BMW penkinalus subwoofereiden asennus ja testaus

BMW penkinalus subwoofereiden asennus ja testaus

Bemareiden penkinalus subwooferit ovat yleisesti ottaen loistava ratkaisu BMW:ltä. Näin basso saadaan kuulumaan edestä äänen sulautuessa täydellisesti muiden kaiuttimien toistoon. Jälkimarkkinoilla on tarjolla useita eri vaihtoehtoja ja vähän vertailuja. Tässä testissä lähdimme aluksi vertailemaan Audisonin APBMW S8-2 vs Ground Zero GZCS 200BMW-SW plug&play elementtejä. Saimme  kuitenkin seuraavalle päivälle asennukseen hieman eri äänijärjestelmällä varustellun F11:sen, missä oli kiinni Match MW 8BMW-D:t, jotka vaihdoimme Ground Zeroihin ja täten pääsimme vertailemaan myös näiden kahden eroja.

Pääpiirteittäin markkinoilla olevia plug&play subbareita on kahdella eri rakenteella. Muun muassa Match, Rainbow, Blam, Vibe, Gladen, MB Quart, Jehnert, Ampire, Focal, MTX sekä vanhemmat Ground Zerot ovat perintellä rakenteella, joissa magneetti ja puhekela sijaitsevat kartion alapuolella. Monissa on myös käytetty samaa peltistä runkoa ja kartiokin näyttää samalta, vain brändi on eri. Rakenne näissä on melko kevyt ja  bemarin vakosubbaritkin painavat enemmän.

Vakiosubbareiden tapaan kartion yläpuolisella magneettiratkaisulla toteutettuja ovat esimerkiksi Audison, Eton, Audio System, B2 Audio, OE Audio, BavSound, Earthquake, Rockford Fosgate ja monet näistä tukeutuu samaan kiinalaiseen runkoon, mutta hieman erilaisilla elektroakustisilla parametreillä. Rockford Fosgate, Earthquake ja BavSound ovat Amerikkalaisia merkkejä, eikä niitä juuri löydä Euroopasta myynnistä tai jos löytää, niin hinta on aika suolainen. Italialainen Audison taas poikkeaa massasta omalla uniikilla designillä, kuten merkin muutkin BMW mallikohtaiset kaiuttimet. Audisonilla on myös vaihtoehtoina 2 tai 4 Ohmin versiot.


Vertailuelementtien tärkeimmät tekniset ominaisuudet:



Audison APBMW S8-2/4 (ovh. 339,80€ /pari)
Ground Zero GZCS 200BMW-SW (ovh. 349€ /pari)
Match MW 8BMW-D (ovh. 249€ /pari)
Runkorakenne ja magneetti
Alumiini + lasikuituvahvisteinen muovikomposiittirunko yläpuolisella neodymium magneetilla, Klippel-optimoitu
Teräs + muovikomposiittirunko  yläpuolisella neodymium magneetilla, Klippel-optimoitu
Teräsrunko alapuolisella neodymium magneetilla
Kartio ja ripustus
8" / 200mm prässätty paperikartio kumiripustuksella
8" / 200mm pinnoitettu paperikartio kumiripustuksella
8" / 200mm muovipinnoitettu paperikartio kumiripustuksella
Tehonkesto
150Wrms / 300Wmax
100Wrms / 160Wmax
200Wrms / 400Wmax
Impedanssi
2 / 4 Ohm
2 Ohm
2x2 Ohm
Puhekelan halkaisia
2" / 50mm
2" / 50mm
1.7" / 42.5mm
Taajuusvaste
40 - 500Hz (2 Ohm) / 35 - 500Hz (4 Ohm)
35 - 250Hz
35 - 250Hz
Herkkyyys
91dB (2Ohm) / 88dB (4Ohm) 1W / 1m
89dB / 1W / 1m
90dB / 1W / 1m
Xmax
+/- 7mm
+/- 7mm
+/- 4mm


Asennus

Subwoofereita on on kaksin kappalein yksi kummankin etupenkin alla. Joissain perus stereoissa on vain yksi elementti kuljettajan penkin alla, mutta paikka toiselle on valmiina apukuskin penkin alla, tosin ilman johdotuksia. Elementtien laatu myös vaihtelee hifipaketin tason mukaan. Perus stereoissa on 6.5" basso(t) ja siitä eteenpäin 8" laadun parantuessa aina B&O Sound Systemiin saakka.

Yleisesti ottaen penkkejä ei tarvitse ottaa autosta irti kun subbarit vaihtaa. Se toki helpottaa käsiksi pääsemistä, mutta riittää kun penkin säätää takimmaiseen asentoon selkänoja ylhäällä ja kaataa penkit nojaamaan takapenkkejä vasten.

Penkkien kiskot ovat neljällä T50 torx pultilla auton rungossa kiinni. Ensiksi penkit pitää ajaa aivan eteen ja avata taaempien kiskojen pultit. Tämän jälkeen penkki säädetään aivan taakse ja irroitetaan etummaiset pultit, jonka jälkeen penkki kipataan takapenkkejä vasten. Penkin sähköliitintä ei tarvitse ottaa irti.

Alta paljastuu muovinen suojaritilä, joka on neljällä T20 torx ruuvilla kiinni. Ritilän alla on elementti, joka on myös neljällä T20 ruuvilla kiinni kotelossa. Mattoa joutuu hieman raottamaan ympäriltä, jotta ruuveihin pääsee käsiksi. Tämän jälkeen subbarin voikin vetää irti paikoiltaan ja irroittaa liitin.



Elementtien rakenne

Vakioelementin rakenne on yllättävä jämäkkä, eikä sen sointikaan ole kovin huono. Se on kuitenkin suunniteltu soimaan HIFI (676) systeemin 200W vahvistimella, josta subbareille irtoaa 2x40W. Matalimmat taajuudet ja penkeissä tuntuva äänenpaine jää näillä uupumaan. Tehokkaammalla vahvistimella tilanne hieman paranee, mutta iskunpituus ja tehonkesto tulee nopeasti vastaan. Puhekela on vain noin 1" luokkaa, jonka huomaa takana olevan pölykupin koosta.

Audisonin ja GZ:n rakenne on samantyylinen kun vakioiden, mutta huomattavasti järeämpi. 14mm iskunpituudella saa jo kohtuu tukevat soundit aikaiseksi. Audisonin etukangas peittää kartion samanlailla kun vakioiden, antaen paremman suojan jaloissa kantautuvan hiekan ja kaatuvien nesteiden varalta. GZ on taas avoin. Audison on näistä parin millin erolla kaikista korkein, mutta mukana tulee 2 paksua irtotiivistettä, jotta korkeuden pystyy sovittamaan mahdollisimman moneen BMW-malliin. F10/11 ei lisätiivisteitä tarvitse käyttää, mutta toisaalta jälkeenpäin mietittynä niillä olisi saanut aavistuksen kotelon tilavuutta lisää, koska tilaa jäi reilusti myös yläpuolelle. Audisonin paketin mukana tulee myös 6kpl hieman pidempiä ruuveja per elementti, jotta kiinnitys lisätiivisteiden kanssa onnistuu.

Match taas on melko kevyen oloinen huolimatta joukon suurimmasta 200Wrms/400Wmax tehonkestosta. Sen iskunpituus jää vaatimattomaan 8 milliin. Matchissa ei myöskään ole mitään suojaa edessä, eli hiekka pääsee kalvon päälle pomppimaan GZ:n tavoin. Kaiuttimien päälle tulevassa ritilässä kuitenkin on kangassuoja, jonka pitäisi estää kaiken ylimääräisen pääsyn kartioiden päälle. Matchia irroittaessa hiekkaa kuitenkin löytyi ja vakioelementissäkin oli hieman jotain tahmeaa suojakankaan päällä, eli varmaan limsaa päässyt joskus kaatumaan lattialle.




Audisonissa ja Ground Zerossa on liittimen kolo on samantyylinen kuin vakiossa ja molempia mainostetaan plug&playnä. Ground Zeron kohdalla tämä ei kuitenkaan ihan pitänyt paikkaansa, vaan sekä auton liittimestä että kaiuttimen rei'ästä täytyi vuolla palat ohjurimuovia irti F10/11 tapauksessa, jotta liitin mahtui paikalleen. Audisonin liittimen paikka on taas täysin neliö, mahdollistaen sopivuuden mahdollisimman moneen malliin. Audisonin liittimessä on myös 4 nastaa vs Ground Zeron 2, eli joissain malleissa auton liitintä joutuu muokkaamaan, jotta GZ alkaa toimimaan. Toimenpiteestä löytyy ohjeet GZ:n paketin mukana tulevasta manuaalista.

Matchissa on perinteinen terminaali erillisellä liitinjohdolla, joka menee nätisti vakiotöpseliin kiinni. Terminaalista pystyy myös säätämään impedanssin 1 tai 4 Ohmin välillä, mutta ei 2 ohmia. Match onkin suunnitellut elementit niin, että niille saa Matchin omilla PP 62 ja PP 82 vahvistimilla syötettyä kaksi kanavaa per elementti. OEM setupissa tämä ratkaisu ei kuitenkaan ole hyvä muuta kuin Top-HiFi optiossa, jossa vakioelementit ovat 4 Ohm.


Kartioden erot Audison vs Ground Zero:


Testikuuntelut

Audison vs Ground Zero

Audison vs Ground Zero koekuuntelu suoritettiin siten, että toisen penkin alla Audison ja toisen GZ. Vahvistimena toimi Match UP 7BMW, joka antaa tehoa subbareille 2x160Wrms. Vahvistimesta pystyy myös DSP PC-Toolilla mykistämään kaikki muut kanavat, jolloin päästiin kuuntelemaan pelkästään subbareita yhdessä ja erikseen. Musiikkimateriaali vaihteli popista rokkiin ja bassoraitoihin.

Molemmat näistä ovat soinniltaan hyvin tasaväkisiä. Yhdessä soitettaessa ei eroa huomannut, mutta erikseen soitettuna GZ tuntui aavistuksen herkemmältä, vaikka paperilla tilanne on toisinpäin. Audison taas kuulosti aavistuksen kireämmältä, mutta syynä tähän saattoi olla uusi sisäänajamaton elementti, kun Ground Zerot olivat jo muutaman kuukauden soitetut. Ground Zerot päästivät enemmän lauluääntä läpi, vaikka tilanne on taajuusvasteen kohdalla paperilla toisinpäin. Syynä tähän taas saattaa olla Audisonin suojakangas, joka suodattaa ylempiä taajuuksia pois.

Äänenpaineen osalta molemmat ovat tasaväkisiä. Audisonin 150Wrms/300Wmax tehonkesto antaa aavistuksen enempi voimaa ääripäässä vrt. GZ:n 100Wrms/160Wmax, mutta normaalissa kuuntelussa tällä ei ole juurikaan eroa. Molemmat ovat erittäin hyviä subbareita ja huima parannus vakioihin. Tämä kuitenkin vaatii, että subbareille on myös antaa tehoa kuten tässä testissä. Auton vakiovahvistimella parannus jää pienemmäksi.


Alipäästösuotimen asetukset Matchin vakiosetupilla: Butterworth 12dB /okt @ 150Hz ja subsonic BW 24dB/okt @ 25Hz. Pientä korjausta 125 ja 200Hz kohdalla.


Match vs Ground Zero

Myöhemmin saatiin testiin myös Match MW 8BMW-D, jota verrattiin Ground Zeroon hieman erilaisella kokoonpanolla. Autona toimi identtinen 5-sarjan F11, mutta vahvistimena oli Helix G Four, jolla Matchit sai tehoa 2x80Wrms. Omistaja ei ollut tyytyväinen Matchien sointiin ja halusikin Ground Zerot tilalle. Matchien sointia vaivasi kumeus ja kovuus. Lisäksi kovempaa soitettaessa alkoivat kynnyskotelot rämisemään, jonka perusteella omistaja epäili, että jotain on irti. Kyseistä kokoonpanoa myös vaivasi tehonpuute, koska Matchit kestää paperilla huimat 200Wrms. Silti 80Wrms riitti siihen, että elementtien 8mm liikerata tuli nopeasti vastaan.

Ground Zerojen kanssa yllätykseksi kaikki räminä oli poissa ja toisto ulottui pehmeän napakasti paljon alemmaksi. Äänenpaineessa oli myös iso ero. Tehoa Helix G Four antoi 2 Ohmin Ground Zeroille 2x120Wrms, eli vahvistimesta saatiin parempi hyöty irti.


Tässäkin testissä Audison ja Ground Zero ovat lähes samalla viivalla äänenlaadun suhteen. Audisonissa kuitenkin tekniset ratkaisut ja asennettavuus ovat paremmalla tasolla. Yhteenvetona voidaan todeta, että kannattaa hankkia elementit, joiden rakenne on yläpuolisella magneetilla. Tällä ratkaisulla iskunpituutta saadaan huomattavasti enemmän matalien shallow-mount subbareiden kohdalla, joka on ratkaiseva tekijä äänenpaineen tuottamisessa. 


Audison Prima APBMW S8-2/4 löytyy kaupasta TÄSTÄ.

Ground Zero GZCS 200BMW-SW löytyy TÄSTÄ.


-Audiokit

Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.