Tässä kerromme hieman, millä eri hifi varustetasoilla E6x/9x/vastaavan sukupolven ja näistä uudemmat F- ja G-sarjan BMW:t varustellaan tehtaalla, sekä kuinka näitä on mahdollista parantaa. Kaiuttimien soveltuvuus on pääosin automallikohtaista muutamalla vaihtoehdolla, mutta vahvistinta päivittäessä täytyy tietää hifien lähtötaso. Esimerkiksi Business tai Professional keskusyksikkö ei välttämättä kerro hifien tasosta, vaan soittimen, navigaattorin / I-Driven ominaisuuksista. Kaiuttimien määrä, I-driven säädöt ja vahvistimen löytyminen peräkontista taas kertoo. Netistä löytyvillä VIN-dekoodereilla myös saa selville audion varustekoodin. Linkki yhteen sellaiseen tämän artikkelin lopussa.

P.S Vihreällä lihavoiduista teksteistä pääset suoraan kyseisen tuotteen tai artikkelin sivuille.


Perus audio (stereo)

Audio optio: ei mitään


Perus/standardi systeemi on lähtökohtaisesti, ellei mitään hifioptiota ole tilattu autoa ostettaessa.

iDriven tai soittimen asetukset: Basso / diskantti, Fader eteen / taakse, Balance vasen / oikea.

Kaiuttimina on 4kpl 4" keskiäänielementtiä etuovissa ja takana korimallista riippuen takaovissa, hattuhyllyllä tai kontin katossa. Kaikista löytyy myös 6,5" bassot* etupenkkien alla. Erillisiä diskantteja ei myöskään ole, eli niiden paikat pääosin puuttuvat etuikkunoiden sisälistoista/kolmioista, sekä takaa ovista / hattuhyllyltä / kontin katosta. Joissakin malleissa esim. E6x, E7x, F15/16 diskanttipaikat löytyy, mutta ovat tyhjät.

Kaiutinelementit ovat halvan oloiset pienillä magneeteilla. Äänimaailma on täten melko lattea ja "loudnesmaisesti" ekvalisoitu, eli bassoja on heikkolaatuisten elementtien takia korostettu n.100Hz taajuusalueella ja korkeita taas kauttaaltaan diskanttien puuttuessa. Myöskään erillistä vahvistinta ei ole, vaan keskusyksikkö eli soitin hoitaa koko homman ja kokonaispiikkiteho rajoittuu noin 100 Wattiin (n. 4x15Wrms todellista jatkuvaa). Etukanavien tehot on vielä jaettu ovikaiuttimien ja penkinalusbassojen kesken, koska nämä ovat rinnankytketty, mutta toisaalta soitin antaa hieman enemmän tehoa 2ohm kokonaiskuormaan (4ohm keskiäänet ja 4ohm bassot). Perusaudio on hiljaa kuunneltaessa riittävä, muuta korkeammilla voimakkuuksilla ääni säröytyy herkästi etenkin jos bassot on tapissa, koska samat taajuudet tulee myös ovikaiuttimille jotka eivät kestä tätä (ylipäästösuotimien lisäys auttaa hieman).

Päivityksen suhteen perusaudio vaatii hieman työtä, koska peräkonttiin ei tule mitään johtoja, vaan kaikki menee suoraan keskusyksiköltä kaiuttimille. Koska ovikaiuttimet ja penkinalusbassot ovat kytketty rinnan, niin nämä on hyvä erottaa johtosarjalla ja asentaa 4-kanavainen vahvistin ja mielellään sellainen, missä on kaiutintasoiset sisäänmenot (Hi-Level input), jolloin ei tarvita erillistä linjamuunninta (5-kanavainen toimii myös, jos haluaa lisätä subwooferin). Tällöin molemmille vahvistimen kanavapareille (bassot ja etuovet) päästään säätämään tasot ja suotimet erikseen. Monissa vahvistimissa on myös optiona tasonsäädin, jolloin penkinalusbassojen voimakkuutta pystyy säätämään kuljettajan paikalta.

Vahvistimen myötä on myös parempi vaihtaa heikkotasoiset vakiokaiuttimet parempiin, koska lisääntyneen tehon takia on suuri riski, että vakiokaiuttimet ja etenkin bassot hajoavat. Valmiita päivityspaketteja löytyy -> Perusaudion päivityspaketit. F- ja G-sarjalaisissa perusaudion parannus johtosarjalla ja vahvistimella on lähestulkoon plug&play, koska rinnankytkentä tapahtuu bassojen liittimissä. Vahvistimen päässä täytyy luonnollisesti osata kytkeä inputit ja outputit, sekä säätää tasot ja suotimet kohdilleen. Alkupään E-sarjalaisissa rinnankytkentä tapahtuu auton johtosarjoissa, ja siihen löytyy blogin puolelta ohje -> LINKKI.

Täydelliseen päivitykseen takakaiuttimet mukaan lukien (+keskikaiutin optiona) on myös vaihtoehto. Tämä vaatii soittimen eli head unitin irroituksen, jonka takaa vedetään quadlock adapterilla -> johtosarja konttiin Match UP 7BMW:lle (tai UP 7DSP:lle). Tällöin penkinalusbassot täytyy johdottaa erikseen vahvistimelle. Tästä löytyy myös blogin puolelta kirjoitus.

Budjettipäivityksenä pelkät kaiuttimet toki voi vaihtaa parempiin esim. koaksiaaleihin ja 8" bassoihin, jolloin perusaudiosta saadaan kirkkaampi ja hieman täyteläisempi ääni ulos. Bassojen täytyy olla minimissään 3ohm versiot rinnankytkennän takia, koska vakiosoitin ei kestä kovin paljoa alle 2ohm kuormaa ja saattaa hajota. Suosittelemme kuitenkin vahvistimen lisäämistä ja tämän toki voi tehdä myös jälkeenpäin, mutta suoraan 2ohm bassot asentamalla saadaan vahvistimesta enempi tehoa irti.

Erillissarjan asennus vaatii aina diskanteille paikat ellei halua muokata sellaisia itse. Osassa korimalleista ovien sisänurkissa on erilliset diskanttikolmiot, osassa täytyy vaihtaa koko sisäpuolen ikkunaa kiertävät listat ja osassa diskantin paikka on ovessa. HiFi ja Harman Kardon alkuperäislistoja löytyy -> LINKKI (tilattavissa myös muihinkin korimalleihin).

Perusaudio on loudnesmaisesti ekvalisoitu vakiosoittimien vähäistä antotehoa kompensoidakseen. Kaikki F-sarjalaiset, sekä E-sarjalaisten CCC/CIC (Professional) soittimet kuitenkin pystyy koodaamaan HiFi:ksi (676). Tällöin signaalista tulee suora ja äänenlaatu paranee kun perään kytketään vahvistin. Vahvistimessa täytyy olla kaiutintasoinen sisäänmeno auto-startilla, jolloin erillistä herätettä ei tarvita. Ilman vahvistinta HiFiksi koodaus heikentää äänenvoimakkuutta huomattavasti, eli tätä ei kannata ilman vahvistinta tehdä. Yksi vaihtoehto on lisätä pelkkä subbari haaroittamalla signaali penkinalusbassoilta aktiiviselle linjamuuntimelle esim. Helix AAC.3 tai suoraan soittimen takaa Audio System HLC2 plug&play linjamuuntimella, jossa RCA-lähdöt (emme suosittele halpoja passiivimuuntimia herätteen puuttumisen, heikon äänenlaadun ja mahdollisten ongelmien takia).

Eri vakiosoitinmallit ja koodausmahdollisuudet sivun lopussa.

Huom! Takakaiuttimilta ei saa subwooferille signaalia, koska soitin leikkaa alimmat taajuudet pois.

*E9x LCI 9/09 ja uudemmissa basso löytyy vain kuljettajan penkin alta, mikäli soittimena Radio BMW business CD (varustekoodi S662A). Tällöin bassojen päivittäminen vaatii alkuperäisen bassokotelon hankkimisen apukuskin penkin alle. Kaiutinsignaali täytyy myös haaroittaa ovelle menevältä liittimeltä, koska bassolle ei tule johtosarjaa.

- E6x/7x perusaudiossa on tyhjät diskanttipaikat. Monista malleista löytyy myös paikka keskikaiuttimelle, mutta vaatii paneelin/ritilän vaihdon HiFi versioon.

- F-korisissa 5-sarjaa pienemmissä on penkinalusbassot liimattu kevytrakenteisiin ABS-muovisiin koteloihin. Elementit on mahdollista raksauttaa ruuvimeisselillä irti ja vaihtaa paremmat tilalle ruuvinreiät poraamalla, mutta tällöin täytyy kiinnittää huomioo elementin valintaan, koska kotelon muodon takia suurimmassa osassa jälkiasennusbassoista terminaalin kanta ottaa kotelo pohjaan kiinni. Uusien bassojen täytyy olla joko ruuviterminaaleilla esim. Audio System AX 08  tai uudet Audison S8, jossa tämä on otettu huomioon nostamalla terminaalin kanta ylemmäs. Helpoin tapa on hankkia HiFi kotelot mihin mahtuu kaikki aftermarket bassot ja joiden rakenne on myös huomattavasti tukevampi jolloin bassontoistosta tulee parempi.


HiFi

Audio optio: S676A / S674A*


HiFi systeemi on jo huomattava parannus varustettuna erillissarjoilla (2-5 diskanttia lisää*), sekä 6-kanavaisella noin 200W tehoisella vahvistimella sekä paremmilla 8" penkinalusbassoilla (poikkeuksena E6x CCC I-drivella, joissa on ainoastaan 2-kanavainen vahvistin bassoille. CIC I-drivessä vahvistin on 7-kanavainen). Ekvalisaattorin asetuksissa joutuu silti tyytymään samoihin bass/treble, fader ja balance, kuten perus audiossa. Korkeamman mallisarjan autoissa (esim. F10/11 5-sarja) kokonaisuus sisältää myös 2-tie keskikanavan kojelaudassa sekä diskantit myös takana. Tästä systeemistä lähtee jo huomattavasti enemmän ja kirkkaampaa ääntä vahvistimen ja hieman parempilaatuisten kaiuttimien ansiosta. Soittimelta tuleva signaali on myös korostamaton.

Kyseinen optio on helpoin päivittää paremmalla vahvistimella ja kaiuttimilla. Esimerkiksi Match UP 7BMW DSP-vahvistin plug&play vakiovahvistimen paikalle ja Audiotec-Fischerin kotisivuilta saa ladattua autokohtaiset DSP-asetukset. Vahvistimen lisäksi etenkin penkinalusbassot kannattaa vaihtaa paremmiksi, koska lisäteho ei tuo kovin paljoa lisää äänepainetta vakiobassojen pienen iskunpituuden takia. Paremmat 2-tie erillissarjat on myös helppo vaihtaa olemassa olevien diskanttipaikkojen takia. Kauttimia löytyy edullisempaan pakettihintaan tästä. Järjestelmä on myös mahdollista säätää mittalaitteistolla kohdalleen (stereokuvan kohdistus ja ekvalisointi pink noisella).

Mikäli peräkonttiin tulee kuituyhteys tai autosta löytyy Combox (BT streamaus ja USB portit), niin Professional soittimen pystyy koodaamaan Top-HiFiksi ja haaroittamaan digitaalisen signaalin MOST-X adapterille, jolloin iDriveen tulee ekvalisaattori ja signaali kulkee täysin digitaalisena vahvistimelle. Tästä löytyy blogista juttu -> LINKKI. (Pelkkä koodaus Top HiFiksi ei onnistu ilman dekooderia, koska  tällöin signaali mykistyy soittimen analogisista lähdöistä).

*Vaikka S674A on brändätty Harman Kardoniksi, on speksit kutakuinkin samat kuin perus HiFissä, sisältäen vain enemmän kaiuttimia. 1- ja 2 sarjalaisissa tulee diskantit vasta 674 hifeissä, eli 676 ne puuttuvat. BMW i3 HArman Kardon hifeillä sisältää myös vahvistimen analogisilla sisääntuloilla (Match UP 7BMW yhteensopiva), mutta näissä on diskantit.

Huom! Uusiin n.2019-> G-sarjan autoihin on tullut päivitys HiFi 676 option osalta kun iDrive on uusi 7 versio. Match UP 7 vahvistimen vaihto vaatii lisäksi uuden johtosarjan ja lisäkortin vahvistimeen (Match UP 7DSP). Lisätietoja Audiotech-Fischerin esitteestä -> LIITE.


Top-Hifi / HiFi System Professional DSP (Logic 7, Harman-Kardon, Individual Audio)

Audio optio: S677A / S688A / S752A


Top-HiFi on paras ns. standardi vaihtoehto, jonka saa vielä tehdastilauksena kohtuurahaan. Uudemmissa malleissa Top-HiFi on brändätty Harman Kardoniksi ja vanhemmissa nimi vaihtelee mm. Logic 7 / HiFi System Professional DSP / Individual audio / Enhanced premium. Kokoonpano kaikissa nimestä huolimatta on hyvin samanlainen. Individual audiossa tosin vahvistin on suurempitehoinen ja penkinalusbassot ovat 8 ohm impedanssilla.

Tässä setupissa on yllättävän paljon kaiuttimia, yleensä 16. Kaksi 8" penkinalus bassoa sekä 7 keskiääntä ja diskanttia, joista yksi 2-tie on keskiäänenä, kaksi etuovissa ja neljä takana ovissa + hattuhyllyssä / katossa.

D-luokassa toimiva 600W DIRAC vahvistin on 10-kanavainen, joista 9 on käytössä, ja se kytkeytyy keskusyksikköön optisella MOST väylällä. I-driven valikosta löytyy myös kattava ekvalisaattori ja surround -äänen valinta.

Kyseinen optio on vahvistimen osalta hieman arvokas päivitettävä 9-kanavan ja edellä mainitun väyläsignaalin takia. Audiosignaali on kuitenkin mahdollista purkaa MOST-X dekooderilla, jonka perään saa kytkettyä optisella sisäänmenolla varustetun Match UP 10DSP vahvistimen (myös Match UP 8DSP toimii, jos kytkee toiset takakaiuttimet yhteen kanavaan). Vahvistimen päivitykseen löytyy myös valmis ReAmp päivityspaketti, jonka mukana tulee kaikki tarpeellinen eikä auton johtosarjoja tarvitse pilkkoa. Tästä löytyy myös blogin puolelta artikkeli. Match UP 10DSP:n perään on myös helppo toinen vahvistin tai aktiivisubbari RCA ulostulon ansiosta, joka on myös DSP:llä säädettävissä. Etenkin jos vanha on rikki, niin vahvistimen päivitys parempaan on erittäin perusteltua, koska uusi vakiopääte maksaa halvimmillaankin yli 1500€.

Mikäli haluaa pelkästään hieman lisää tarkkuutta ja voimaa alapäähän, on 4 Ohm* bassot esimerkiksi Ground Zero GZCS 200BMW-SW4, DLS CRPP-BMW1.8, Audison S8-4.2 ,Phoenix Gold ZDSB200 tai Focal ISUB 4 penkinalusbassot helppo ja kohtuu edullinen ratkaisu. Ground Zero ja DLS on näistä todettu hyviksi vaihtoehdoiksi hyvällä herkkyydellä ja suurella iskunpituudella, kun taas Focalit on kireäntarkat ja hyvät erillisen subbarin kaverina, kun taas Audisonit ja PG ovat näiden puolivälistä. Mistään älyttömän suuresta parannuksesta ei kuitenkaan voida puhua tehojen pysyessä samana, mutta sisäänajon myötä matalien tuotto kyllä kasvaa ja aina on mahdollista lisätä erillinen tehokkaampi vahvistin pelkästään penkinalusbassoille Top HiFi add-a-sub johtosarjalla (voidaan käyttää myös subbarin lisäämiseen, tai sekä että).

Kolmas vaihtoehto on lisätä subwoofer konttiin samalla Top HiFi add-a-sub johtosarjalla  tai "ryöstämällä" signaalit bassojen lähdöiltä vahvistimelta käsipelissä linjamuuntimelle. Tässä vaihtoehdossa joutuu kuitenkin tyytymään samaan yli- ja alipäästettyyn signaaliin, mitä vakiovahvistin antaa penkinalusbassoille, jolloin eri sijainnissa olevat samaa taajuutta toistavat kaiuttimet saattavat muodostaa vaihe-eroa ja tarkkuus kärsii. Tätä voi yrittää "säätää" kokeilemalla konttisubbarilla eri vaihetta (+/- toisinpäin) ja hieman vaihtamalla subbarin paikkaa, mutta ideaalitilanteessa eri sijainnissa olevat kaiuttimet eivät saisi toistaa samoja taajuuksia.

Muuntimen valinnassa on otettava ainakin kaksi asiaa huomioon. Ensimmäinen on jännitteenkesto, jonka olisi hyvä olla reilusti yli 20V. Pienemmällä jännitteenkestolla olevat muuntimet kyllä toimivat, mutta eivät välttämättä ole pitkäikäisiä. Toinen on audiosignaalin tunnistus muuntimen heräämiseksi ja 12V herätteen generoimiseksi vahvistimelle. Suurimmassa osassa linjamuuntimia (mukaan lukien vahvistimien sis. rakennetut) muunnin käynnistyy tunnistaessaan pienen tasajännitteen (DC offset) kaiutinsignaalissa, jollaista mankat ja AB-luokan vahvistimet antavat. D-luokan vahvistimet eivät tätä anna, eli muuntimesta on löydyttävä audiosignaalin tunnistus ja mielellään viivepiirillä, jotta muunnin ei sammu hiljaisissa kohdissa ja biisien välissä. Tuotetiedoissa on tästä yleensä maininta Signal sensing tai SE. Vaihto korkeampaan jännitekestoon ja toiseen herätetapaan tapahtuu yleensä katkaisijalla tai dippikytkimillä. Poikkeuksena Helix AAC.3 HP, josta täytyy pienellä ristipäällä ruuvata pohjasta potentiometri toiseen ääripäähään, jolloin punainen valo syttyy.

Ja luonnollisesti erillissarjat voidaan myös päivittää tarkemmin ja heleämmin toistaviin. Vakiona kyseisissä hifioptioissa on aina hopean väriset metallikalotti diskantit, joiden soundi on monotonisen säksättävä huonolla erottelulla. Silkkikalotit esimerkiksi soi useasti heleämmin ja paremmilla keskiäänikaiuttimilla saa paremman dynamiikan ja luonnollisemman soundin ilman ekvalisaattorin suurempia säätöjä. Joissain aftermarket erillissarjoissa on myös paremmat 12dB/okt jakosuotimet diskanteille (kela+kondensaattori), kun vakiokaiuttimissa on vain 6dB/okt (kondensaattori).

BMW mallikohtaiset erillissarjat löytyvät: https://www.audiokit.fi/tuoteryhma/erillissarjat (esimerkiksi DLS CRPP-BMW1.4 on ollut todella suosittu ja antaa hyvän parannuksen. Löytyy myös puolitettuna keskikaiuttimeksi)

Suosittelemme seuraavia linjamuuntimia:

DD Audio BSI-1 (40V jännitteenkesto signaalintunnituksella ja viivepiirillä, tasonsäädin, jakosuodin ja signaalinmuokkausominaisuuksia jne...)

Helix AAC.3 HP (24V jännitteenkesto säädettävällä signaalintunnistus herkkyydellä ja 2min viivepiirillä. Yksinkertainen pieni linjamuunnin)

DD Audio SC-2 (40V jännitteenkesto signaalintunnistuksella, viivepiirillä ja ulostulosignaalin portaaton säätö. Edullinen)

Top-HiFi add-a-sub johtosarja (vahvistimen liittimen väliin tuleva johtosarja, millä helppo lisätä linjamuunnin johtoja katkomatta)

Audison Prima APBX 10 AS2 aktiivisubbari on myös mahdollista kytkeä, koska sen hi-level sisäänmeno kestää 22V asti ja on testattu toimivaksi. Subbari vaatii kuitenkin herätteen, jonka saa parhaiten linjamuuntimesta. Peräkontin 12V virtalähdöstä (mikäli on) on myös mahdollista ottaa, mutta se ei toimi aivan samalla logiikalla audiojärjestelmä.

*Huom. Penkinalusbassojen täytyy Top-Hifin päivitykseen olla 4 Ohm, koska pienempi kuorma laittaa vahvistimen vikatilaan hieman kovempaa pidemmän aikaa soitettaessa!

 

Bang & Olufsen / Bowers & Wilkins

Audio optio: S6F2A / S6F1A



Bang & Olufsen tarjoaa premium audion tiettyihin high-end malleihin, pääsäänöisesti 5, 6, 7-sarjoihin, sekä X5/6 malleihin (sekä M-mallit). Se tarjoaa paremmat B&O kaiuttimet, 1200W vahvistimen sekä joitain lisäominaisuuksia I-driveen. Kokonaisuuden erottaa hopeanvärisistä brändätyistä kaiutinritilöistä ja muun muassa keskiääni nousee kojelaudassa ylös auton käynnistäessä ja diskantit ovat valaistut.

Kaiuttimien sijoittelu on muuten sama kuin Top HiFissä, mutta vahvistimessa on kaikille 16 kaiuttimille oma kanavansa. Kaiutinelementit on myös parempaa tasoa.

Kyseiseen setuppiin emme suosittele minkäänlaisia muutoksia jo pelkän yli 5000€ ostohinnan ja jälkimarkkina-arvon takia.

B&W Diamond Surround Sound System on vastaava ja tuli B&O tilalle G-sarjalaisissa. Pieni esittelyvideo Youtubessa -> LINKKI.


iDrive 7/8


ID7 tuli 2019 aikan optioksi ja uudemmissa esim. i4 ja iX on jo ID8. Tämän myötä myös hifit päivittyivät teknisesti ja radiovastaanotin / vahvistin siirtyi konttiin ja on nimeltään RAM moduuli (Receiver Audio Module). ID7/8 sisältää siis heikkotehoisen vahvistimen myös perusaudiossa. Soitin kojelaudan takana on nimeltään MGU (Media Graphics Unit) ja signaali vahvistimelle kulkee Ethernet väylää pitkin kaikissa optioissa, eli enää ei ole optista MOST-väylää. Hifioptiot ovat muuten pysyneet saman nimisinä seuraavasti:

Perusaudio: AB-luokassa toimiva integroitu 6-kanavainen vahvistin RAM moduulissa 4 ohm penkinalusbassoilla. Signaalin jännite 8V+.

HiFi 676: AB-luokassa toimiva integroitu 7-kanavainen vahvistin RAM moduulissa 2 ohm  penkinalusbaassoilla. Signaalin jännite 10V+.

Harman Kardon Top HiFi: AB-luokassa toimiva integroitu 7-kanavainen vahvistin RAM moduulissa, sekä 2-kanavainen D-luokan Booster vahvistin 8 ohm penkinalusbassoille. Signaalin jännite 25V+.

B&W optio S6F1A: AB-luokassa toimiva 7-kanavainen vahvistin RAM moduulissa, sekä 2-kanavainen D-luokan Booster vahvistin 8 ohm penkinalusbassoille. Signaalin jännite 25V+.

RAM moduulin myötä vahvistinpäivitykset menevät hieman erilailla, koska RAMia ei pysty poistamaan. Uusi vahvistin on siis asennettava RAM moduulin rinnalle tarkoitukseen sopivilla johtosarjoilla. Kaiuttimet luonnollisesti pystyy päivittämään parempiin ja ovat samanlaiset kun vanhemmissa malleissa.

MGU eli soitin on myös mahdollista koodata toiselle hifioptiolle jopa B&W asti. Tämä tuo esim. B&W valikon iDriveen, mutta vaikutus on ainoastaan visuaalinen "raudan" puuttuessa eri efekteille.

iDrive 7/8 vahvistimen päivityspaketit ja johtosarjat löytyvät -> LINKKI


Oman autosi hifi-opition voit tarkistaa alustanumeron (VIN) mukaan esimerkiksi TÄSTÄ.

Kysy asennustarjous -> info@audiokit.fi



Kaiuttimien vakiosijoittelu (Top-HiFi):




BMW vakiosoittimien mallit (E6x alkaen) ja hifitason koodaus


Mikäli autoon asennetaan vahvistin on suositeltava koodata soitin HiFiksi, koska perusaudiossa on hieman korostusta n.100Hz bassotaajuuksille ja korkeille äänille diskanttien puuttumisen takia. HiFiksi koodaus "suoristaa" soittimen antaman signaalin puhtaaksi ja poistaa mahdolliset jakosuodatukset, jotka sitten säädetään vahvistimelta erikseen kanavaparikohtaisesti. Ilman koodausta myös parkkitutkat ja varoitusgongi kuuluu liian kovallaan kun asennetaan vahvistin, koska näiden ääni kiertää tällöin vahvistimen kautta. HiFiksi koodaus myös hiljentää nämä oikealle tasolle aivan kun autossa olisi vahvistin vakiona. Top HiFiksi koodaus tuo iDriveen ekvalisaattorin ja surround painikkeet lisänä, mutta tämä ei hyödytä koska analoginen signaali soittimen takaa mykistyy ja signaali siirtyy optiseen MOST-väylään, josta audion saaminen ulos vaati MOST-dekooderin.

Huom! E6x CCC:n (Professional) koodaus hifiksi leikkaa bassot kokonaan pois etu+takakanavista, koska näissä on hifi 676 toteutettu 2-kanavaisella bassovahvistimella, jolle tulee oma balansoitu signaali soittimelta. Tätä signaalia ei mitkään linjamuuntimet tai vahvistimet ymmärrä, eli ainoa vaihtoehto on pitää koodaus stereona (perusaudio) ja säätä gain siten että hieman kovempia tutkien ja gongin ääntä kärsii kuunnella.

Radio Professional (E-korimallin autot)


1-DIN kokoinen Professional soitin CD/MP3 toistolla. 2-rivinen näyttö. Kaksi versiota MOST kuituliitännällä ja ilman. Koodattavissa.





Radio Champ / Business (M-ASK) (E-korimallin autot)


6.5" näytöllä ilman navigointia. Ei koodattavissa.





CCC Business NAVI (E-korimallin autot)


6.5" näytöllä, I-drive, DVD navigoinnilla ja CD-vaihtajalla (optio). Vastaava kuin M-ASK. Käytössä vuosina 2003-2008. Ei koodattavissa.





CCC Professional NAVI (E-korimallin autot)

8.85" näytöllä, I-drive ja DVD navigointi. Käytössä 2003-2008. Koodattavissa.

Huom! E6x leikkaa bassot pääkanavista koodatessa.






CIC Business NAVI (E- ja F-korimallin autot)


HDD navigointi nuolilla, I-drive 6.5" näytöllä. CD-vaihtaja + navi CD. Vm.2008 eteenpäin. Koodattavissa.





Radio Professional (F-korimallin autot)


Sama ulkonäkö kun E-koristen Business, mutta ilman karttanäyttöä. Teknisesti täysin eri laite. Kaksi versiota MOST kuituliitännällä ja ilman. Koodattavissa.





CIC Professional NAVI (F-korimallin autot)


HDD Teleatlas navigoinnilla, I-drive ja 6.5" näyttö. Vm. 2008 alkaen E- ja F-korimallin autot. Koodattavissa.





NBT Professional (F- ja G-korimallin autot)


HDD navi 8.8" laajakuvanäytöllä ja uudistetulla käyttöliittymällä. F-sarjan autoissa 2013 alkaen. Koodattavissa.

 



Lisäksi uudempia iDrive versioita ovat NBT ID5 EVO ja ID6 EVO, sekä iDrive 7 MGU jotka kaikki ovat koodattavissa.