BMW mielletään yleensä premium luokan autoksi, mutta perusaudio jättää melko paljon parantamisen varaa.
Kaiuttimina on yleensä 4kpl 4" keskiäänielementtiä etuovissa ja takana (ovissa, hattuhyllyllä tai katossa), sekä 6,5" bassot etupenkkien alla. Erillisiä diskantteja ei myöskään ole, eli niiden paikat puuttuvat etuikkunoiden sisälistoista ja takaa. Kaiutinelementit ovat halvan oloiset pienillä magneeteilla. Äänimaailma on täten melko lattea ja "loudnesmaisesti" ekvalisoitu. Myöskään erillistä vahvistinta ei ole, vaan keskusyksikkö eli soitin hoitaa koko homman ja kokonaisteho rajoittuu noin 100 Wattiin (n.4x15W todellista jatkuvaa).
Etupään kaiuttimet eli 4" ovikaiuttimet ja 6,5" bassot on rinnankytketty samoihin kanaviin, joten teho jakautuu näiden kaiuttimien kesken. Molemmat kaiuttimet ovat 4ohm ja rinnankytkettynä kokonaisimpedanssiksi tulee 2ohm, joka mahdollistaa hieman enemmän tehoa soittimelta. Mitään jakosuotimia ei kuitenkaan ole, eli bassot toistavat korkeita taajuuksia ja ovikaiuttimet matalia, jolloin suuremmalla voimakkuudella ovikaiuttimet särkevät helposti.
F-sarjalaisissa ja E9x LCI malleissa tämä rinnankytkentä tapahtuu bassojen 4-napaisissa liittimissä. Eli bassojen sisempiin pinneihin tulee signaali soittimelta, jotka sitten bassojen töpseleissä yhdistyvät ulompiin ja jatkavat matkaansa ovikaiuttimille. Tällöin vahvistimen kyktentään tarkoitetut johtosarjat ovat täysin plug&play ja niitä löytyy usealta valmistajalta esim:
Audio System HLAC BMW (yleismalli paksuilla tinatuilla johdoilla ja nylon sukalla)
Audison BiAmp 2 (mukana abikot mm. AP bit päätteiden kytkentään)
Ground Zero GZCS 4.0BMW-CONNECT (plug&play liittimet GZRA Micro Four vahvistimelle)
Focal Inside IW-BMW-IMP2.1 (plug&play liittimet Impulse 4.320 vahvistimelle)
Ja mikäli pelkät kaiuttimet vaihtaa parempiin ilman vahvistinta, niin suosittelemme -> Ovikaiuttimien ylipäästösuotimet
Johtosarjan kytkentä E9x bassoille
Pre Facelift E9x, sekä kaikissa muissakin E-korisissa n.2001 alkaen (E6x, E7x, E8x) rinnankytkentä tapahtuu kuitenkin johtosarjassa eikä bassojen liittimessä. Signaali tulee soittimelta kardaanitunnelia pitkin bassolle, josta se jatkaa hieman etenpäin basson ohi kuskin puolella lattiamaton alla johtosarjassa, ja haaroittuu puristusliittimillä bassoille ja oville. Apukuskin puolella haaroitus on heti basson vieressä ja helposti löydettävissä, mutta kuskin puolella täytyy hieman kaivaa ja leikata kangasteippiä auki johtosarjalta.
Ensiksi täytyy luonnollisesti kipata penkit takapenkkejä vasten (neljä T50 pulttia kiskoissa per penkki) sekä irroittaa kaiutinritilä ja kynnyskoteloiden muovit.
Kuva. Rinnankytkennät vasemmalla ja oikealla puolella.
Johdoista huomaa, että 2 paria on 1,5mm2 ja 1 pari 0,75mm2 paksuiset. Toiset paksummista tulee soittimelta ja toiset jatkaa bassoille, kun taas ohuemmat jatkaa ovikaiuttimille.
Eli nämä ohuemmat täytyy katkaista! Bemarin hifeissä on ruskearaidallinen on AINA miinus muista väreistä piittaamatta.
Samoin vahvistimen johtosarjasta täytyy naarasliittimestä katkaista uloimmat johdot, ja yksinkertaisesti pienellä kaiutinkaapelin pätkällä yhdistää nämä.
Kuva. Audiohellmanin AH-AMPC-BMW1 (ei valmisteta enää) johtosarjassa on valmiiksi irtopiuhat kyseiseen kytkentään, mutta bassot vaativat erilliset urosliittimet tai bassoissa oltava ruuviterminaalit.
Johtosarjan vienti konttiin vahvistimelle
Oikeastaan jo ennen bassojen kytkentää täytyy johtosarjat saada bassoille. Tämä onnistuu helpoiten irroittamalla takapenkki etureunasta ylöspäin kiskaisemalla ja työntämällä johtosarjat molemmin puolin suoraan maton alta penkkien alle elementtien viereen. Hommaa helpottaa, kun irroittaa takaoven kynnyslistat jolloin mattoa saa enempi raolleen. Sekä etu että takalistat ovat painonastoilla korissa kiinni, jotka yleensä jäävät koriin listat irti vetäessä. Nämä kannattaa muovisella haarukkatyökalulla irroittaa korista ja laitaa listoihin ennen kiinni laittoa.
Johdot jäävät jäävät maton alle eikä niitä huomaa paksun vaahtomuovieristeen takia. Etuna kyseisessä reitissä on se, että kaiutinjohdot ovat erillään auton omista virta ym. johdoista jotka kulkevat kynnyskoteloiden juuressa täten vähentäen riskiä mahdollisille häiriöäänille (laturin vinkuna ym.).
Takapenkin alta johtosarjat viedään kontille vasemman selkäosan takaa, joka lähtee irti reippaasti yläreunasta kiskaisemalla ja tämän jälkeen nostamalla. Monesti koriin jää kiinni muovinen iso "klipsi", joka täytyy siirtää pehmusteen takana olevaan U-rautaan ennen paikalleen laittoa.
Mikäli kyseessä on farmari, täytyy johtosarja kiskoa rautalangan avulla kontin vasemman posken taakse, jossa onkin irroitettava luukku. Sedanissa täytyy koko kontin sivuposki irroittaa, joka on usealla muovinastalla kiinni ja nastojen poiston jälkeen irtoaa alalaidasta "kiepauttamalla". Sedanissa on posken takana kaapelikourut, jota pitkin johtosarjat saa nätisti vietyä.
Tämän jälkeen vaan johtosarja vahvistimeen kiinni ja virta akulta sulakepesän kautta. Maadoitukselle on yleensä valmis paikka pyöränkaaressa, johon tulee muitakin johtoja ns. "maakampaan".
Johtosarjan kytkentä E6x
5-sarjan Pre Faceliftissä on rinnankytkentä toteutettu samalla tapaa, mutta johdot tulevat soittimelta kojelaudan alla ja haarautuvat bassoille/oville melko syvällä jalkatilassa maton alla. Kytkentä on mahdollista kaivaa esiin ja johtosarjan asennus toteuttaa vastaavasti kun E9x.
Toinen vaihtoehto on irroittaa oviliitin ja katkaista ovikaiuttimelle menevät johdot ja vetää uusi kaiutinkaapeli bassoille tulevaan johtosarjaan. Liitin on kiinni 8mm pultilla ja irtoaa karmista nostamalla/kääntämällä. Liittimessä on salpa, joka erottaa puoliskot toisistaan kun salpaa vetää ylöspäin. Ylimpänä on erikseen irtoava töpseli kaiuttimelle, joten kytkennän voi tehdä karmin ulkopuolella ja vetää sen jälkeen kaiutinkaapeli läpiviennistä kynnyslistojen alta vahvistimen johtosarjaan.
Kuva havainnollistaa parhaiten.
Kuva. E6x kynnyslistat ja jalkatilan sivumuovi irroitetuna johdon vetoa varten.
Muuta huomioitavaa
E6x/9x on tullut tehtaalta Professional ja Business soittimella ja ainoastaan Professional soitin on koodattavissa hifiksi. Perusaudiossa soitin antaa täydet tehot ja sisäinen ekvalisointi korostaa bassoja ja diskantteja loudnesmaisesti, jotta heikkolaatuisista kaiuttimista saadaan jonkinlainen ääni ulos. Molempiin soittimiin voidaan asentaan vahvistin johtosarjalla, mutta Business soittemella ilman koodausta PDC tutkat ja varoitusgongi kuuluvat tällöin melko voimakkaasti, koska ääni kiertää luonnollisesti vahvistimen kautta. Professional soitin taas on koodattavissa hifiksi, jolloin kyseiset äänet vaimentuvat samoin kun autossa olisi vakiovahvistin.
Mikäli asennus arveluttaa kysy tarjous -> info@audiokit.fi
- Kimmo / Audiokit
Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.