattoa voi tässä kohtaa liimailla sopiviin paikkoihin halutessaan.



Keskiäänikaiutin on kiinni kolmella mutterilla (8mm hylsy/lenkkiavain). Diskanttikolmio ja sen sisässä oleva diskantti irtoavat helposti kampeamalla ja uusi diskantti napsautetaan samalle paikkaa. Diskanteissa on ohjurinastat eli ei voi mennä väärin. Ground Zero erillissarjan suodin on toteutettu samalla tapaa kuin alkuperäinen, eli suodin on johdon välissä ja se tungetaan samaan paikkaan diskanttikolmion solumuovisisuksen koloon. GZ komponentit ovat kuitenkin isompia, eli hieman joutuu pakettia takaisin laitettaessa survomaan tai niputtamaan solumuovia hieman teipillä kiinni. Audisonin jakosuotimen voi laittaa 2-puoleisella teipillä oikeastaan mihin kohtaan vain, joka on verhoilunastoja alempana.


Alla taas muutama havainnollistava kuva.


Kun uudet kaiutinelementin ovat paikoillaan, laitetaan ovipahvi takaisin paikalleen käänteisessä järjestyksessä ja musa soimaan.


Testikuuntelu

Erillissarjojen vertailu tehtiin niin, että ensiksi kuunneltiin molemmat erikseen, jonka jälkeen toiseen oveen jätettiin GZ ja toiseen Audison. Vahvistimena toimi Match UP 7BMW, josta pystyy PC Toolilla mykistämään kaikki muut kanavat niin, että vain ovikaiuttimet soi. I-driven balancella ja sävynsäädöillä pelatessa ja kummallakin etupenkillä sekä kyynärnojalla istuen koitettin kuunnella erillissarjojen eroja.

Erillissarjat ovat soinniltaan hyvin tasaväkisiä. Sävyeroa tulee lähinnä diskanteista johtuen (metalli vs. silkki). Ground Zerojen titaanikalotti on aavistuksen terävämpi ja tietyissä kappaleisa tyypillistä kihinää oli aavistuksen havaittavissa. GZ diskantti myös toistaa paperilla hieman korkeammalle kuin Audisonin. Audisonin diskantti on taas vastaavasti sävyltään lämpöisempi, eikä siten rasita korvia pidemmässä kuuntelussa. Eron huomasi selvemmin, kun molemmissa ovissa oli saman mallin kaiuttimet, eikä niinkään kun kaiuttimet oli eriparia. Ero oli siis hyvin pieni. Nämäkin erot pystyy korjaamaan UP 7:n ekvalisaattorilla, josta tulee juttua myöhemmin, kunhan olemme päässeet sinuiksi mikrofonin ja säätöohjelmiston kanssa.

Yhteenvetona voidaan todeta, että molemmat erillissarjat ovat parasta mitä bemareihin saa. Audisonia tietysti puoltaa jämäkämpi midbasson rakenne ja hinta, mutta muuten kummankaan osalta ei voi hankinta mennä väärin.


Audisonin erillisarjaan kaupassa pääset TÄSTÄ.

Kaikissa BMW Audiokit paketeissa tulee mukana 4kpl mallikohtaisia oviklipsejä sekä 4kpl Silent Coat vaimennusmattoa. Kitteihin pääset TÄSTÄ.

Meidän kautta saa myös kaikki GZ kaiuttimet laittamalla sähköpostia.


-Audiokit


Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.