Tässä kerromme hieman, millä eri hifi-varustetasoilla bmw:t varustellaan tehtaalla. Kaiuttimien soveltuvuus on pääosin automallikohtaista, mutta vahvistinta päivittäessä täytyy tietää hifien lähtötaso. Esimerkiksi Business tai Professional keskusyksikkö ei kerro hifien tasosta, vaan navigaattorin / I-Driven ominaisuuksista. Kaiuttimien määrä, I-driven säädöt ja vahvistimen löytyminen peräkontista taas kertoo. Netistä löytyvillä VIN-dekoodereilla myös saa selville audion varustekoodin. Linkki yhteen sellaiseen tämän artikkelin lopussa.


Perus (stereo)

Audio optio: ei mitään


Perus/standardi systeemi on lähtökohtaisesti, ellei mitään optiota ole tilattu autoa ostettaessa.

Ekvalisaattorin asetukset: Basso / diskantti, Fader eteen / taakse, Balance vasen / oikea

Kaiuttimina on yleensä 4kpl 4" keskiäänielementtiä etu- ja takaovissa, sekä 6,5" basso(t) etupenkkien alla. Erillisiä diskantteja ei myöskään ole, eli niiden paikat puuttuvat etuikkunoiden sisälistoista, sekä takaa ovista/hattuhyllyltä/katosta. Kaiutinelementit ovat halvan oloiset löysillä kalvoilla ja pienillä magneeteilla. Äänimaailma on täten melko lattea ja vahvasti "loudnesmaisesti" ekvalisoitu. Myöskään erillistä vahvistinta ei ole, vaan keskusyksikkö eli soitin hoitaa koko homman ja kokonaisteho rajoittuu noin 100 Wattiin. Uutisten kuunteluun ihan ok, mutta musiikkia kuunnellessa säröytyy herkästi volumea nostettaessa.

Päivityksen suhteen perushifit on hieman haastavat, koska peräkonttiin ei tule mitään johtoja, vaan kaikki menee suoraan keskusyksiköltä kaiuttimille. Ovikaiuttimet ja penkinalus bassot on myös kytketty rinnan, eli nämä pitäisi johtosarjalla erottaa, jotta päästäisiin säätämään bassojen taso ja jakosuodatus erikseen. Plug'n'play vaihtoehdoissa täytyy keskusyksikkö irroittaa ja laittaa BMW quad-lock liittimellä varustettu vahvistin väliin. Erinomainen vaihtoehto on esimerkiksi Matchin PP 41DSP, jossa on valmiit säädöt eri automalleille, tai Match M 5DSP joka vapaasti säädettävissä ja lisäkanava subwooferille. Kaiuttimet vaihtamalla esimerkiksi Audisonin koaksiaaleihin ja subbareihin saadaan setupista vieläkin kirkkaampi ja täyteläisempi ääni ulos. Löytyy meiltä myös pakettina.

Suosittelemme myös harkitsemaan ikkunalistojen vaihtoa diskanttipaikoilla varustettuihin versioihin, jolloin koaksiaalien tilalle saa laitettua erillissarjat. Listat ei merkkiliikkeestäkään ostettuna maksa montaa kymppiä per puoli. Esimerkiksi F10/11-korisessa vaihtuvat vain diskanttikolmiot, jotka ovat vieläkin halvemmat.

Huom. perushifit on hieman loudnesmaisesti ekvalisoitu vakiosoittimien vähäistä antotehoa kompensoidakseen. Soittimen kuitenkin pystyy koodaamaan HiFi:ksi (676). Tällöin signaalista tulee linjatasoinen, jonka taajuusvaste on suora. Signaali on kuitenki balansoitu eikä juuri mitkään nykyvahvistimet tunnista tätä. Ratkaisuna on joko etsiä sellainen vahvistin joka tunnistaa tai laittaa väliin esim. DLS:n linjamuuntimen jossa kyseinen ominaisuus löytyy.


HiFi

Audio optio: S676A / S674A*


HiFi systeemi on jo huomattava parannus varustettuna diskanteilla (yleensä 2), sekä 6-kanavaisella noin 200W tehoisella vahvistimella sekä paremmilla 8" penkinalusbassoilla. Ekvalisaattorin asetuksissa joutuu silti tyytymään samoihin bass/treble, fader ja balance, kuten perus audiossa. Korkeamman mallisarjan autoissa (esim. F10/11 5-sarja) kokonaisuus sisältää myös 2-tie keskikanavan kojelaudassa sekä diskantit myös takana. Tästä systeemistä lähtee jo huomattavasti enemmän ja kirkkaampaa ääntä vahvistimen ja korkeampilaatuisen keskusyksikön ansiosta, josta tuleva signaali on myös puhtaampaa. Kaiuttimien laatu on myös huomattavasti parempi kuin perustasossa, mutta jättää jonkun verran parantamisen varaa.

Kyseinen optio on kuitenkin helpoin ja paras päivittää jälkiasennus vahvistimella ja kaiuttimilla. Esimerkiksi Match UP 7BMW DSP-vahvistin sopii heittämällä vakiovahvistimen paikalle, ja Audiotec-Fischerin kotisivuilta saa ladattua autokohtaiset DSP-asetukset. Paremmat 2-tie erillissarjat on myös helppo vaihtaa olemassa olevien diskanttipaikkojen takia. Löytyy myös meiltä edullisempaan pakettihintaan tästä.

*Vaikka S674A on brändätty Harman-Kardoniksi, on speksit kutakuinkin samat kuin perus HiFissä, sisältäen vain enemmän kaiuttimia.



Top-Hifi (Harman-Kardon, Logic 7)

Audio optio: S688A / S677A


Top-HiFi on paras ns. standardi vaihtoehto, jonka saa vielä tehdastilauksena kohtuurahaan. Uudemmissa malleissa Top-HiFi on brändätty Harman-Kardoniksi ja vanhemmissa nimi vaihtelee mm. Logic 7 / Individual audio / Enhanced premium. Kokoonpano kaikissa nimestä huolimatta on hyvin samanlainen.

Tässä setupissa on yllättävän paljon kaiuttimia, yleensä 16. Kaksi 8" penkinalus bassoa sekä 7 keskiääntä ja diskanttia, joista yksi 2-tie on keskiäänenä, kaksi etuovissa ja neljä takana ovissa + hattuhyllyssä/katossa.

D-luokassa toimiva 600W DIRAC vahvistin on 10-kanavainen, joista 9 on käytössä, ja se kytkeytyy keskusyksikköön optisella kaapelilla MOST väylään. I-driven valikosta löytyy myös kattava ekvalisaattori ja surround -äänen valinta.

Kyseinen optio on kuitenkin vahvistimen osalta vaikeasti päivitettävä, koska signaali tulee vahvistimelle valokuitua pitkin ja vahvistettu kaiutintasoinen signaali on liian voimakas (jopa 30V) kytkettäväksi "high input" sisääntuloa ottaville jälkiasennus vahvistimille. Joitakin poikkeuksia on esim. Audisonin uusi Prima APBX 10 AS aktiivisubbari todistetusti toimii. D-luokan päätteen signaali on myös sellaista, ettei auto-start ominaisuuksilla varustetut vahvistimet yleensä herää eli lisävahvistin tarvitsee erillisen herätevirran sulakerasialta. Erillisellä ja laadukkaalla linjamuuntimella (esim. DLS HLC 4.2) lisävahvistimen lisäys kuitenkin onnistuu varmasti, jos haluaa esimerkiksi penkinalus bassoille enempi tehoa. Suosittelemme kuitenkin tyytymään pelkästään parempien kaiutinelementtien vaihtoon. Huom. subwoofereiden täytyy Top-Hifin päivitykseen olla 4 Ohm, koska pienempi kuorma laittaa vahvistimen vikatilaan hieman kovempaa soitettaessa!

 

Bang & Olufsen

Audio optio: S6F2A



Bang & Olufsen tarjoaa premium audion tiettyihin high-end malleihin, pääsäänöisesti 5, 6, 7-sarjoihin, sekä X5/6 malleihin (sekä M-mallit). Se tarjoaa paremmat B&O kaiuttimet, 1200W vahvistimen sekä joitain lisäominaisuuksia I-driveen. Kokonaisuuden erottaa hopeanvärisistä brändätyistä kaiutinritilöistä ja muun muassa keskiääni nousee kojelaudassa ylös auton käynnistäessä ja diskantit ovat valaistut.

Kaiuttimien sijoittelu on muuten sama kuin Top HiFissä, mutta vahvistimessa on kaikille 16 kaiuttimille oma kanavansa.

Kyseiseen setuppiin emme suosittele minkäänlaisia muutoksia jo pelkän yli 5000€ ostohinnan ja jälkimarkkina-arvon takia.


Oman autosi hifi-opition voit tarkistaa alustanumeron 5:n viimeisen numeron mukaan esimerkiksi TÄSTÄ.


Kaiuttimien vakiosijoittelu (Top-HiFi):