Huom! Kirjoitus on jo vanha ja näytöt kehittyneet. Koitamme tehdä uuden jutun lähiaikoina.
Bemareihin, kuten moneen muuhunkin automerkkiin on jo pitkään ollut saatavana Androidiin pohjautuvia näyttöjä vakioiden tilalle. Ensimmäiset versiot olivat kuitenkin hitaita ja bugisia, eikä näyttöpaneelien laadussakaan ollut hurraamista muun muassa heikon kontrastin ja heijastumien takia. Elektroniikan halventuessa ja käyttöjärjestelmän kehittyessä alkaa nykyiset Android 9/10 pohjautuvat HD IPS paneelilla varustetut olemaan jo harkinnan arvoinen sijoitus. Pelkästään jo suurempi, tarkempi ja tyylikkäämpi näyttö tuo modernimpaa näköä auton sisustaan, vaikkei suurta arvoa Android puolelle antaisikaan. Myös jos vanha näyttö on pikselivikainen tai kokonaan rikki, tulee Android näyttö huomattavasti halvemmaksi mitä alkuperäinen, ainakin uutena merkkiliikkeestä ostettaessa. Yksi suuri harppaus näyttöjen kehityksessä on siirtyminen Qualcomm Snapdragon 8-ydin prosessoreihin, mutta myös vanhemman sukupolven Rockchip PX6 6-ytimiset on nopeaksi ja toimiviksi todettu. Snapdragon on kuitenkin prosessoriarkkitehtuurin terävintä kärkeä ja samoja prosessoreita käytetään yleisesti matkapuhelimissa.
Näytön ostoa harkittaessa täytyy kuitenkin ymmärtää, että kyse ei ole täysin auton vakiojärjestelmään eli iDriveen integoituva laite paremmalla näytöllä ja lisäominaisuuksilla. Vaikka näyttö keskusteleekin CAN-väylän kanssa ja iDrive ohjain sekä rattinapit toimivat suurimmassa osassa toimintoja, niin kyse on rinnakkaisesta käyttöjärjestelmästä vakoon rinnalle. Vakio iDrive on 100% normaalisti käytettävissä ja kummallekin puolelle pääsee nopeasti Menu napin tai kosketusnäytön painalluksella. Yksi ehkä houkuttelevin asia suuremman näytön ja navigoinnin lisäksi on varmasti Bluetooth ominaisuus, mikä monista vanhemmista autoista puuttuu. Tässä kohtaa kuitenkin täytyy selventää, että ääni kiertää AINA AUXin kautta, eli AUX ominaisuus täytyy autosta löytyä ennestään, tai se pitää koodata. Se tarvitaanko 2xRCA/3,5mm ->3,5mm johto keskikonsolin AUX porttiin riippuu onko AUX kytketty suoraan soittimen taakse vai kiertääkö se COMBOX/MULF2-HI ohjainlaitteen kautta. Jos autossa on USB liitännät ja BT Audio Streamaus, niin peräkontista löytyy jompi kumpi ohjainlaite ja AUX johto vaaditaan. Muussa tapauksessa kytkentä tapahtuu näytön johtosarjassa soittimen takana, kuten uudemmat NBT soittimet. Vaihto AUXiin ja takaisin tapahtuu kuitenkin automaattisesti (valittavissa) järjestelmien välillä siirtyessä, mutta tällöin ei esimerkiksi radioo pysty kuuntelemaan samaan aikaan jos haluaa laitteen navigointiäänet kuulumaan. Äänenlaatu on nykyisissä malleissa aivan vastaava kun iDriven kautta ja lisänä on mm. ekvalisaattori.
Vakio iDrive, parkkitutkat, kamerat jne. toimivat täysin normaalisti! Eli laite on erinomainen päivitys jo pelkästään esteettisistä syistä ainakin, jos vakionäyttö on pieni 6.5"/8.8". Android puolta ei välttämättä tarvitse edes käyttää, eli laitteen saa käynnistymään normaalisti iDriveen (valittavissa).
Tekniset tiedot ja ominaisuudet
- Käyttöjärjestelmä: Android 9/10
- Prosessori: Qualcomm Snapdragon 625 Octa-core 2.1GHz 64bit
- Joitakin malleja Rockchip PX6 tai Snapdragon Quad-core
- Muisti: 4Gb RAM ja 64Gb ROM
- Näyttö: 8,8" / 10,25" IPS HD 1280x480 kosketusnäyttö
- Yhteydet: Wifi, Bluetooth, GPS, USB, 4G-LTE (paikka sim-kortille Snapdragon versioissa)
Näyttö ja käytännön suorituskyky
HD IPS paneeli näyttää hyvältä ja toimii hienosti. Kontrasti on huomattavasti vakionäyttöä parempi ja yhtään vaalentumaa ei tule, vaikka katsoo näyttöä aivan sivusta. Musta on todellakin mustaa eikä häiritseviä heijastumia juurikaan tule, vaikka pinta onkin kiiltävä. Näyttö käynnistyy Android puolelle käytännössä yhtä nopeasti kun vakio I-drivelle (valittavissa / muistaa edellisen tilan). Kosketusnäyttö on herkkä ja valikoissa siirtyminen tapahtuu nopeasti. Käytännössä näyttö toimii aivan kuten nykyaikaiset tabletit ja kännykät. Vaihto I-driven ja Android puolen välillä tapahtuu salamannopeasti ja onnistuu mm. koskettamalla näyttöä, painamalla menu painiketta 3sek, car info valikosta tai painamalla esim. radio/media/navi näppäintä mikäli siirtyy Android puolelta vakionäkymään. I-drive ohjainrulla toimii Androidin päänäkymässä ja valikoissa normaalisti, mutta Android asetuksiin tai sovelluksiin mentäessä ohjaus tapahtuu kosketusnäytöllä.
Valikot ja sovellukset
Päävalikko koostuu kolmesta sivusta, joissa kussakin on kaksi sovellusta. Siirtyminen valikoissa tapahtuu joko ohjainrullalla tai näyttöä pyyhkimällä.
Ensimmäisenä on Navigation ja Communication. Mukana tuleva navisovellus on iGO Euroopan kartoilla (Here) ja vaikuttaa toimivalta. Asetuksista löytyy jopa suomenkielinen puheohjaus/valikot, jotka pikaisella testauksella toimii ok, paitsi että osa valikoista on silti englanniksi. Lisenssi on alunperin ilmeisesti Israeliin ostettu, koska käynnistäessä tulee "Loading Israel", mutta laitteessa on koko Euroopan kartat, joten tällä ei sinänsä ole mitään merkitystä. GPS satelliitit löytyvät myös hyvin, mikäli GPS vastaanotin on asennettu kojelaudan päälle. Oletus naviohjelma on myös vaihdettavissa Google Mapsiin tai Wazeen (ladattava), mutta tällöin tarvitaan internet yhteys; joko puhelimesta wifi jako tai erillinen sim-kortti. Communication valikossa yhdistetään puhelin Bluetoothilla eli käytännössä handsfree puhelut ja musiikin streamaus vaikkapa Spotifystä.
Toisella sivulla on musiikki ja videosovellukset. Sisäiseen 64Gt muistiin on mahdollista ladata USB tikulta musiikkia ja videoita. Laitteessa on valmiina muutama huonolaatuinen demobiisi ja jokunen video. Videoissa on mm. 4K ja HEVC (H.265) formaatin pätkät, jotka demonstroi näytön nopeutta ja nykyaikaisia koodekinpurkuominaisuuksia. Kuva on terävä ja videot pyörii sulavasti.
Kolmannella sivulla on Car Info, josta pääsee vakio I-driveen, sekä Dashboard eli tämän jutun kansikuvana oleva mittaristo. Mittaristossa näkyvät nopeus- ja kierroslukumittarit, kello ja lämpötila, valojen/ovien tila ja turvavyön merkkivalo. Mittariston värimaailma on valittavissa.
Jokaisen sivun vasemmassa laidassa on pikavalikot musiikki ja navisovelluksiin, auton vakionäkymään, laitteen asetuksiin, sekä Android asetuksiin ja sovelluksiin.
Laitteen asetuksissa valitaan mm. peruutuskamera, oletus navisovellus, äänenvoimakkuus sävynsäätöineen (bass, alto, treble) ja kieli. Factory settingsiin pääsee koodilla 1314 ja täältä valitaan mm. vakionäytön koko, CAN väylän protokolla, vakiosoittimen merkki automaattiseen AUX vaihtoon (valittavissa) jne..
APPS painike vie taas perinteiseen Android sovellusnäkymään, josta löytyy kaikki esiladatut sovellukset ja jonne voi vapaasti ladata omia sovelluksia Google Play kaupasta.
Sekalaisia kuvia eri valikoista. Huom! Viimeisen kuvan Netflix ei ole Play kaupasta ladattavissa lisensoimattoman Androidin vuoksi, mutta vanha APK asennustiedosto löytyy netistä. Resoluutio tosin on huono.
Yhteydet
Näyttö sisältää Bluetooth moduulin (BC6), joten äänet on mahdollista siirtää laitteeseen käytännössä kaikista matkapuhelimista/tableteista/läppäreistä. Bluetooth paritus tapahtuu Communications valikosta ja yhdistämisen jälkeen Hands-Free toiminto on käytettävissä. Samassa valikossa on myös "BT music" painike, eli laitteeseen voi streamata musiikkia esimerkiksi Spotifystä ja soitettavat kappaleet näkyy näytössä. Spotify on myös asennettavissa suoraan omana sovelluksena, mutta käyttö vaatii luonnollisesti internet yhteyden joko puhelimesta wifi yhteyden jaon tai data-SIM kortin.
Snapdragon prosessorilla varustetut näytöt sisältävät SIM-korttipaikan ja tuetut taajuudet ovat osittain samoja mitä Suomessa, mutta aivan nopeita datasiirtoa ei laitteilla saavuteta. Toinen vaihtoehto on jakaa yhteys puhelimella ja yhdistää wifi Android asetuksista. Asetuksiin pääsee samanlailla kun puhelimissa pyyhkäisemällä näytön yläreunasta alaspäin tai menemällä settings valikon kautta. Internet yhteydellä laite päivittää automaattisesti olemassa olevat sovellukset ja mahdollistaa uusien lataamisen Google Play kaupasta, joka luonnollisesti vaatii Google tiliin kirjautumisen.
Puhelimen peilausta varten laitteessa on Easy Connect -sovellus, jolla peilaus onnistuu. Tämän käyttö vaatii saman sovelluksen asentamisen puhelimeen. Peilaus onnistuu langattomasti (wifi) sekä Androidilla että iPhonella, mutta Androidilla on mahdollista siirtää kuva myös USB:llä, jolloin puhelin latautuu samalla. Android Auto tai Apple CarPlay ominaisuus löytyy tällä hetkellä sisäänrakennettuna joistakin CCC malleista, mutta muihin malleihin tarvitaan USB-porttiin kytkettävä "mokkula", mikäli ominaisuudet haluaa käyttöön. Vastaavat toiminnallisuudet löytyy kuitenkin näytöstä sellaisenaan. Edullisempaan hintaan löytyy myös puhtaasti Carplay kosketusnäyttöjä, jotka toimivat aina puhelimen kanssa kimpassa.
Äänenlaatu
Tämä on varmasti yksi keskeisimpiä asioita, mikäli harkitsee laitteen ostoa. Monesta vanhemmasta bemarista puuttuu Bluetooth tai ominaisuus on ainoastaan puheluita varten. Vanhemmissa näyttöversioissa äänenlaatu oli ehkä yksi moitituin asia, mutta uusissa Snapdragon prosessoreilla varustetuissa laitteissa laatu on aivan alkuperäistä vastaava. Mutta kuten jo edellä mainittu, niin äänet kiertää aina AUXin kautta joko suoraan johtosarja kautta tai keskikonsoliin erikseen kytkettävällä johdolla.
Handsfree toimii myös ok, mutta sisäänrakennettu mikrofoni ei ole aivan parasta laatua. Mikäli autossa on vakiona BT handsfree kannattaa sitä käyttää oletuksena (valittavissa Factory asetuksista).
Lisävarusteet
Näytössä on kattavasti liitäntöjä äänen ja kuvan sisäänmenoon sekä ulostuloon. Kiinteänä johtosarjassa on etu+takakameroiden sisäänmenot, virta- ja can signaalien tulot kameroille, sekä RCA aux ulostulot. SIM-korttipaikka ja USB:t on erillisellä kaapelilla.
Mikäli autossa ei ole valmiina peruutuskameraa on semmoinen mahdollista asentaa hyvin edulliseen hintaan. Saatavilla on kahta eri kokoista mallia 11cm ja 17cm leveät. Kapeampi versio käy ainakin E6x/E9x ja leveämpi F-sarjalaisiin, mutta ei kaikkiin. Kamera on OE tyylinen ja asennetaan peräkontin aukaisukahvan tilalle. Molemmista versioista löytyy katkaisija kontin aukaisuun. Kapeassa versiossa on mikrokytkin valmiina, mutta leveässä täytyy vakiokahvasta irroittaa sisäkuori missä katkaisia on ja siirtää se kameraversioon.
Yksi havainnollistava kuva kameran kytkennästä löytyy -> KUVA.
Kytkenta selkeämmin: Keltainen VGA rear camera töpseliin ja kamerajohdosta tuleva punainen johdonpätkä näytöltä tulevaan ruskeaan (uusissa pinkkiin) irtojohtoon. Takana riittää kun kytkee VGA:n ja punaisen irtojohdon kameran plus johtimeen. Virta ja signaali siis kulkee samassa kaapelissa ja maadoitus tapahtuu VGA töpselissä. Yksinkertaista.
Kuva. Leveä 17cm peruutuskamera.
Kuva. Kapea 11cm kamera.
Päivitykset
Android puolen päivitykset latautuvat normaalisti aina kun näyttö on yhteydessä verkkoon.
Näytön oma Androidin päällä oleva käyttöjärjestelmä on myös mahdollista päivittää muistitikun kautta. Näyttöihin asennetaan tuorein saatavilla oleva versio tehtaalta, eikä uudemmissa välttämättä ole mitään eroa, joten tätä ei välttämättä tarvitse tai kannata tehdä. Päivityksessä on aina riski, että jotain menee pieleen ja takuu saattaa täten raueta. Mikäli järjestelmässä kuitenkin on jokin selkeä "bugi", niin kannattaa ottaa yhteyttä, niin katsotaan kuinka homma hoituu. Tällä hetkellä tuorein järjestelmäversio on 3.5.7
Käynnistyksen bootanimation eli käynnistys animaatio ovat myös ladattavissa muistitikun kautta.
Hyvä keskustelu laitteen päivittämisestä, modaamisesta ja ominaisuuksista löytyy: https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1639676 (Android 9 ketju. Alussa linkki Android 10 keskusteluun)
Kuva. Käyttöjärjestelmän versio. Huom! System Recoveryä ei pidä missään nimessä tehdä, koska se poistaa kaikki esiasetetut ohjelmat mm. iGo navigaation.
Asennus
Asennus on melko suoraviivainen toimenpide ja HU irroituksesta (Head Unit = soitin) löytyy monelle eri mallille Youtubesta ohjeet. Johtoja laitteessa on jonkin verran ja asennus voi vaikuttaa sekavalta, mutta liittimet sopivat paikalleen käytännössä yhdellä tapaa. Osassa näytöistä tulee mukana erillinen tietokone purkki eli "Split machine". Tämän mahduttaminen kojelaudan sisään on joissain malleissa hieman haastavaa ja saattaa vaatia hanskalokeron irroittamisen. Mikäli autossa on vakiona 1DIN kokoinen vakiosoitin (HU_ENRY, CHAMP, CHAMP2, M-ASK), niin asennus on yleensä helpompaa, koska Split machine mahtuu soittimen ylä- tai alapuolelle. 2DIN kokoisen "Professional" soittimen kanssa asennus vaatii miettimistä ja etenkin johtosarjan Quadlock T-adapterit ovat vaikea saada mahtumaan soittimen taakse. Joissain tapauksissa auttaa, kun sahaa soittimen muovikehyksestä palan pois toisesta nurkasta.
Itse näytön vaihto on helppo kun kojelaudan paneelit ovat irrotettu. Tähän astisista asennuksista näytöt istuvat hyvin ja antavat paljon modernimman ilmeen sisustaan. Etenkin E-sarjan X5/X6 näyttö on iso parannus vakioon, koska tulee pois syvennyksestä kojelaudan eteen F3x ja G-sarjalaisia vastaavaa tyyliin.
Tärkeä muistaa! Quadlock T-adapteria asennettaessa täytyy MOST-liitin (2 kovaa vihreää kuitua) siirtää auton alkuperäisestä liittimestä näytön johtosarjan liittimeen, joka kytketään soittimen taakse.
Asennusaika on 2-3h vakiosoittimesta ja erillisestä AUX johdon tarpeesta riippuen.
Kuva. F1x CIC sarja (vanha versio erillisellä tietokonepurkilla).
Kuva. F1x asennusvaiheita. Split machine kannattaa pehmustaa esim. BiPlastilla ja tässä tapauksessa laite mahtui oikeaan ylänurkkaan. Huom! Oikean ylänurkan kuvassa olevaa I-drive Control johtoa ei kytketä.
AUX johto täytyi tämän CIC:n tapauksessa vetää keskikonsoliin.
Kuva. F31 asennus. F3x NBT versiossa äänet toimivat suoraan johtosarjan kautta, eli erillistä AUX johtoa ei tarvitse vetää.
Kuva. E70 X5 asennus.
Apple CarPlay ja Android Auto yksiköt
Mikäli vakionäyttö riittää ja haluaa ainoastaan Apple CarPlay tai Android Auto ominaisuudet käyttöön, on mahdollista asentaan erillinen yksikkö näytön ja soittimen väliin. Yksiköitä on saatavana vanhemmalle CIC I-drivelle ja uudemmalle NBT:lle (LVDS videokaapelin liitin ratkaisee).
Yksikössä ei ole Android käyttöjärjestelmää, mutta puhelimen liittämisen jälkeen kaikki audion striimaukset ja navin käytöt onnistuu puhelimen avulla. Johtosarjasta löytyy myös kameraliitännät ja USB. Asennus on vastaava kun näytöllä, mutta ilman näytön vaihtoa. Ääni kiertää nyös AUXin kautta, joten kannattaa kokeilla toimivuus ennen paneelien takaisin laittoa.
Moduulit verkkokaupassa: https://www.audiokit.fi/tuote/apple-carplay-android-auto-wifi-moduuli-cic-nbt
Yhteenveto
Erittäin asiallisia laitteita jo pelkästään ulkonäön takia. Audiokit demoautossa F11 CIC on näyttö ollut tätä kirjoittaessa noin 3kk paikallaan eikä mitään ongelmia ole ilmaantunut. Näyttöä ja sen ominaisuuksia on mahdollista tulla paikan päälle ihmettelemään erikseen sovittaessa.
Verkkokaupan puolelta löytyy yleisimmät mallit: https://www.audiokit.fi/tuoteryhma/android
Mikäli omaan autoosi ei löydy, niin kannattaa kysyä: info@audiokit.fi
Uusia malleja tulee jatkuvasti lisää ja vanhoja poistuu, joten tilanne voi olla kuukauden päästä jo eri. Esimerkiksi äskettäin (23.3.-20) E7x CCC ja E6x/E9x CCC mallit päivittyivät sisäänrakennetulla Android Auto ja Apple CarPlay ominaisuuksilla ja valikoimaan tuli F3x CIC versio. Tämän takia emme myöskään pidä kovin suurta varastoa vaan laitteita tilataan menekin mukaan. Yleensä laite saadaan 1-2 vkon sisällä tilauksesta riippuen löytyykö Saksan varastosta.
Aivan varmasti kaikki yksityiskohtia/ominaisuuksia ei tässä blogikirjoituksessa muistunut mieleen. Havaintoja ja kyselyitä voi laittaa sähköpostitse.
- Kimmo / Audiokit
Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.