Tässä kerromme hieman, millä eri audio varustetasoilla E6x/9x/vastaavan sukupolven ja näistä uudemmat F- ja G-sarjan BMW:t varustellaan tehtaalla. Kaiuttimien soveltuvuus on pääosin automallikohtaista muutamalla vaihtoehdolla, mutta vahvistinta päivittäessä täytyy tietää hifien lähtötaso. Esimerkiksi Business tai Professional keskusyksikkö ei välttämättä kerro hifien tasosta, vaan soittimen, navigaattorin / I-Driven ominaisuuksista. Kaiuttimien määrä, I-driven säädöt ja vahvistimen löytyminen peräkontista taas kertoo. Netistä löytyvillä VIN-dekoodereilla myös saa selville audion varustekoodin. Linkki yhteen sellaiseen tämän artikkelin lopussa.


Perus (stereo)

Audio optio: ei mitään


Perus/standardi systeemi on lähtökohtaisesti, ellei mitään optiota ole tilattu autoa ostettaessa.

Ekvalisaattorin asetukset: Basso / diskantti, Fader eteen / taakse, Balance vasen / oikea

Kaiuttimina on yleensä 4kpl 4" keskiäänielementtiä etu- ja takaovissa, sekä 6,5" basso*(t) etupenkkien alla. Erillisiä diskantteja ei myöskään ole, eli niiden paikat puuttuvat etuikkunoiden sisälistoista, sekä takaa ovista/hattuhyllyltä/katosta*. Kaiutinelementit ovat halvan oloiset löysillä kalvoilla ja pienillä magneeteilla. Äänimaailma on täten melko lattea ja "loudnesmaisesti" ekvalisoitu. Myöskään erillistä vahvistinta ei ole, vaan keskusyksikkö eli soitin hoitaa koko homman ja kokonaisteho rajoittuu noin 100 Wattiin (n.4x15W todellista jatkuvaa). Uutisten kuunteluun ihan ok, mutta musiikkia kuunnellessa säröytyy herkästi volumea nostettaessa.

Päivityksen suhteen perushifit vaativat hieman työtä, koska peräkonttiin ei tule mitään johtoja, vaan kaikki menee suoraan keskusyksiköltä kaiuttimille. Ovikaiuttimet ja penkinalus bassot on myös kytketty rinnan, eli nämä pitäisi johtosarjalla erottaa, jotta päästäisiin säätämään bassojen taso ja jakosuodatus erikseen. Toinen vaihtoehto on irroittaa soitin eli head unit, ja vetää quadlock adapterilla johtosarja konttiin esim. Match UP 7BMW:lle.  Tällöin penkinalussubbarit täytyy johdottaa erikseen vahvistimelle. Tästä on kerrottu Blogin puolella tarkemmin. Kaiuttimet vaihtamalla parempiin koaksiaaleihin ja subbareihin saadaan setupista vieläkin kirkkaampi ja täyteläisempi ääni ulos. 

Suosittelemme myös ikkunalistojen vaihtoa diskanttipaikoilla varustettuihin versioihin, jolloin koaksiaalien tilalle saa laitettua erillissarjat. Listojen hinnat vaihtelevat n.30-120€ per puoli, riippuen onko diskantit erillisissä diskanttikolmioissa vai täytyykö koko ikkunaa kiertävä lista vaihtaa.

Valmiita perusaudion päivityspaketteja löytyy -> LINKKI

Huom. Perusaudio on loudnesmaisesti ekvalisoitu vakiosoittimien vähäistä antotehoa kompensoidakseen. Kaikki F-sarjalaiset, sekä E-sarjalaisten CCC/CIC (Professional) soittimet kuitenkin pystyy koodaamaan HiFi:ksi (676). Tällöin signaalista tulee suora ja äänenlaatu paranee kun perään kytketään vahvistin. Vahvistimessa täytyy olla kaiutintasoinen sisäänmeno auto-startilla, jolloin erillistä herätettä ei tarvita. Ilman vahvistinta HiFiksi koodaus heikentää äänenvoimakkuutta huomattavasti, eli tätä ei kannata ilman vahvistinta tehdä. Yksi vaihtoehto on lisätä pelkkä subbari haaroittamalla signaali penkinalusbassoilta aktiiviselle linjamuuntimelle esim. Helix AAC.3 tai Audio System HLC-2.  Myös soittimen taakse on saatavana valmis johtosarja linjamuuntimella Audio Systemiltä -> linkki. (Emme suosittele halpoja passiivimuuntimia heikon äänenlaadun ja mahdollisten ongelmie takia).

Eri vakiosoitinmallit ja koodausmahdollisuudet sivun alaosassa.

Huom2. Takakaiuttimilta ei saa subwooferille signaalia, koska soitin leikkaa alimmat taajuudet pois.


*E9x LCI 9/09 ja uudemmissa basso löytyy vain kuljettajan penkin alta, mikäli soittimena Radio BMW business CD (varustekoodi S662A). Tällöin bassojen päivittäminen vaatii alkuperäisen bassokotelon hankkimisen apukuskin penkin alle. Kaiutinsignaali täytyy myös haaroittaa ovelle menevältä liittimeltä, koska bassolle ei tule johtosarjaa.

- E6x perusaudiossa on tyhjät diskanttipaikat. Kaikista malleista löytyy myös paikka keskikaiuttimelle, mutta vaatii paneelin/ritilän vaihdon HiFi versioon (esim. Match UP 7BMW:n kanssa käytettäväksi).

- F-korisissa 5-sarjaa pienemmissä on penkinalusbassot liimattu kevytrakenteisiin koteloihin. Elementit on mahdollista "repiä" irti lämmön avulla ja vaihtaa paremmat tilalle, mutta vaativat monesti pienen korotuksen esim. 5mm tiivisteellä. Helpompi tapa on hakkia HiFi kotelot, joiden rakenne on myös huomattasti tukevampi ja bassontoistosta tulee parempi.


HiFi

Audio optio: S676A / S674A*


HiFi systeemi on jo huomattava parannus varustettuna erillissarjoilla (2-5 diskanttia lisää*), sekä 6-kanavaisella noin 200W tehoisella vahvistimella sekä paremmilla 8" penkinalusbassoilla (poikkeuksena E6x CCC I-drivella, joissa on ainoastaan 2-kanavainen vahvistin bassoille. CIC I-drivessä vahvistin on 7-kanavainen). Ekvalisaattorin asetuksissa joutuu silti tyytymään samoihin bass/treble, fader ja balance, kuten perus audiossa. Korkeamman mallisarjan autoissa (esim. F10/11 5-sarja) kokonaisuus sisältää myös 2-tie keskikanavan kojelaudassa sekä diskantit myös takana. Tästä systeemistä lähtee jo huomattavasti enemmän ja kirkkaampaa ääntä vahvistimen ja hieman parempilaatuisten kaiuttimien ansiosta. Soittimelta tuleva signaali on myös korostamaton.

Kyseinen optio on helpoin päivittää paremmalla vahvistimella ja kaiuttimilla. Esimerkiksi Match UP 7BMW DSP-vahvistin plug&play vakio vahvistimen paikalle ja Audiotec-Fischerin kotisivuilta saa ladattua autokohtaiset DSP-asetukset. Vahvistimen lisäksi etenkin penkinalusbassot kannattaa vaihtaa paremmiksi, koska lisäteho ei tuo kovin paljoa lisää äänepainetta vakiobassojen pienen iskunpituuden takia. Paremmat 2-tie erillissarjat on myös helppo vaihtaa olemassa olevien diskanttipaikkojen takia. Kauttimia löytyy edullisempaan pakettihintaan tästä. Järjestelmä on myös mahdollista säätää mittalaitteistolla kohdalleen (stereokuvan kohdistus ja ekvalisointi pink noisella).

Mikäli peräkonttiin tulee kuituyhteys tai autosta löytyy Combox (BT streamaus ja USB portit), niin Professional soittimen pystyy koodaamaan Top-HiFiksi ja haaroittamaan digitaalisen signaalin MOST adapterille (kts. LINKKI).

*Vaikka S674A on brändätty Harman-Kardoniksi, on speksit kutakuinkin samat kuin perus HiFissä, sisältäen vain enemmän kaiuttimia. 1- ja 2 sarjalaisissa tulee diskantit vasta 674 hifeissä, eli 676 ne puuttuvat.



Top-Hifi / HiFi System Professional DSP (Logic 7, Harman-Kardon, Individual Audio)

Audio optio: S688A / S677A / S752A


Top-HiFi on paras ns. standardi vaihtoehto, jonka saa vielä tehdastilauksena kohtuurahaan. Uudemmissa malleissa Top-HiFi on brändätty Harman-Kardoniksi ja vanhemmissa nimi vaihtelee mm. Logic 7 / HiFi System Professional DSP / Individual audio / Enhanced premium. Kokoonpano kaikissa nimestä huolimatta on hyvin samanlainen.

Tässä setupissa on yllättävän paljon kaiuttimia, yleensä 16. Kaksi 8" penkinalus bassoa sekä 7 keskiääntä ja diskanttia, joista yksi 2-tie on keskiäänenä, kaksi etuovissa ja neljä takana ovissa + hattuhyllyssä/katossa.

D-luokassa toimiva 600W DIRAC vahvistin on 10-kanavainen, joista 9 on käytössä, ja se kytkeytyy keskusyksikköön optisella kaapelilla MOST väylään. I-driven valikosta löytyy myös kattava ekvalisaattori ja surround -äänen valinta.

Kyseinen optio on kuitenkin vahvistimen osalta hieman vaikea päivitettävä, koska signaali tulee vahvistimelle valokuitua pitkin ja vahvistettu kaiutintasoinen signaali on liian voimakas (jopa 30V) kytkettäväksi "high input" sisääntuloa ottaville jälkiasennus vahvistimille. Äänelaadullisesti paras vaihtoehto on esim. Helix MOST-adapteri, jonka perään saa kytkettyä optisella sisäänmenolla varustetun Match/Helix vahvistimen. Vahvistimen vaihtoon löytyy myös valmis ReAmp päivityskitti, jonka mukana tulee kaikki tarpeellinen eikä auton johtosarjoja tarvitse pilkkoa. Mikäli haluaa pelkästään lisää tarkkuutta ja voimaa alapäähän, on 4ohm bassot esimerkiksi Ground Zero GZCS 200BMW-SW4, Audison S8-4, Roncford Fosgate T3-BMW-SUB tai Focal ISUB 4 helppo ja edullinen ratkaisu.. Uusi Prima APBX 10 AS2 aktiivisubbari on myös mahdollista kytkeä, koska sen hi-level sisäänmeno kestää 22V asti ja on testattu toimivaksi. D-luokan päätteen signaali tosin on sellaista, ettei auto-start ominaisuuksilla varustetut vahvistimet sekä kyseinen aktiivi herää, eli lisävahvistin tarvitsee erillisen herätevirran sulaketaululta tai esimerkiksi peräkontin 12v töpselistä. Erillisellä linjamuuntimella esim. Helix AAC.3 lisävahvistimen lisäys kuitenkin onnistuu ja tästä saa myös herätteen. 4-kanavainen vaihtoehto on DLS HLC 4.2 käyttämällä tehovastuksia +/- napojen välissä, jotka meiltä saa kaupan päälle. Suosittelemme kuitenkin tyytymään pelkästään parempien kaiutinelementtien vaihtoon. Huom. subwoofereiden täytyy Top-Hifin päivitykseen olla 4 Ohm, koska pienempi kuorma laittaa vahvistimen vikatilaan hieman kovempaa soitettaessa!

 

Bang & Olufsen / Bowers & Wilkinson*

Audio optio: S6F2A



Bang & Olufsen tarjoaa premium audion tiettyihin high-end malleihin, pääsäänöisesti 5, 6, 7-sarjoihin, sekä X5/6 malleihin (sekä M-mallit). Se tarjoaa paremmat B&O kaiuttimet, 1200W vahvistimen sekä joitain lisäominaisuuksia I-driveen. Kokonaisuuden erottaa hopeanvärisistä brändätyistä kaiutinritilöistä ja muun muassa keskiääni nousee kojelaudassa ylös auton käynnistäessä ja diskantit ovat valaistut.

Kaiuttimien sijoittelu on muuten sama kuin Top HiFissä, mutta vahvistimessa on kaikille 16 kaiuttimille oma kanavansa. Kaiutinelementit on myös parempaa tasoa.

Kyseiseen setuppiin emme suosittele minkäänlaisia muutoksia jo pelkän yli 5000€ ostohinnan ja jälkimarkkina-arvon takia.

*Märkä päiväuni


Oman autosi hifi-opition voit tarkistaa alustanumeron 5:n viimeisen numeron mukaan esimerkiksi TÄSTÄ.


Kaiuttimien vakiosijoittelu (Top-HiFi):




BMW vakiosoittimien mallit (E6x alkaen) ja hifitason koodaus

(Tähän saakka ainakin kaikki F-korimallin autot on pystynyt koodaamaan hifeistä ja soittimesta riippumatta)


Radio Professional (E-korimallin autot)


1-DIN kokoinen soitin CD/MP3 toistolla. 2-rivinen näyttö. Kaksi versiota MOST kuituliitännällä ja ilman. Koodattavissa.





Radio Champ / Business (M-ASK) (E-korimallin autot)


6.5" näytöllä ilman navigointia. Ei koodattavissa.





CCC Business NAVI (E-korimallin autot)


6.5" näytöllä, I-drive, DVD navigoinnilla ja CD-vaihtajalla (optio). Vastaava kuin M-ASK. Käytössä vuosina 2003-2008. Ei koodattavissa.





CCC Professional NAVI (E-korimallin autot)

8.85" näytöllä, I-drive ja DVD navigointi. Käytössä 2003-2008. Koodattavissa.






CIC Business NAVI (E- ja F-korimallin autot)


HDD navigointi nuolilla, I-drive 6.5" näytöllä. CD-vaihtaja + navi CD. Vm.2008 eteenpäin. Koodattavissa.





Radio Professional (F-korimallin autot)


Sama ulkonäkö kun E-koristen Business, mutta ilman karttanäyttöä. Teknisesti täysin eri laite. Kaksi versiota MOST kuituliitännällä ja ilman. Koodattavissa.





CIC Professional NAVI (F-korimallin autot)


HDD Teleatlas navigoinnilla, I-drive ja 6.5" näyttö. Vm. 2008 alkaen E- ja F-korimallin autot. Koodattavissa.





NBT Professional (F- ja G-korimallin autot)


HDD navi 8.8" laajakuvanäytöllä ja uudistetulla käyttöliittymällä. F-sarjan autoissa 2013 alkaen. Koodattavissa.